achtermelk bestaat niet

ik heb 2 lk-s gehad sinds Tom. 8)

1 is een vriendin geworden en met haar praat ik dus veel over vanalles.



zo kregen wij het over het veelgehoorde advies van opnieuw aanleggen aan dezelfde borst vanwege achter-melk.



zij zei hetzelfde als de andere lk…achter-melk bestaat niet.



het zou een achterhaalde theorie zijn.



uit onderzoek is gebleken dat na de eerste paar seconden drinken alle ! melk even vet is.



door het drinken komt het vet los langs de melkkanalen en dat gaat heel geleidelijk.

en er is dus geen sprake van voormelk en vette achtermelk.



het goed leeg drinken van de borst is belangrijk voor de moeder ivm borstontsteking en belangrijk voor de productie.

maar het vetgehalte zou altijd even hoog zijn.



yvonne en anderen wat weten jullie hierover ?

is er een linkje voor mij om te lezen ?



ze is trouwens deze zomer geslaagd als lk dus haar kennis is erg recent :shifty:

Uiteraard komt er een weerwoord :lol:



Voor- en achtermelk bestaat wel, alleen niet in de vorm zoals eerder werd gedacht. Toen werd aangenomen dat voormelk heel anders van samenstelling was dan achtermelk en dat blijkt nu niet zo te zijn. Het enige verschil is, dat voormelk minder vet is dan achtermelk. Voormelk is dus eigenlijk magere melk. Lk Nanny Gortzak geeft op haar site de volgende uitleg: http://www.borstvoeding.ecoparents.com/voorachter.html .



Verder is het denk ik zeker voor een lk de moeite waard om zich te gaan verdiepen in moedermelkmodificatie (ook wel lacto-engineering genoemd). Met deze methode kun je er juist voor zorgen dat een te vroeg geboren baby uitsluitend de vette achtermelk (A-melk, vetgehalte meer dan 10%) of de nóg vettere achter-achtermelk (AA-melk, vetgehalte van 15 tot 20%) krijgt om een snelle groei te bewerkstelligen. Gemiddeld bevat moedermelk iets minder dan 4% vet. Een goede uitleg over deze methode is te vinden in de LLL-folder “Te vroeg geboren”.

Als voor- en achtermelk niet zou bestaan, zou lacto-engineering dus niet mogelijk zijn…

huis, tuin en keukentest hier:



afgekolfde melk; eerste 10 cc: geeft geen romig randje af.

afgekolfde melk; goed leeg gekolfd: dik romig randje



Maar ik weet niet of dat wel te maken heeft met wat jij nu vraagt 8) , het valt mij in ieder geval op.

Ik vind dat achtermelk wel bestaat. Idd thuistest: Eerste 15 cc standaard waterig en geen roomrandje, Alles wat ik daarna kolfde was troebel, met een lekkere rand erop :mrgreen:

@lydia wrote:

huis, tuin en keukentest hier:



afgekolfde melk; eerste 10 cc: geeft geen romig randje af.

afgekolfde melk; goed leeg gekolfd: dik romig randje



Maar ik weet niet of dat wel te maken heeft met wat jij nu vraagt 8) , het valt mij in ieder geval op.




hier ook zo…als lotte eens laat wakker is smorgens dan kolf ik soms al eens een kant af en dan is de eerste 50 ml bijna water en dan wordt het pas echt romiger. Stop ik na die 50 ml en zet het in de ijskast dan komt er idd geen vetlaagke op te liggen.