Aankomende tweeling en borstvoeding

Hoi, ik ben nu bijna 4 maanden zwanger van een tweeling :slight_smile: en van plan om bv, eventueel in combinatie met fv te gaan geven. Ik zie het namelijk op dit moment nog niet zitten om fulltime bv te gaan geven. Zijn er meer (aanstaande) mama’s van tweelingen die hier ervaring mee hebben, of tips? Bij ons eerste kindje heb ik de eerste 6 weken bv gegeven, daarna zijn we langzaam overgegaan op de fles. Alvast bedankt voor het meedenken!

Hallo Hazeltje



Gefeliciteerd!

Het is goed mogelijk om een tweeling zelf te voeden, maar ik zou in jouw geval me goed voorbereiden en informatie verzamelen (wat je nu al doet) zodat je een goede keuze kunt maken wat je gaat doen.



De VBN geeft informatie over borstvoeding via cursussen. Daar heb je sowieso wat aan, ook bij een kindje.



Op http://www.vbn.borstvoeding.nl/regio.html kun je zien of er bij jou in de buurt cursussen zijn.

hoi, gefeliciteerd met je zwangerschap, borstvoeding is een prachtig streven



ik zal je mijn verhaal vertellen, ik hoop dat je er iets aan hebt,



ik ben een tweelingmama, mijn zoon en dochter zijn inmiddels alweer 15 maanden oud, het gaat zo snel, echt :mrgreen:



ze zijn geboren op 7 nov. 2005, met 36 weken zwangerschap. Marie’s vliezen waren gebroken en ze lag in stuit, Daan lag wel met zijn hoofdje naar beneden, en zijn vliezen waren nog intact, hij wilde er nog helemaal niet uit. de gyn besloot door hun manier van liggen tot een spoedkeizersnee, wel met ruggeprik.



na een paar uur kon ik (eindelijk) naar ze toe op de kinderafdeling, toen zijn ze voor het eerst aangelegd. daarna bij iedere voeding weer, al werd er niet veel gedronken, maar de aanhouder wint, na 2.5 week drinken ze zo goed dat ze mee naar huis mogen.



ook ben ik de eerste dag nog begonnen met kolven, eerst piepkleine beetjes, maar al snel flessen vol. die gingen toen ik thuis was maar de kinderen nog niet, mee naar het ziekenhuis, zodat ze hoofdzakelijk borstvoeding kregen, via fles en sonde. ook kregen ze zonu en dan nenatal prematurenvoeding, ivm de vit k.



eenmaal thuis kregen ze uit de borst van mij, of borstvoeding uit de fles van papa, of een fles nenatal, later andere kunstvoeding uit een fles, als we bijv twijfelden of er wel voldoende uit de borst was gehaald, een soort toetje dus.



Daan heeft 2 maand borstvoeding gehad, maar spuugde erg veel, na 2 maand zijn we overgestapt op anti reflux voeding, die verdikt in de maag, en hier knapte hij erg van op, huilde veel minder dan ervoor.

Marie heeft 4 maand borstvoeding gehad, ik was inmiddels weer aan het werk, en kom dat niet goed combineren met voeden en het slaapgebrek, de productie zakte in, en met pijn in het hart toch maar besloten om ook Marie op de A.R.-voeding te zetten (in overleg met consultatie buro)( 1 soort voeding voor ons gemak)



het is nogal een lap tekst geworden, mocht je vragen hebben, contact willen, stuur dan even een pb-tje



groetjes louwina

oja, ken je de nvom al?

(nederlandse vereniging ouders van een meerling)



kijk maar eens op http://www.nvom.net



in het kwartaalblad (nr.1 2007) staan twee stukken over borstvoeding bij een tweeling.



evt. wil ik het wel kopieren en toe sturen



groeten

Wat een leuke reacties, ik heb meteen de links bekeken en inderdaad, zo veel mogelijk info verzamelen is het belangrijkst op dit moment. Dank jullie wel! Hazeltje