aanleg tuin

Heeft een van jullie ervaring met het opnieuw laten aanleggen van de tuin?



Onze tuin is een treurig zooitje :frowning: Ieder jaar weer sinds we hier wonen doe ik mn best om het op te leuken en dan ziet het er wel weer wat fleuriger uit, maar met verzakkende grond is het nu ook gevaarlijk voor onze dreumes. En ik wil wel heel graag dat hij binnenkort lekker buiten kan spelen…

Dus zijn we er over aan het denken om het te laten doen. Het moet een cm of 40 opgehoogd worden, is nu betegeld met een paar plantenbakken en een moestuinbak. Ik denk dat ik er gras in wil en een stukje terras voor een eethoek, zeker de moestuin behouden. Oh en we hebben een poort achterom met twee schuttingdelen, die echt aan vervanging toe zijn.

Moet ik hierbij denken aan een paar honderd euro, of meer richting duizenden…? Iemand enig idee?

Mijn man heeft het zelf gedaan (schutting gemaakt, bestraat en gras gezaaid) wij hadden alleen kosten aan materiaal.



Ik heb het opgefleurd met gekleurde bloempotten (met nepplanten/bloemen erin, in de winter) in de zomer komen er weer wat plantjes in.



Wij zijn lid/aangesloten bij een LETS groep (soort van ruilhandel) en mede daardoor hebben wij ook wat laten doen en helpen we ook weer anderen.

En dat scheelt ook veel in je portemonnee.

als je de tuin wilt egaliseren, dan ben je aan zand en tegels? denk ik wel aardig wat kwijt qua kosten.

Ik heb mijn tuin afgelopen najaar gedeeltelijk opnieuw aan laten leggen. Er is daarbij een gedeelte bestraat, geegaliseerd, gras gelegd, zandbak gemaakt. Dat alles heeft me zo’n 1100 euro gekost.

Zelf hebben we een plantenbak gemetseld van halve stoeptegels.



Vooral zand is duur, dus ik raad je aan om op zoek te gaan op markplaats of er in de omgeving mensen van zand afwillen en het gratis op te halen valt.

Dan kun je ook kijken of je op marktplaats een partij tegels naar je zin kunt vinden voor je terras, dat kan ook al veel schelen in de kosten.

En probeer zoveel mogelijk materialen te hergebruikem.

Soms ben je nog goedkoper uit als je stenen laat brengen (even zoeken op internet). Dat gesjouw met stenen geeft ook veel tijd/energie/geld (geld natuurlijk ook als je het laat brengen, maar het kost vooral energie en tijd).



Wij hebben toen via marktplaats zand gekocht of gratis opgehaald weet ik even niet meer. Maar tegels kun je vrij vaak gratis ophalen.

Het is lastig inschatten met de omschrijving die je geeft, want hoe groot is bijv. je tuin? Wil je nog dingen handhaven?



Ik denk dat als je een hele tuin wil laten ophogen, betegelen en gras wil laten leggen en een schutting vervangen wil hebben, je eerder moet denken aan duizenden euro’s dan aan honderden.



Je kunt er ook voor kiezen om het deels te laten doen en deels zelf.

Ophogen is lastiger dan gras leggen bijv.



:mrgreen:

Zeker met ophoging moet je inderdaad eerder richting duizenden dan honderden denken. Aankoop van materialen (scheelt natuurlijk wel hoe groot je tuin is) maar ook het erin doen, het aantrillen (want anders kun je over een jaar weer opnieuw beginnen) etc daar gaat behoorlijk wat manuren en dus geld inzitten.



Wij hebben onze tuin inmiddels twee keer laten doen :roll: want de eerste keer toch de goedkoopste optie genomen (kleine zelfstandige tuinman) en dat was helaas niet de beste. Dus het terras was na 2 jaar alweer verzakt :roll: en we wilden nu ook minder planten en een schommel erin :wink:



Ik zou zeker kijken wat je zelf kunt doen / kopen en vraag anders gewoon wat offertes. Dan komen ze kijken en heb je een beetje een idee.

Pfoe moeilijk dus he!

Mijn man kan helaas weinig zelf doen want slechte rug. We hebben ook geen auto dus we moeten dingen als zand wel laten bezorgen. Tegels willen we wel hergebruiken voor het kleine stukje dat we betegeld willen hebben. We hebben het voorste gedeelte van de tuin wel zelf opgehoogd (ons viel de prijs van zand trouwens mee) en de voortuin ook, is echt vreselijk in deze wijk… Onze buren hogen zelfs ieder voorjaar hun tuin een stukje op en leggen de tegels dan weer keurig zelf terug :shock: het achterste gedeelte van onze tuin (5x10 ong) hebben we nog nooit gedaan en moet dus echt een flink stuk omhoog. We hebben ons door buren laten vertellen dat piepschuim eronder wel scheelt in hoe snel het opnieuw moet.

Een schommel is een goed idee, dat wil ik ook wel! Als we toch bezig zijn :wink:

Tja, ik denk dat je dan toch echt aan duizenden euro’s moet gaan denken.



Wij hebben bij het renoveren van onze tuin heel veel zelf gedaan.

We hebben zelf de bestrating er uit gehaald, zelf de oude beplanting eruit gehaald, plantenbakken afgebroken, tegels en bestrating op zij gelegd, zelf voor een gedeelte geëgaliseerd, zelf regenwater afvoer gelegd, zelf alle bestaande bestrating gereinigd om weer op nieuw te gebruiken, zelf verlichting aangelegd, zelf put gelegd etc.



Alles op aanwijzing van de tuinman, hij heeft vervolgens zand aangeleverd, verder geegaliseerd aan aangetrild, gedeeltelijk nieuwe bestrating aangeleverd, alle bestrating gelegd, zandbak gemaakt en geplaatst en grasveldje aangelegd.

En dat beetje, kostte toch al ruim € 1100.



Schutting hebben we aan één zijde laten plaatsen, inclusief een nieuwe poort en ook dat kostte ons € 1200 (is dan wel kwaliteits hout wat weer zo’n 20 jaar mee kan, dus geen bouwmarkt aanbieding).



Maar goed, bel een paar tuinmannen op en laat een offertes maken, dan weet je het…

Lune: als je een hovenier vrijblijvend laat langskomen. dan kan hij je preciezer uitrekenen wat het voor jullie gaat kosten. Ik heb het ook gedaan en gister was een man hier. Begin volgende week krijg ik de offerte.

Gaan we doen ja! Vanavond komt de eerste. Ik ben benieuwd.

:mrgreen: