aanpak vrienden bij prille zwangerschap

Maandag heb ik ontdekt dat ik zwanger ben. Aangezien dit nog erg pril is wil ik dit nog niet tegen familie en vrienden zeggen. Zelf ben ik een gezelligheidsmens en heb dan ook de komende periode verjaardagen, feestjes en etentjes staan.

Op een feestje of tijdens een etentje drink ik altijd wel een wijntje mee en bij etentjes kan mij alles worden voorgeschoteld, want ik eet het toch wel.

Bij een zwangerschap mag ik niet alles eten en ook geen alcohol drinken. Liever zeg ik het allemaal niet af, maar ben ook niet zo goed in excuses gebruiken. Ik heb een slimme, oplettende vriendengroep en wil niet dat mensen opeens roepen “ben je zwanger ofzo?” en ik dat moet gaan ontkennen.

heeft iemand tips of ervaring hiermee?

Je kan zeggen dat je hoofdpijn of rugpijn hebt en pijnstillers slikt, waardoor je beter geen alcohol erbij kan nemen.

Of dat je een blaasontsteking hebt, dat je een ab-kuur inneemt en daar mag ook geen alcohol bij.

Qua etentjes zou ik me niet teveel zorgen maken, er zijn niet veel dingen die je niet mag. Om wat voor dingen maak jij je zorgen? Bepaalde dingen je normaal wel eet?

ik vond dat ook wel lastig, hou ook wel van een lekker glas wijn bij het eten (ooooooh dat is lang geleden!!!), en dat weten mijn vrienden ook. Opeens een etentje zonder wijn, dat valt meteen op. En voor mijn vrienden was het sowieso al redelijk obvious dat ik een poging op een zusje waagde…

Ik heb dus wel die eerste weken de leuke afspraakjes vermeden :? kon niet echt iets anders bedenken. Overdag afspreken, in situaties waarin de alcohol minder vanzelfsprekend is.

En qua eten idd minder druk om maken, zoveel is er niet wat je niet mag (maar goed, ik ben vega, dat scheelt al een slok op een (komt ie weer) borrel.

Oh ja dat kan ik me nog zo goed herinneren.

Alcohol is makkelijker om niet te nemen, dan eten weigeren wat je niet mag maar anders normaal wel eet.

Je zou zelf met de auto kunnen gaan, waar door je niet mag drinken of inderdaad zeggen dat je je niet zo lekker voelt of medicijnen hebt.

Maar ja…6 weken antibiotica is wel veel he hahaha.

Succes!

@sassie1980 wrote:

Je kan zeggen dat je hoofdpijn of rugpijn hebt en pijnstillers slikt, waardoor je beter geen alcohol erbij kan nemen.

Of dat je een blaasontsteking hebt, dat je een ab-kuur inneemt en daar mag ook geen alcohol bij.

Qua etentjes zou ik me niet teveel zorgen maken, er zijn niet veel dingen die je niet mag. Om wat voor dingen maak jij je zorgen? Bepaalde dingen je normaal wel eet?

Bedankt voor je reactie. Wat ik lastig vind als ik zeg dat ik iets heb, dan wordt er vaak daarna nog gevraagd hoe het gaat en dan blijf je liegen. Eerlijk gezegd zie ik ook nog geen andere oplossing of ik zeg het af omdat ik per ongeluk iets dubbel heb gepland.

qua eten dacht ik vooral aan carpaccio, schimmelkaasjes in een voorgerecht of saus, rauwe zalm vooraf, maar daar moet ik dan maar niet te druk om maken en hopen dat ze dit nu niet maken.

@Ikke31 wrote:

Oh ja dat kan ik me nog zo goed herinneren.

Alcohol is makkelijker om niet te nemen, dan eten weigeren wat je niet mag maar anders normaal wel eet.

Je zou zelf met de auto kunnen gaan, waar door je niet mag drinken of inderdaad zeggen dat je je niet zo lekker voelt of medicijnen hebt.

Maar ja…6 weken antibiotica is wel veel he hahaha.

Succes!

jammer dat er een vriendinnenweekend tussen zit waarin we altijd iets te goed op stap gaan en blijven overnachten… maar even overleggen met mijn vriend of ik het dan toch al met 8 weken ga vertellen. Tis vroeg, maar om en heel weekend net te doen of ik iets heb vind ik ook lastig.

ik zal het even concreet maken. gelukkig valt het deze periode nog mee met afspraken. Normaal heb ik alles meer volgepland.

1 aankomend weekend al een feestje in mijn woonplaats. (probleem: alcohol die hier volop wordt geschonken en we gaan op de fiets)

2 volgende week een etentje bij een vriendin thuis. Dan wordt er altijd uitgebreid gekookt. Maar hopen dat ze geen ingredienten gebruikt die ik niet mag. (probleem: er wordt eten geserveerd wat ik niet mag. het is door de week dus het wijntje is makkelijk af te slaan)

3 verjaardag van een vriendin waar de hele vriendengroep komt. (probleem: wederom alcohol. wij houden allemaal van een drankje en het staat bij wijze van al voor je neus voordat je binnen bent. mijn vriendinnen weten dat mijn vriend het niet erg vind om te rijden als wij willen drinken…)

4 vriendinnenweekend incl overnachting in de 8e week. (probleem: alcohol en eten)

Ai dat zijn inderdaad hele lastige situaties.

1: Dan kun je misschien nog wel volhouden dat je niet lekker bent en niet drinken?

Kun je het tegen de ene vriendin uit situatie 2 niet vertellen? Als het een goede vriendin is houdt ze haar mond toch wel?

3 en 4: Die zijn lastig…misschien dan vertellen, anders gaan ze, zoals je zelf zegt toch wel raden.

Snap het wel hoor dat je het het liefst nog voor je wil houden, weten ouders en zo het al wel?

Oh ja, en gefeliciteerd trouwens!!

Hoe ver ben je nu eigenlijk? Want de eerste weken kan er nog niet zoveel kwaad omdat er dan nog geen bloedband is met je kindje.

@Ikke31 wrote:

Ai dat zijn inderdaad hele lastige situaties.

1: Dan kun je misschien nog wel volhouden dat je niet lekker bent en niet drinken?

Kun je het tegen de ene vriendin uit situatie 2 niet vertellen? Als het een goede vriendin is houdt ze haar mond toch wel?

3 en 4: Die zijn lastig…misschien dan vertellen, anders gaan ze, zoals je zelf zegt toch wel raden.

Snap het wel hoor dat je het het liefst nog voor je wil houden, weten ouders en zo het al wel?

Oh ja, en gefeliciteerd trouwens!!

bedankt voor je felicitatie. Wij zijn er ook erg blij mee!

Ik ga inderdaad met mijn vriend overleggen om wel een paar vriendinnen in te lichten. Zo kunnen zij mij gelijk ‘helpen’ op het weekend en mijn shotjes drinken ;-).

Momenteel weten alleen mijn vriend en ik het. Liever houd ik dat ook nog een paar weken zo.

@Ikke31 wrote:

Hoe ver ben je nu eigenlijk? Want de eerste weken kan er nog niet zoveel kwaad omdat er dan nog geen bloedband is met je kindje.

maandag ontdekt en nu in de 5e week

Of gewoon wel vertellen, heb ik eigelijk altijd wel gedaan omdat ik het toch niet voor me kon houden en als het mis zou zijn, waren dat ook wel vrienden waar ik steun van zou verwachten… hoef je niet aan te horen “gos, we wisten niet eens dat je zwanger was” :wink:

@rebecca79 wrote:

ik zal het even concreet maken. gelukkig valt het deze periode nog mee met afspraken. Normaal heb ik alles meer volgepland.

1 aankomend weekend al een feestje in mijn woonplaats. (probleem: alcohol die hier volop wordt geschonken en we gaan op de fiets)

2 volgende week een etentje bij een vriendin thuis. Dan wordt er altijd uitgebreid gekookt. Maar hopen dat ze geen ingredienten gebruikt die ik niet mag. (probleem: er wordt eten geserveerd wat ik niet mag. het is door de week dus het wijntje is makkelijk af te slaan)

3 verjaardag van een vriendin waar de hele vriendengroep komt. (probleem: wederom alcohol. wij houden allemaal van een drankje en het staat bij wijze van al voor je neus voordat je binnen bent. mijn vriendinnen weten dat mijn vriend het niet erg vind om te rijden als wij willen drinken…)

4 vriendinnenweekend incl overnachting in de 8e week. (probleem: alcohol en eten)

1. blaasontsteking waarvoor je een ab-kuur krijgt
  2. misselijkheid door de ab-kuur, hiervan kun je namelijk maag-darmklachten hebben, waardoor je eetlust minder is
  3. hoofdpijn, waarvoor je pijnstillers slikt en geen alcohol wil
  4. rugpijn, waarvoor je pijnstillers slikt en geen alcohol wil. Het eten zal geen probleem zijn, omdat je van een menu kan bestellen toch?

Wij hebben onze ouders en broers wel gelijk verteld dat we zwanger zijn, maar de rest (vrienden en werk) pas na onze termijnecho.

@Cell wrote:

Of gewoon wel vertellen, heb ik eigelijk altijd wel gedaan omdat ik het toch niet voor me kon houden en als het mis zou zijn, waren dat ook wel vrienden waar ik steun van zou verwachten… hoef je niet aan te horen “gos, we wisten niet eens dat je zwanger was” :wink:

Zo heb ik het ok altijd gedaan.

Oplossing voor 1: toch met de auto komen, omdat je zgn. ergens vandaan kwam? Dus vanuit andere plaats rechtstreeks naar dit feestje gekomen?

Succes en gefeliciteerd!

1 en 2

alcohol: je hebt last van een blaasontsteking en een antibioticakuur duurt meestal 8 dagen

eten: je hebt last van je darmen omdat je de week ervoor wat verkeerds heb vergeten en je bent nog niet helemaal hersteld waardoor je liever geen rauwe dingen eet

3 en 4 zal ik nog even over nadenken.

Kan je dan niet zeggen dat jullie bezig zijn en binnenkort ongesteld moet worden en daarom gezond eet en niet drinkt want stel dat? Ik heb dat tijdens de zwangerschap van mijn zoon gedaan. Met 5 weken gingen we met de hele familie op vakantie en de eerste avond vroeg mijn broer al “ben je zwanger?” Omdat het zo pril was, wilde ik het nog niet zeggen dus zei ik “nee, maar we zijn wel bezig”. Mijn moeder en zus vonden dat erg fijn om te horen en belden gelukkig niet de weken erna iedere keer op om te vragen en?

@Cell wrote:

Hier ook, zijn toch goede vrienden (en die houden hun mond toch)?

Hi,

ja ook ik ga een beetje flauw doen, maar wij hebben het ook verteld de 1e + 2e keer aan dierbare vrienden.

Ik ben nog al een flap uit en kon het gewoon niet voor mij houden. 1 Feeste waar gezopen en doorgezakt zou worden ben ik niet mee gegaan. Had er ook geen zin in in die rook etc.

Maar ik dacht ook; stel dat er nu in eens iets gebeurt? Je blijft ergens slapen/ stappen en er gaat iets mis… Hopelijk niet, maar was wel een angst van mij. Dan moet je je ook nader verklaren. Of waarom iedereen uren gaat slenteren in de stad en jij bent eigenlijk na 2 uur al kapot… Zulke dingen wilde ik graag voorkomen. Drm maar gewoon verteld.

Afgelopen vrijdag hebben wij de zwangerschap van onze 3e ontdekt. Volgende dag met 10 vrienden uit eten. Gedaan alsof het mijn beurt was om te boppen. Maar was wel moeilijk, wilde het liefst van de daken schreeuwen!