Aanhoudende/ terugkerende blaasontsteking. Wanneer gyn?

Hallo,

Van een een vriendin hoorde ik laatst dat je bij aanhoudende blaasontsteking in je zwangerschap wordt doorverwezen naar de gyneacoloog.

Tot nu toe heb ik nooit eerder blaasontsteking gehad, maar sinds de eerste, een week of 2 geleden herken ik het aan pijn in mijn onderbuik (geen harde buiken) die soms best wel flink pijn gaat doen (steken/branden) en geirriteerde darmen.

Nou heb ik dus in korte tijd mijn 2e blaasontsteking, weer met veel buikpijn. De vorige keer had ik amoxicilline, wat waarschijnlijk toch niet alles heeft weggehaald. Nu heb ik trimethoprim (1x pd, 300 mg plus foliumzuur) in een kuur voor 5 dagen. Dit is de 4e dag, en ik heb nog steeds best flinke buikpijn (de baby voel ik goed trouwens), dus ik ben bang dat deze kuur ook niet voldoende is.

Dus…wanneer word je doorgestuurd vanwege blaasontstekingen? Misschien wat voorbarig, maar ik wil erg graag thuis bevallen :frowning: (en geen medicijnen hoeven nemen!)

Ik heb ook 2x blaasontsteking gehad - althans, precies hetzelfde als jij, ook ws niet goed over gegaan. Ik was al verder in mijn zwangerschap en heb ook dezelfde kuren gehad als jij. Na die 2e kuur heb ik mijn urine weer weg gebracht en een kweek laten maken zodat ze kunnen zien welke bacterie er nou precies inzit en of er evt sprake is van groep B-streptokokken.

Bij mij bleek de urine na de 2e kuur schoon, ondanks dat ik zelf dacht dat de kuur niet geholpen had. Ik bleef ook maar van die vage buikpijn houden, maar dat is toen na een aantal dagen na het einde van de kuur toch nog weg getrokken.

Volgens mij wordt je alleen doorverwezen naar het ziekenhuis als er sprake is van die groep B-streptokokken. Die kweek zou ik je wel aanraden, mocht je die bacterie hebben namelijk dan heeft je kindje ook hoger risico op een infectie met de bevalling.

Vervelend !

Ik had ze bij de zwangerschap van mijn dochter ongeveer elke maand wel.

Destijds, 6-7 jaar geleden gaf de huisarts gewoon iedere keer weer amoxicilline. Werkte wel, want vaak als ik na 1,5 week terug kwam dan was het weg om vervolgens na 2 of 3 weken weer de kop op te steken.

Het lastige was dat ik het niet voelde en dus regelmatig urine in moest leveren om nierbekkenonsteking te voorkomen.

Bij mijn oudste zoon heb ik het alleen op het eind gehad, ik dacht toen dat de weeen begonnen waren en het bleek een blaasontsteking te zijn en nu ik weer zwanger ben van een knulletje heb ik er (nog) geen gehad.(denk ik :pray: )

Ja, naja…ik heb zelf ook een beetje de indruk dat de amoxicilline beter hielp dan dit…de kuur is namelijk afgelopen en ik heb nog steeds bijna constant buikpijn, vooral 's ochtends… :?

Amox is een breder antibiotica, dus pakt meerdere dingen tegelijk aan (als die er zouden zijn), maar kunnen dus ook ‘gezonde’ bact dood maken. Trimethoprim is meer gericht op blaasontstekingen een smaller antibiotica. Fijn als het helpt, maar nu blijkbaar niet voldoende.

Ik zou zeker nog een controle plasje inleveren.

Beterschap.

@san2001 wrote:

Ik zou zeker nog een controle plasje inleveren.

Absoluut doen, en vragen of ze een kweekje maken, aan de hand daarvan kunnen ze ook kijken of je de juiste antibiotica hebt gehad.

yup, wordt nu ook gedaan…

En weer terug naar de Amox, kuur nrtje 3 dus…

Kan donderdag of vrijdag bellen voor uitslag kweek

Helaas moet ik toch ook weer urine inleveren.

Ik gaf net bij de vk aan dat ik maar zo’n pijn in mijn onderstreek had en dat het leek op de bekkenklachten die ik had bij mijn dochter. Alleen helaas veel vroeger nu. Zij adviseerde een urinetest omdat een blaasontsteking ook prikkeloverdracht kan geven. :think:

Helaas moet ik morgne vroeg op pad, dus het wordt pas woensdag eer ik naar de huisarts/assistente kan.

Jij weer succes met de amoxi. Volgende keer(zie zeker zal volgen, sorry) zou ik daar toch maar weer om vragen. Of ze moeten het direkt op kweek zetten dan daar de antibiotica op baseren, maar dan moet je een paar dagen wachten met beginnen met slikken.

Na ruim een week en 2x plas inleveren waar in de eerste instantie met een stickje niets uitkwam kreeg ik net een telefoontje dat een kweek wel weer urineweginfectie had aangetoond.

Moet de kuur nog halen.

Toevallig zei ik gisteren nog op het werk, ik word gek van de rugpijn, het is nog best vroeg, ik moet nog 21 weken. Hopelijk is die blaasontsteking de boosdoener en ben ik er na een kuurtje vanaf. En nog meer hoop ik op het feit dat dit eenmalig was, want zoals ik al zei, bij mijn dochter had ik het doorlopend.

Hoe is het nu met jou?

Tjee wat balen zeg!

Bij mij lijkt het nu, na 3 kuren wel over. Heb wel nog steeds last van buikpijn als ik te weinig drink en soms van verkrampingen onderin mijn buik, maar ik ga er maa rvanuit dat m’n blaas gewoon snel geïrriteerd is :roll:

Mijn waterflesje is nu mijn beste vriend (en de wc is zijn maat :?) en ik drink sinds gisteren dna maar cranberrysap…ik heb lekkerdere dingen gedronken, maargoed, tis te pruimen. Lijkt een beetje op rode druivensap…

Fijn dat jij er nu vanaf bent.

Denk je eraan om nog regelmatig je urine te laten checken.

Die buik en vooral rugpijn is bij mij nu het vervelendste.

Ik at al 500 mg vit C extra in pilletje per dag en nu dus nog meer drinken en plassen. Daarnaast dus paracetamol om mij een beetje de dag door te slepen. Ik hoop echt dat het door die blaasontsteking komt en dat het dus weer weggaat, want ik ben pas 19 weken en moet nog zo lang.

Bij mijn dochter kreeg ik na de 20-25 weken last van mijn bekken, dus ik dacht al stiekem dat dat het was. Hopelijk echt niet, want wij zitten nu midden in een verbouwing met met 2 al grotere kids met school en clubjes kom ik niet echt aan rust toe. Daarnaast doet zelfs zitten of liggen ook pijn, dus…