Aangifte geboorte

Hallo allemaal,

Ik ben even heel erg in de war geraakt… :? Ik ben nu 7 weken zwanger en ik woon in Zweden, maar ik heb gewoon nog een nederlands paspoort.

Mijn vriend is van oorsprong Koerdisch en hij woont al ruim 17 jaar in Zweden, maar heeft vanwege persoonlijke redenen geen Zweeds paspoort.

Ons kind kan dus niet Zweeds worden omdat wij allebei de zweedse nationaliteit niet hebben… :?

Naja, dan wordt het dus Nederlands, maar nu vraag ik mij af hoe wij aangifte moeten doen in Nederland (en waar) terwijl ons kind hier is geboren… Ik heb het al een beetje geprobeerd op te zoeken, maar ik vind de informatie niet echt duidelijk…



Oh, en we zijn ook niet getrouwd, moet mijn vriend dan ook in Nederland nog iets doen om de officiele vader te worden of is dat niet nodig aangezien hij het hier gewoon zal doen?



Iemand ervaring of verstand hiervan? :smiley:

Heb hier een linkje voor je, misschien helpt deze je verder:

http://www.rnw.nl/nederlands/article/waar-schrijf-je-je-het-buitenland-geboren-kind?quicktabs_1=0

:-*

Dankjewel :-*



Pfff, het wordt dus nog behoorlijk ingewikkeld zo te zien… :?

ja, daar lijkt het idd op :?

Naja, ik heb nog 33 weken om het uit te zoeken :lol:

ik dacht dat je gewoon bij de nederlandse ambassade kon inschrijven. Ik hoorde iig dat een vriend van mij die in Oeganda woont dat zo met zijn daar geboren kind had gedaan. Maar ik heb het niet van hem zelf gehoord, dus allicht dat er toch nog aardig wat stappen tussen zaten :think:

je moet toch juist niet naar de nederlandse ambassade gaan staat er in dat artikel ?



wij zitten met een beetje pech ook in het buitenland als ik beval, dus ik vind de link wel erg handig.

@Mam van 2 wrote:

je moet toch juist niet naar de nederlandse ambassade gaan staat er in dat artikel ?



ja, ik zeg dus ook dat ik uit de praktijk iets anders had gehoord, maar daar dat niet uit eerste hand was, zal het wel niet zo eenvoudig zijn als mij toen verteld is.

Nee, volgens mij juist niet naar de ambassade inderdaad. Ik denk dat ik gewoon hier aangifte ga doen en dan zorg ik dat de aangifte op een of andere manier in Den Haag. Denk ook niet dat het uitmaakt als dat een paar weekjes duurt (hoop ik…)

Hoi,



Wij hebben het destijds via het Nederlands consulaat geregeld. Ze hebben ons stap voor stap uitgelegd hoe het moest. Je moet er toch heen als je een reisdocument voor je kindje wil. En Den Haag, dat heeft niet enorme haast.



Maar ik zou wel goed uitzoeken hoe het met de vaderlijke rechten van je vriend zit… Dat weet ik ook niet, maar dat weten ze vast bij de ambassade wel, of ze kunnen je doorverwijzen. Gewoon bellen en vragen. Ons hebben ze echt goed en duidelijk geholpen.



Succes!!



Groetjes,

Femke