aaaaaaaaaaaaarghhh niet durven........

fietsen…



T.ara is nu ruim 4,5 jaar, maar ze durft niet te fietsen, ze wordt helemaal panisch als ik haar erop zet.

achter haar aan lopen is onbegonnen werk, want ze zwiept alle kanten op en ze zet de hele tijd de voeten op de grond.



wie de tip.

Een loopfiets is een mooie tussenstap om een beetje zelfvertrouwen te krijgen. Heb je dat wel eens geprobeerd?

Lekker laten rusten en over een tijdje opnieuw proberen. Dwingen gaat niet werken is mijn mening. Zou ook eerst de loopfiets doen als tussenstap.

Komt vanzelf. Wie weet ziet ze de kunst af van andere kindjes, ging hier ook zo. Ze heeft van een buurmeisje geleerd om op te stappen en zelf weg te fietsen, dat wilde ze meteen nadoen. Het fietsen op zich heeft ze van ons geleerd, daar waren we al mee bezig.



Dwingen zou ik niet doen, dan maak je het alleen maar erger. Dat stuit vaak alleen maar op weerstand. Gewoon zo nu en dan even proberen of wachten totdat ze het zelf aangeeft.

Jasper weigerde hier ook, en dat hebben we even met rust gelaten.

Uiteindelijk wilde hij het wel met zijn is proberen, en het resultaat omdat hij nu fietst.



Denk echt niet dat het af te dwingen is. Kwestie van geduld, onze oudste was ruim 5

4,5 is niet eens zo oud, tijd zat. Zou inderdaad kijken of ze te motiveren is met een loop/stepfiets. Dan gaat het daarna vaak echt vanzelf.

Hier was de oudste ook net 5 toen hij eindelijk wel wilde gaan fietsen. Komt vanzelf goed (schijnt dat ik pas 7 was, wrijft mijn moeder er nog steeds in).

de fiets aan de wilgen hangen en als ze erom vraagt beginnen. Hier kon ze fietsen maar ze heeft een enome val gemaakt, haarh ele gezicht was mega gezwolle, gebroken neus, nog steeds heeft ze een vlek op haar gezicht waar de hardste klap was gewqeest, dat is nog steeds neit weggetrokken.

Nu zei ze vorige week, mama ik wil weer fietsen, en binnen drie dagen doet ze nu alles op de fiets.

de fiets heeft zeker dire maand in de schuur gestaan

@mandy_d. wrote:

4,5 is niet eens zo oud, tijd zat. Zou inderdaad kijken of ze te motiveren is met een loop/stepfiets. Dan gaat het daarna vaak echt vanzelf.

Hier was de oudste ook net 5 toen hij eindelijk wel wilde gaan fietsen. Komt vanzelf goed (schijnt dat ik pas 7 was, wrijft mijn moeder er nog steeds in).




Onze 2e is 6,5 en heeft afgelopen week voor het eerst zonder angst geprobeerd te fietsen met papa.

Niet dat het lukte :angel: maar hij was in elk geval niet bang, dus dat was al heel wat.



Het zou wel erg praktisch zijn als hij ging fietsen, maar ik denk dat het na leren fietsen nog heel lang gaat duren voor hij veilig door het verkeer kan… op een afgescheiden fietspad zal wel meevallen, maar je zal maar over een weg moeten… zo eentje met auto’s erop.

idd het lijkt mij ook praktisch, want ik heb J.ulia voorop en T.ara achterop mijn fiets, maar T past bijna niet meer op het zitje en ik vind het ook eng en zwaar.

en met y.ouri ernaast op zijn eigen fiets doe ik al helemaal niet.



maar denk dat we gewoon elke avond maar een klein stukje moeten oefenen. dat wil ze wel, als het maar niet te lang duurt.



en zon loopfietsje is idd ook een oplossing.



we hadden de zijwieltjes er weer aangedaan, maar ze werd uitgelachen dootr haar klasgenootjes.

@knollie1 wrote:

idd het lijkt mij ook praktisch, want ik heb J.ulia voorop en T.ara achterop mijn fiets, maar T past bijna niet meer op het zitje en ik vind het ook eng en zwaar.

en met y.ouri ernaast op zijn eigen fiets doe ik al helemaal niet.



maar denk dat we gewoon elke avond maar een klein stukje moeten oefenen. dat wil ze wel, als het maar niet te lang duurt.



en zon loopfietsje is idd ook een oplossing.



we hadden de zijwieltjes er weer aangedaan, maar ze werd uitgelachen dootr haar klasgenootjes.




Als het om haar klasgenootjes gaat, zou ik gewoon een hele stoere loopfiets regelen i.p.v. zijwielen. Eli ging op een gegeven moment veel sneller op zijn loopfiets,dan menig fietser. Ik nam hem ook gewoon op de loopfiets mee door het (rustige) verkeer.

Nou Nena gaat ook richting de 4,5 maar geen haar op mijn hoofd dat ik haar zonder zijwieltjes ga laten fietsen. Haar broer deed het op deze leeftijd allang maar Nena is er het tiep niet naar.



En om het te doen om dan ook nog naast je te laten fietsen is gelijk wel een hele stap.



Daar moet ik al helemaal niet aan denken, vind het met lasse al arbeidsintensief genoeg.



Maar afijn ik heb ook geen kindje meer wat voor op moet of zelf ook al naar achteren moet.



Een aanhangfiets??

kai is 5 en kan het ook nog niet

afgelopen vakantie 1 keer de zij wiletje eraf gehaald nou mooi niet hooor



hij scheurt nu op zijn fiets met zijwieltjes door de buurt en ik vind het prima als hij nog niet wil dan niet het komt vanzelf

al zijn groep2 kindjes kunnen als wel zonder zij wielen en hij zegt dan nou ik niet

Uitgelachen , ze is pas 4,5 jr. Hier zijn er meer kinderen in groep 2 die het nog niet kunnen hoor. Je zou een aanhangfiets kunnen overwegen.



Onze zoon wordt donderdag 7 en kan het ook nog niet. Oke, nu heeft hij veel problemen met evenwicht door een bindweefselaandoening maar toch niemand lacht hem uit op school. Je ziet aan de buitenkant niet dat hij iets heeft. Als er een keer per jaar verkeersles is en ze komen op de fiets besteedt juf er aandacht aan dat niet alle kinderen het kunnen. En dat dit dus niet gek is.

Uitgelachen zegt meer over de klasgenootjes ( en dan meer zelfs nog de ouders ervan denk ik!) dan over je kind hoor!



Elise fietst nu 4 weken ongeveer zonder zijwieltjes, ze durfde niet en heeft constant gezegd als ik 5 ben wil ik zonder zijwieltjes hoor mama… Tot 5-6 weken geleden heeft ze met zijwieltjes ook gerust naar school gefietst. Van groep 3-4 kinderen wel eens wat gehoord ( kijk: ze fietst nog met zijwieltjes!) maar Elise gelukkig niet en tja… de kids weten gewoon niet beter. We hebben van alles geprobeerd, 1 wieltje beetje omhoog, niet werkte.



Tot we 6 weken geleden een 12 inch fietsje hadden gehaald via marktplaats, toch maar proberen. Helemaal laag dat fietsje en na wat vallen, gillen, angsten na 10x proberen van 1 uur nu toch echt zonder zijwieltjes. Iedere keer ging het ietsje beter. En met 5 jaar nu fietst ze inderdaad zonder zijwieltjes, net als ze gezegd had! Ze gebruikt het fietsje ook wel af en toe als loopfietsje en dan voeten op de trappers, dus een loopfiets is idd een goede tussenstap, wij hadden er geen en het is uiteindelijk dus zo ook goed gegaan.



Maar 5 jaar hoor ik vaker als mooie leeftijd hoor, sommige inderdaad eerder, maar ook velen een stukje later! Hier op school hebben de kinderen die zonder zijwieltjes fietsen trouwens een fietsdiploma gehaald op een ‘schoolfietsje’ Deze kinderen waren voornamelijk de groep 2 kinderen, de groep 1 kids een paar maar.

L.isanne wou ook niet fietsen, was ook bang om te vallen en zei steeds dat ze het echt niet kon…dus zijwieltjes weer aan de fiets gedaan en lekker laten gaan…Afgelopen voorjaar zei ze zelf dat ze zonder zijwieltjes wou fietsen.

Dus manlief zijwieltjes eraf gehaald, 1 keer geoefend en mevrouw fietste zo weg!! :inlove:

Dus lekker laten gaan, ze gaan vanzelf fietsen als ze eraan toe zijn!!

(L.isanne word trouwens in dec. 6)

Hier oefenen ze al vanaf hun 3e ongeveer op de loopfiets, en dan gaat het snel! Als ze eenmaal door hebben hoe het werkt met het evenwicht…Daarnaast de zijwieltjes een beetje omhoog draaien zodat ze ook op de fiets hun evenwicht leren houden. Als ze hier konden fietsen zonder dat de zijwieltjes de grond raakten, haalde ik ze eraf en gingen we zonder oefenen. Dan is het met een dag of 3 bekeken (opstappen, bochtjes maken en afstappen zijn de echte oefendingen)