Aahhhhh Zindelijkheid!!!!!

waar zal ik gaan beginnen…

Ik zit boordevol vragen over zindelijkheid.

Mijn dochtertje wordt 3 in mei en is bezig met zindelijk worden. Tenminste dat denk en hoop ik. Sinds een tijdje gaat ze plassen op haar potje. Soms wanneer wij haar zeggen te gaan plassen, heel soms uit d’r zelf. Vaak heeft ze dan al wel 1 druppeltje in d’r onderbroekje. Dit vindt ze heeeel erg vies en dit broekje moet uit. Het lijkt wel of dat 1st druppeltje het eerste teken is voor haar om te gaan plassen. Wie herkend dit bij hun kinderen? Is dit een goed teken of horen ze direkt kurkdroog te zijn/ blijven?

Misschien een stomme vraag maar ben echt heel erg benieuwd naar jullie ervaringen… Heb namelijk ook een zoontje van ruim 5 en hij heeft een zindelijkheids probleem. (zo noemen ze het offieel als je kindje van 5 nog niet overdag droog kan zijn). Hij blijft beetjes nat in zijn onderbroek. Eigenlijk is hij op deze manier al “droog” vanaf zijn 2 1/2 jaar. Dus we zijn al ruim 2 1/2 jaar aan zindelijkheidstraining bezig… We hebben een heel medisch traject afgelegd en hier lijkt het geen lichamelijke oorzaak te zijn. Er is me zelfs al (meerdere) keren gezegd dat wij (lees ik) de oorzaak ben van zijn probleem. (quote HH: “Iedereen maakt wel eens fouten in de opvoeding”). Op zich niet fijn om te horen maar ja…ik moet er nog eens aan; nu met mijn dochtertje, ben als de dood de zelfde fout opnieuw te maken (Weet namelijk echt niet waar ik deze gemaakt heb…).

ben nu niet echt opzoek naar adviezen (al is de gouden tip wat betreft mijn zoontje altijd welkom!) maar heb ik echt hulp/ bevestiging nodig van het geen ik nu aan het doen ben met mijn dochtertje…

Wie kan me helpen???

Zal me trouwens nog ff netjes gaan voorstellen bij de nieuwkomers…

groetjes Carmen

Dat druppeltje is nu juist een goed teken hoor!

Ze zal naar alle waarschijnlijkheid, steeds sneller aanvoelen dat ze moet plassen en blijft uiteindelijk de onderbroek droog!

Zolang je het potje niet opdringt en haar zelf laat aangeven wanneer ze moet, kan je het bijna niet fout doen.

Ikzelf leg vanaf het begin geen nadruk op het poepen en plassen.

In het begin hielp ik hem nog veel herinneren dat hij geen luier om had (was dan ook het enige wat ik erover zei) maar na een dag of 2 deed hij het in principe al zelf.

Eerst zei hij pas dat hij moest plassen als zijn broek al nat was.

Al vrij vlot meldde hij het bij een paar druppen en de de rest ging dan op het potje en ook niet veel later dan dat gaf hij het ruim voor de plas aan.

(Nou was die van mij dus binnen 3 dagen al droog overdag en dat is volgens mij erg vlot :shifty: )

Poepen net zo.

Dat ging nog tot een week geleden alleen in de lluier of in de onderbroek en ik merkte dat ik er teveel bovenop zat, wou zo graag dat poepje zien :oops:

En sinds ik geen enkele aandacht meer besteedde aan het poepen of what so ever… doet ie het ineens uit zichzelf op het potje :inlove:

Ik beloonde elke plas, ookal ging er eerst wat in de onderbroek, dat negeerde ik, even verschonen en dat was alles, ik beloonde hetgene wat in de pot terecht kwam.

Hij mocht dan stickers plakken.

Voor het plassen hoeft hij al geen stickers meer, maar voor het poepen krijgt hij ze nu nog wel, tot hij er niet meer naar vraagt.

Oef, lang verhaal… :oops:

Jammer dat je zo’n hard commentaar hebt gekregen… :hug:

Succes!!!