Aanlegproblemen

Ik ben superblij dat ik tot nu toe nog bv geef want bij mijn dochter lukte het vanaf drie weken niet meer. Ik vond het enorm jammer dat ik toen moest stoppen en wil dit keer toch wel langer bv geven. Mijn melkproductie zit wel goed want ik heb wel eens naeen voeding gekolfd om te kijken of ik nog melk had of niet en ik kon nog gewoon melk kolven. Dus qua hoeveelheid heb ik wel genoeg. Het spuit er soms ook uit en als ik de ene borst geef aan Lars gaat de andere borst ook vrolijk meedoen. Als ik Lars voor het eerst aanleg zitten mijn borsten vaak volen zijn dan wat gespannen. Dan kan hij makkelijk aanhappen en drinken maar zodra hij loslaat en de borst is niet meer gespannen maar zacht dan begint de ellende. Hij gaat dan headbangen (steeds met zijn koppie op en neer op mijn borst) en als hij dan de tepel in zijn mond heeft, voelt hij het niet ofzo, want dan hapt hij niet. Hij wordt dan gefrustreert en begint dan te huilen wat ik uiteindelijk dan ook weer niet leuk vind. Ik probeer hem wel te helpen om mijn borst vast te pakken en de tepel bij zijn kin te plaatsen maar het helpt allemaal niet echt. Als hij moet happen moet hij ook echt met zijn koppie tegen mijn zachte borst aandrukken omdat hij de tepel anders niet kan pakken. Verder valt hij ook geregeld in slaap aan de borst en krijg ik hem niet meer wakker wat als gevolg heeft dat hij een uurtje a anderhalf uur en heel soms twee uur later weer wil drinken.



Iemand tips over hoe ik hem kan helpen met happen, zodat hij niet meer gaat headbangen en gefrustreert raakt?

Al eens een andere houding genomen?



Toen ik nog bv werd mijn zoon ook heel gefrustreerd toen het niet lukte, ik heb toen een hele tijd liggend gevoed (toen ging het aan happen heel goed). Dat was ook nog erg in het begin (ik meende zo in de 1e 4 weken ofzo).

Ik heb er geen ervaring mee hoor, maar wat als je op dat moment je andere borst aanbiedt? Of is hij na twee halve borsten ook nog niet verzagdigd en begint het probleem dan alsnog?

Je kunt idd de rugby houding proberen, of de andere borst of de Nipple flip. Yvonne Z heeft een plaatje neergezet in het topic ‘tepelkloven’. Ik denk dat dat zou kunnen werken omdat hij moeite heeft met de tepel pakken, hij heeft daar dus iets meer hulp bij nodig.

Vaak als de borst weer wat zachter aanvoelt, dus als de erge druk er af is wat na een paar minuten het geval is, begint hij weer zo raar te doen. Hij doet het gelukkig niet elke voeding maar wel heel vaak. Als hij al iets van tien minuten heeft gedronken en hij doet zo raar dan wil ik inderdaad nog wel eens de andere borst geven zodat hij weer rustig is. Dit doe ik dan vooral bij nachtvoedingen zodat mijn man en dochter er niet al teveel last van hebben. Overdag probeer ik hem toch minimaal 15 a 20 minuten uit een borst te laten drinken zodat de borst “leeg” is. Hij valt alleen vaak na 5 min al in slaap en met veel moeite kan ik hem 10 min laten drinken voor hij echt helemaal in coma is. Nadeel is dat hij dan dus een uur later weer aan de borst wil.



Mijn man dacht dat hij misschien overdag niet genoeg voedingsstoffen binnen kreeg en daarom om het uur komt en zo raar doet. S’avonds heb ik een vol bord met warm eten en dan krijgt hij misschien wel genoeg voedingsstoffen binnen om er 4 a 5 uur tussen te laten maar ja hij doet ook wel raar met nachtvoedingen. Dus ik snap er eigenlijk niks van.



Andere houding kan ik wel eens proberen maar ik heb niet al te grote borsten en dan vind ik liggend voeden niet erg makkelijk.

Ik ga eens even kijken naar die nipple flip :wink: En zal ook eens de rugby houding proberen. Hopelijk levert dat het gewenste effect op.

Deels herkenbaar…

Hier ook een klein mannetje die al snel in slaap valt en dan snel weer wil drinken. J.illus hapt ook niet goed aan, doet zijn mondje niet goed open en zuigt vrijwel meteen als hij de tepel voelt, auwie! Hij zuigt dus als het ware de tepel naar binnen en hapt niet. Ik moet vaak zijn bovenlipje handmatig wat omhoog duwen/trekken.

Links drinkt hij in de ‘gewone’ houding, maar rechts in de rugby houding, anders neemt hij die borst niet. Idd, misschien iets om uit te proberen, een andere houding?

Ik heb gzd niet last van kloven, ook al gaat het aanleggen niet van harte.

J.illus is geboren met een te kort tongriempje en die is na 3 dagen doorgeknipt. Hij heeft het drinken toen opnieuw moeten leren.



Apart dat Lars juist een gespannen borst makkelijker vind aanhappen, meestal is dat andersom. Ik heb geen tips… het gefrustreerde en headbangen herken ik wel, als het niet snel lukt om de tepel goed naar binnen te krijgen, dan kan J.illus er ook wat van!



Ik hoop dat het aanhappen snel beter gaat! Hopelijk hebben de meiden hier goede tips voor je!

De rugby houding ging vanavond echt goed. Hij bleef langer drinken en liet niet steeds los. Dus overdag is dat wel een fijne houding maar voor in bed snachts vind ik het niks. Heb ook de nipple flip geprobeerd maar heb maar kleine tepels en tepelhof dus valt weinig te pakken. De ene keer ging het goed en de andere keer niet dus dat is wel flink oefenen :mrgreen:



Memmie ik moet hier ook nog wel eens de bovenlip corrigeren hoor :wink: Lars doet ook niet altijd zijn mond goed open en zuigt wel eens alleen op de tepel maar het lijkt dan wel alsof hij mijn tepelhof er ook bij heeft. Hier gelukkig ook geen last van kloofjes :wink:

Dat wat je man zegt over voedingsstoffen is onzin hoor! Zolang jij niet zwaar ondervoed bent, zitten er gewoon genoeg voedingsstoffen in je melk, maakt niet uit of je net een flinke maaltijd op hebt of niet.



Het is helemaal niet raar als een kleine baby heel vaak wil drinken, clusteren wordt dat genoemt, gebeurt vooral s avonds maar kan ook op andere tijdstippen. Het beeld dat een baby een ritme hoort te hebben van eens per 3 tot 4 uur voeden, is als je het mij vraagt onterecht! Zeker jonge babies hebben vaker kleine beetjes nodig. Bij BV kun je ook niet teveel geven (FV heeft een max van 1 liter per dag ofzo, bij BV maakt dat niet uit - het kan wel zijn dat je kindje meer krijgt dan het eigenlijk wil, maar dat is weer een ander verhaal), dus je kunt gerust elke keer geven als je kindje wat vraagt.



Ik zou zelf zeggen: als hij de borst los laat, de andere aanbieden (je mag gerust 2,3,4, of nog meer keren van borst wisselen tijdens een voeding). Er zit geen vaste tijd aan het leeg kunnen drinken van een borst, mijn jongste dronk soms maar een minuut en was gewoon voldaan. Doe je dat leegdrinken vanwege het voormelk/achtermelk verhaal? Lees dit maar eens: http://www.lalecheleague.nl/Melkproductie/Zorgen-over-voormelk-en-achtermelk.html. Je hoeft in elk geval echt geen 15-20 minuten per borst te laten drinken: gewoon aanleggen tot hij loslaat, dan borst wisselen, daar zelfde verhaal en zo nodig vaker wisselen, totdat hij voldaan is en niet meer wil. Als hij verder goed sterk en alert is, kun je er vanuit gaan dat als hij bij het drinken in slaap valt, hij gewoon voldaan is. Als hij dan al heel snel weer komt, zou ik proberen eerder van borst te wisselen. Let eens op hoe hij drinkt: als de melk toeschiet, heeft hij als t goed is een zuig-slik-zuig-slik ritme, dat later verandert naar zuig-zuig-slik. Zodra dit gebeurt kun je van borst wisselen, zodat hij aan de andere kant weer een sterkere melkstroom krijgt en effectiever kan drinken. Zo kun je tijdens een voeding zo vaak wisselen als nodig is. En het maakt dus niet uit hoe snel dat gebeurt, na één minuut, of vijf, of wat dan ook…

Misschien is hij ook wel erg gewend aan de flinke melkstroom en is hij dan minder happy als het wat rustiger loopt. Het trekken/duwen wat je beschrijft, doen kindjes ook wel om de toeschietreflex op te wekken.

Je borst is trouwens nooit leeg, er wordt ook terwijil je kindje drinkt nieuwe melk aangemaakt. Dus in die zin, je kindje kan je borst niet eens leegdrinken.



Hmmm. een lang en rommelig verhaal, ik hoop dat je het kan volgen en anders vraag je maar als ik het moe verduidelijken.

Mereltje ik ben superblij met je reactie.



Ik heb het artikel gelezen en voormelk en achtermelk en kindjes 15 a 20 min aan een borst laten drinken, zodat de borst leeg is, kan ik nu loslaten. Als hij tevreden is en in slaap valt na 10 min en dan na een uur weerkomt vind ik het prima. Ben trouwens allang blij dat hij er s’nachts 4 uur tussen laat.



Verder zal ik kijken of het voor ons beiden een stuk relaxter is om van borst te wisselen als hij loslaat en dus voor de frustratie op komt zetten.



Nogmaals bedankt en ik denk dat ik nu een stuk relaxter bv kan geven. De “stress” kwam ook wel een beetje, omdat ons manneke maar een kleintje is wat ook nog eens was afgevallen en in de kraamweek de ene dag aankwam en de andere dag weer afviel. De laatste kraamdag was hij meer aangekomen dan normaal maar ja ik wist niet of die trent zich zou voortzetten. Toen de wijk verpleegkundige vorige week kwam was ik blij verrast dat Lars eindelijk de 6 pond had gehaald. Maar ja als hij dan zo “raar” aan de borst doet ben ik gelijk bang dat we iets verkeerd doen en hij weer gaat afvallen. Dus vandaar superblij met je reactie en het artikel. Kan het nu wat loslaten en relaxter doen.

Heb je het artikel over teveel melk/overproductie ook gelezen?

Dan krijg je ook wat jij omschrijft.

Dat was hier het geval en had ik nooit bedacht maar dan moet je NIET gaan wisselvoeden.



Hier liet hij ook na 2 min los en viel zo snel in slaap.

De stroom was te hard voor he m. En doordat hij steeds zo kort dronk kreeg hij de vette achtermelk niet en had dus na een uur weer honger.

Zo 3 weken aangemodderd en op verzoek gevoed; ieder uur!

werd alleen maar erger en hij kreeg er buikpijn van en gingg spugen.



Toen in overleg met LK gaan blokvoeden.

4 uur lang dezelfde borst aanbieden.

Maar hij bleef zo vaak komen omdat hij wilde drinken tegen de reflux en krampjes (wat elkaar versterkte).

Toen niet meer op verzoek gaan voeden maar om de 3 uren 1 borst (ook wel eens 2,5 of 4 uren hoor maar niet korter ertussen) en dat ging super.



Met dat aanhappen kreeg hij het zo zacht ook niet voor elkaar maar ik maak dan met mijn hand van mijn borst een kleiner tuitje. Dan lukt het wel.

De lk zei dat hij ook gewend was aan een melkstroom die zonder moeite kwam (hij liet het zelfs lopen omdat het teveel in één keer wa) en daarom deed hij geen moeite na 2 min als hij er wel wat voor moest doen.



Maar door minder vaak te voeden waardoor ik minder melk had en hij de borst dus ook leeg kreeg werd hij ook meer tevreden.



Terwijl ik dus echt dacht dat ik te weinig melk had. Mijn borsten voelden ook helemaal niet gespannen.

Maar dat hoeft dus ook niet zo te zijn; zeker als je eerder bv hebt gegeven (mijn dochter 10 maanden zonder problemen).



Ik herkende dingen in je verhaal daarom zet ik dit hier neer.

Kijk maar eens op de site van borstvoeding.com e.a. voor meer info.

In ons geval groeide hij dus wel goed. Hij kreeg gewoon veel te veel melk (in 5 min) maar niet genoeg vetten om verzadigd te raken.

Wij moesten een babyweegschaal huren en voor en na de voeding gaan wegen.Hij bleek dus zo 160cc te drinken in die 5 min.

En bleek wel tussen de 60 en 100gr per dag te groeien ipv 30/40.

Ook niet gezond.



er wil een eten

Mamalien, je hebt zeker gelijk, als er sprake is van overproductie, moet je niet wisselvoeden (vaak van borst wisselen). Hier is het artikel over overproductie; http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/melkproductie/veel2.html



Babymuisje, succes, ik hoop dat je zo weer met plezier kan voeden!

Mereltje het was geen kritiek op jou ofzo hoor :wink: .

Ik ben alleen zelf dus gaan wisselvoeden en kolven omdat ik dacht dat hij te weinig binnen kreeg omdat hij ontevreden was.



En uiteindelijk heeft dat het dus alleen maar erger gemaakt omdat de productie juist naar beneden moest.

Heel gek dat je dat niet door kunt hebben.



Volgens de LK kwam dit heel veel voor; daarom zet ik het hier neer.

Aangezien babymuisje ook zegt dat de melk uit beide borsten spuit zo dit best eens kunnen.

Ben heel blij met jullie reacties dames. Ga het artikel even lezen.



Mijn borsten voelen ook niet gespannen zelfs niet als hij er vier uur ofzo tussen laat. Dus denk je dat je dan niet genoeg voeding hebt maar aangezien de melk eruit spuit zodra hij gaat zuigen moet het wel goed zitten met de melkproductie lijkt me.



Nou eerst even het artikel lezen.

Heb het artikel gelezen en herken veel symptomen die bij baby staan. Dus ben nu aan het kolven en laat hem dan drinken en ga met die blokuren werken. Als dit niet werkt, ga ik denk ik ook maar eens een lk raadplegen.



Meiden bedankt voor het meedenken en de eigen ervaringen.

Waarom eerst kolven?

Leegkolven is een methode om je productie te resetten (ik deed dat zelf trouwens neit).



Babymuisje, succes! Ik hoop dat het je helpt! Blokvoeden zorgt ervoor dat je productie wat minder wordt, als je het idee hebt dat hij ontevredener wordt, dan zou ik het niet doorzetten!

Nee als hij niet tevreden is dan zet ik niet door. Ik moet natuurlijk wel vooruitgang zien :wink: