Achterhoekers...leg mij nou eens iets uit!

Wij zijn een weekje op vakantie in de Achterhoek. Heerlijk huisje (mèt internetaansluiting :thumbup: :thumbup: :mrgreen: ), prachtige omgeving, beetje jammer van het weer.



Maar wat wij ons nu afvragen…



Waarom heeft bijna ieder huis hier van die rolluiken??

(Tja, waar je je op vakantie al niet druk over kunt maken!)



Diefstalpreventie? Ja tuurlijk, maar zo crimineel is het hier toch niet?



Isolatie? 't Zal best goed isoleren, maar lijkt me nogal een dure vorm van isolatie.



Ehm…



Vertel!

ligt er volgens mij aan waar je was.





beetje tegen de Duitschen grens???

daar is het namelijk heel erg gewoon…



Ik ben geboren en getogen in de Achterhoek, maar wij hadden “gewoon” vitrage en gordijnen (wel dicht 's avonds hoor).

een antwoord heb ik niet, maar wil je wel een fijne vakantie wensen :mrgreen:



dus bij deze.

Hier in de woonwijk hebben ook steeds meer mensen rolluiken (Zuid-Holland)



(lijkt mij ook héérlijk overigens, lekker donker want 's-nachts is het

hier erg licht door alle kassen en 's-zomers lekker koel)

We zitten inderdaad vlakbij de grens, in de buurt van 's Heerenberg!



Bedankt, Sandra!!

In Belgie zijn ze ook heel gewoon dus wellicht hoe dichter je daarbij komt hoe meer rolluiken.



Ben blij dat ze hier geen mode zijn.



Gr Caroline

rolluiken heerlijk



tegen de warmte in de zomer en swinters isoleert het echt.



en in de zomer is het heerlijk slapen zo pikkedonker.



idd diefstal preventie en tegen de inkijk hahaha



het heeft zoveel functies

Grappig dat je dat zegt… Toen ik verhuisd ben van België naar Nederland heb ik die rolluiken echt lang gemist. Vond/vind het zo raar dat jullie die niet hebben. Eigenlijk mis ik ze nog steeds, vooral in de zomer als het eerder licht wordt :lol:

HIer ook wel veel rolluiken…ik ben geboren bij de duitse grens (op 5 meter afstand :wink: ) en ons huis was al bijna duits…wij hebben nu ook wel rolluiken overal…eigenlijk nooit over nagedacht :mrgreen:

In Duitsland zie je ze heel vaak en je krijgt ook vaak korting bij de verzekering als je ze hebt omdat het een goede prefentie tegen diefstal is. We hadden ze zelf ook in beide huizen in Duitsland met een tijdklok erop.



Verder is het fijn, want het is echt pikkedonker binnen als ze dicht zijn (erg fijn als het licht is buiten) en het houdt de warmte zo goed vast, dat de temperatuur bijna niet zakt binnen en je dus veel minder stookt. In de zomer hou je de warmte juist buiten je huis.



Het ziet er alleen zo ongezellig uit.

Hier in Assen staat ook een rij huizen van Duitse makelij, mét rolluiken. Het lijkt mij dus iets Duits :mrgreen:

Wij hebben ook rolluiken, maar dat komt omdat mijn zwager in de rolluiken zit (hij woont in Limburg)



Wij hebben ze alleen boven bij het dakterras. Heerlijk vind ik het. Soms helemaal dicht en soms half dicht (dan heb je van die kijkspleten :mrgreen: )

Waarom heeft bijna ieder huis hier van die rolluiken??
(Tja, waar je je op vakantie al niet druk over kunt maken!)


tja...waar je al niet druk om kan maken :think:
Wij achterhoekers zijn te nuchter om er ons druk om te maken.... :mrgreen:
Ik zou zeggen,ga lekker van je vakantie en de mooie achterhoek genieten,ipv slapeloze nachten te hebben over het hoe en waarom van rolluiken :mrgreen: :mrgreen:

:mrgreen:

Toevallig bij een toeleverancier van rolluiken gewerkt :angel:



In Duitsland en Belgie worden rolluiken ge-integreerd. Dus gelijk met de bouw al zichtloos weggewerkt.

Hier in NL zij die dingen onwijs duur om te laten plaatsen.

Maar ja, net als zoveel dingen hier…

Een huis bouwen in D of B is sowiezo al stukken goedkoper.

Wij hebben altijd rolluiken gehad; ik weet niet beter eigenlijk :think: . Zowel vroeger thuis in Nederland als nu hier in Belgie hebben wij rolluiken. En ik ben er erg blij mee!

@annemarietje wrote:

Waarom heeft bijna ieder huis hier van die rolluiken??

(Tja, waar je je op vakantie al niet druk over kunt maken!)




Ik zou zeggen,ga lekker van je vakantie en de mooie achterhoek genieten,ipv slapeloze nachten te hebben over het hoe en waarom van rolluiken :mrgreen: :mrgreen:



:mrgreen:




Vind het wel grappig hoor zo’n antropologisch gesprekje :mrgreen:

wij merken dat er steeds meer vraag is naar rolluiken(vandaag nog een klus van 11 stuks gehad). Naast goede isolatie is het ook een goede inbraakpreventie en zonwering. De mooiheid is ook de laatste tijd verbeterd(niet meer saai beige of bruin, maar in alle mogelijke kleurtjes te bestellen) Het is even een (redelijk kleine) investering, maar het levert zichzefl na verloop van tijd wel op. het gevoel van veiligheid wordt vergroot, Verduisterende gordijnen etc zijn ook minder nodig, en wat dacht je van de aanschaf van isolerende dubbele beglazing, screens tegen de zon, of zoiets dergelijks? Dat gaat ook in de papieren lopen. Daarbij beschermen dat soort zaken niet tegen inbraken, en rolluiken wel.



Dus ik snap het wel hoor, en van mij mogen nog veeeeel meer mensen aan de rolluiken :wink:

hoi,



hierachter ook veel mensen die het hebben, bijna altijd dicht :think:

ford nox noemen we het altijd, ok het houd de warmte buiten s,zomers maar met storm klappert het en dat is niet fijn als je wilt slapen, misschien dat die van tegenwoordig dat niet hebben?



tegen diefstal kun je ook een alarm nemen,



gr mel

dan zijn het toch echt oude hoor als ze klapperen ik heb nog nooit rolluiken horen klapperen… :think:

@melanie wrote:

hoi,





tegen diefstal kun je ook een alarm nemen,



gr mel




Hier ben ik het niet met je eens. Bij een alarm staan ze al bij je binnen, met rolluiken lukt ze dit niet.



Ik zou ze zelf ook weer nemen als we een huis lieten bouwen, maar ik blijf het wel wat ongezellig vinden. In Duitsland waren er ook veel mensen die die dingen bijna de hele dag dicht hadden en ik dat ziet er niet echt gezellig uit. En de electrische maken niet zoveel lawaai, maar de handmatige (die je daar ook veel hebt) wel en dat vond ik nog wel eens vervelend.