Aandacht verdelen, speentje,ritme vinden

Hallo,

Ik zit met een aantal dingen.

Sinds een maandje ben ik opnieuw moeder geworden. Super natuurlijk!

Nu moet ik zeggen dat ik nog een beetje moeite heb om een goed ritme te vinden, misschien is het ook nog wel te vroeg om echt een ritme te hebben. Over het algemeen gaat alles prima. Ik merk wel dat ze steeds meer moeite krijg om zelfstandig in slaap te vallen. Nu vind ik even laten huilen/mopperen geen probleem, maar wel als het erg lang en ook steeds langer gaat duren.

Nu geef ik borstvoeding en heb ik altijd begrepen dat een speentje dan niet nodig is. Maar ik begin er nu wel aan te denken om een speentje te geven.

Heeft iemand hier ervaring mee? Borstvoeding geven en een speentje, en helpt het om beter in slaap te vallen?

Ook heb ik er moeite mee om mijn aandacht te verdelen. In principe gaat dat prima maar als mijn jongste dochter steeds blijf huilen, kan ik niet de hele dag met haar op schoot gaan zitten, mijn peuter heeft ook aandacht nodig.

Hoe lossen jullie dat op?

Alvast bedankt!

Groetjes

hier twee bv-kindjes met alletwee een enorme zuigbehoefte dus beide rond 1 maand een speentje gegeven hoor. De enige reden waarom ze je aanraden het niet te snel te doen, is ivm speen/tepel verwarring, maar als je kindje gewoon goed aanhapt, zal dat nu echt geen issue meer zijn hoor!

En dat kinderen die bv krijgen geen behoefte zouden hebben aan een speen, lijkt me een vrij ongefundeerde opmerking…ik zou dus gewoon lekker een speentje geven, het heeft hier een hoop rust gegeven!

een ritme begon hier te komen vanaf 6 wkn ongeveer. Vond het in het begin ook wel echt lastig dat je geen enkele dag wist waar je aan toe was. en als er dan drie dagen hetzelfde liepen, dan had je verwachtingen voor dag 4, maar dat liep dan standaard anders…gromm… maar geduld dus, het komt echt wel!

over verdeling van aandacht kan ik je niet echt helpen, daarvoor vershcillen jouw en mijn oudste te veel qua leeftijd.

@fiep klophout wrote:

hier twee bv-kindjes met alletwee een enorme zuigbehoefte dus beide rond 1 maand een speentje gegeven hoor. De enige reden waarom ze je aanraden het niet te snel te doen, is ivm speen/tepel verwarring, maar als je kindje gewoon goed aanhapt, zal dat nu echt geen issue meer zijn hoor!

En dat kinderen die bv krijgen geen behoefte zouden hebben aan een speen, lijkt me een vrij ongefundeerde opmerking…ik zou dus gewoon lekker een speentje geven, het heeft hier een hoop rust gegeven!

een ritme begon hier te komen vanaf 6 wkn ongeveer. Vond het in het begin ook wel echt lastig dat je geen enkele dag wist waar je aan toe was. en als er dan drie dagen hetzelfde liepen, dan had je verwachtingen voor dag 4, maar dat liep dan standaard anders…gromm… maar geduld dus, het komt echt wel!

over verdeling van aandacht kan ik je niet echt helpen, daarvoor vershcillen jouw en mijn oudste te veel qua leeftijd.

Bedankt voor je reactie. Ik heb net een speentje geprobeerd, maar ze duwt hem uit dr mondje. Is dat ook een questie van wennen? Of zou ze er dan toch geen behoefte aan hebben?

Het is ook gewoon even wennen :slight_smile:

Hier deed ik voordat de jongste kwam de oudste alvast extra aandacht geven, even een 1op1 activiteit. als de baby dan wakker was kon die weer even zefl spelen en had ik tijd voor de baby. Of voorlezen tijdens het voeden, werkt ook super.

een ritme vinden is altijd even wennen, duurt wel even voor je het door hebt en als je het door hebt veranderd het weer :roll:

Ik heb hier alleen bij de laatste een speentje gebruikt en dat was eignelijk alleen omdat ze 's avonds eindeloos aan de borst wilde. Het speentje werkte meteen maar daarna sliep ze dus alleen nog maar met speen. Als hij er uit valt na een uurtje of een paar uurtjes werd ze steeds wakker. Ze slipe dus opeens niet meer door terwijl ze dat daarvoor wel deed. Ze werd ook overdag steeds tijdens haar slaapjes wakker terwijl ze daarvoor doorsliep.

Ze begon ook te poepen tijdens haar slaapjes…Daar werd ze dan ook weer wwakker van. Al met al ging ze dus steeds slechter slapen :shifty:

De speen weg gedaan en dat waas wel even wennen maar ze slaapt weer als een roosje. Ik zou er dus niet aan beginnen maar dat is mijn ervaring :wink:

Als je merkt dat je kindje meer zuigbehoefte heeft, dan kan je gewoon speentje geven hoor :slight_smile:

En is idd kwestie van wennen :).

in het begin ook bij max af en toe speentje gegeven, ik heb er zelf altijd beetje voor opgepast dathet niet was om in slaap te komen omdat ik er dus geen zin in heb om iedere x er uit te moeten om een speen er in te doen :wink:

(nou hoeft ie um btw niet meer :think: maar zou het misschien handiger zijn van wel :stuck_out_tongue: maar das een heel ander verhaal :P)

Kindjes die bv geven hoeven geen speentje, omdat jij fungeert als speen :wink:

Maar dan moet je dat wel doen en daar dus zin in hebben. Ik vond dat bij 1 vna de kinderen met enorme zuigbehoefte ook wel heel lastig (ieder uur voeden enzo) hoewel ik daar eigenlijk wel erg voor ben, en hij heeft dus ook een speentje gehad.

En de aandacht verdelen, ik deed idd iets met de oudste als de baby sliep, of als de papa thuis kwam allebei 1 onder je hoede nemen. Voorlezen tijdens voedingen werd al genoemd he en op huildagen baby in de draagdoek zodat ze wel lekker bij je is maar je ook nog andere dingen kunt doen :slight_smile:

alles wat de dames hierboven al hebben gezegd met als kleine toevoeging: soms went die speen niet.

Onze 3e had ook een mega zuigbehoefte.

Hij dronk altijd heel snel aan de borst en als hij klaar was, dan was hij klaar, maar zijn zuigbehoefte was in die 5 min. echt niet voldaan.

Dus wij ook speentje… en die tufte hij er uit… en nogmaals weer proberen en weer en weer en weer en weer… en uiteindelijk maar opgegeven.

Had hij kunnen gooien dan had hij het ding waarschijnlijk naar ons hoofd gegooid :shifty:

Hier ook bv en speen. Het was even zoeken naar welke ze het liefst had (difrax of bibi) en vaak aanbieden. Nu vindt ze nog steeds veel troost bij haar speen en geeft het ons ook even rust als je ligt te jengelen (hoewel ze hem eigenlijk alleen krijgt bij het slapen). Topuitvinding!

Allemaal heel herkenbaar hoor :oops:

Onze oudste heeft nooit een speentje gehad, die had daar geen behoefte aan… én ik had alle tijd om hem regelmatig/vaker/langer aan te leggen…

Ons jongste ventje heeft echter veel meer zuigbehoefte (of dat lijkt in ieder geval zo…) en nu heb ik gewoon niet altijd tijd om hem vaak/lang aan te leggen.

Dus heb toch een speentje voor hem gekocht. Daar wordt hij dan rustig van en nu is ie zelfs in slaap gevallen terwijl het eigenlijk etenstijd voor hem was :shifty: Hij lag in de wagen en wij zaten aan het middageten, hij wat jengelen -niet echt huilen- en heb hem een paar keer een speentje gegeven. Na het eten zou ik hem voeden… en net voor ik de tafel ging afruimen lag meneer heerlijk te slapen… dus laat hem nu maar lekker liggen toe ie wakker wordt :wink:

Het enige nadeel is soms dat hij, als ie zijn speentje heeft, dat ie begint te huilen als ie 'm kwijt is… :?

Gelukkig is dat alleen overdag… 's nachts heeft hij geen speentje nodig, hij valt heerlijk aan de borst in slaap en dan leg ik hem zo in zijn wiegje!

Succes met je 2 meiden, het kost gewoon even tijd om een ritme te vinden. Komt vanzelf!