a la rapley methode, hoe te beginnen?

Mijn dochter is nu 6 maanden dus ik wil 1 deze dagen starten met bijvoeding. Nu wil ik het op de rapley methode gaan aanbieden. Ik vind het alleen moeilijk waar ik nou mee moet beginnen.

Hoe hebben jullie het aangepakt?

Alvast bedankt!

Groetjes

Ik denk het beste met fruit, banaan of juist iets wat 'harder’is en niet verpletterd word in het handje.

Misschien dat je de info al kent maar zo niet: Heb je hier al gekeken wat er allemaal tussen staat?

http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=12556

Hier staan links naar een aantal interessante artikelen:

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/

Je vind hier onder andere het voedselintroductieschema = altijd handig :wink:

Ik zou zelf beginnen met hele rijpe peer of (beetgaar) gekookte broccoli :wink: allebei gemakkelijk af te happen en vooral de broccoli is ideaal omdat ie z’n eigen handvat heeft :wink:

Idd rijpe peer is makkelijk. Rijpe banaan waar je stukje van de schil aan laat zitten. Meloen…laat ik ook de schil aan zodat ze het beter vast kan pakken (meloen eet ze echt zo een heel stuk van op…dat is echt favoriet).

Appel…kan je eventueel kort voorkoken.

Wat ik vaak doe is bij peer en appel, het klokhuis er met de appelboor uithalen. Dan snij ik er een schijfje van en kan ze het door het gat goed vastpakken (als een ring zeg maar).

Groenten als sperziebonen, schijfje aardappel, komkommer gaat hier ook goed.

Wortel is ook vast te pakken en idd broccoli.

Verder kan je ook al snel beginnen met rijstewafel (zonder zout, van bambix) en broodkorst.

In het begin is het kliederen, ik ben nu ongeveer 6 weekjes bezig en ik zie echt veel vooruitgang. In het begin gooide ze alles heel snel van zich af…ik dacht echt…waar ben ik aan begonnen…maar het gaat steeds beter.

Vanochtend at ze zo een halve peer en zo’n kleine rijstewafel op :drool: .

Straks krijgt ze een boterham met roomboter, dat propt ze zo naar binnen :lol: .

Je moet gewoon beginnen met eten aanbieden als jullie zelf ook eten. En verwacht niet teveel in het begin, ze hoeven nog niks binnen te krijgen.

O, ja en pak je fototoestel erbij want het is zo leuk gezicht :wink: .

Bedankt voor de reacties, daar heb ik zeker wat aan!

Ik heb haar gister avond tijdens ons eten een broodkorstje gegeven, ze doet het gelijk in haar mond en maakt kauwbewegingen. Toch ben ik zo bang dat ze zich verslikt.

Hoe zit het met verslikken? Nu heb ik wel begrepen dat baby’s een reflex hebben om te kokhalzen zodat ze niet stikken. Maar toch lijkt het me erg eng.

Het kokhalsreflex zit meer voor op de tong, dus ze gaan eerder kokhalzen. Dit hoort erbij, te grote stukken brengen ze dan weer naar voren in de mond. Het is dus eigenlijk een goed tegen en hoort er in het begin bij.

Zorg dat je altijd in de buurt blijft en dat je kindje goed rechtop zit.

Probeer rustig te blijven en even af te wachten of ze het zelf weer op kan lossen.

Hier heb ik nog nooit in hoeven grijpen, het kokhalzen is nu ook al minder dan in het begin. Ze moeten even doorkrijgen wat ze met zo’n stuk in hun mond moeten doen. Je zult zien dat ze het snel onder de knie heeft en dat ze het heel goed zelf kunnen oplossen.

Je verslikt je eerder in vloeibaar voedsel dus eigenlijk is gepureerd eten geven nog veel enger :wink: .

En juist daarom vond ik peer etc in het begin ideaal: Jasper kon er geen stukjes afbijten(snapte nog niet hoe), maar door erop te sabbelen en eraan te knabbelen kreeg hij toch kleine stukjes binnen, zonder te kokhalzen :wink: :dance: Volgens mij heeft Jasper (daardoor? :think: ) maar 1 of 2 keer moeten kokhalzen :slight_smile: want ondanks dat het erbij hoort vind ik het een eng gezicht :shifty:

Oh ja, ik vind het ook eng hoor…ik zit af en toe ook op het puntje van mijn stoel om in te grijpen :shifty: …maar ik merk dat ze het heel goed zelf onder controle heeft. :thumbup:

Marlynn doet hier heel erg kokhalsen. Bij alles wat er naar binnengaat.

Morgen is ze 6 maanden en gaan we dus echt actief beginnen met de bijvoeding. ofwel regelmatig voeding aanbieden. Ben benieuwd :inlove:

Nu was het af een toe een stukje liga of een worteltje…

Af en toe een halve soepstengel geven dat gaat ook heel goed.

Zelf doe ik het half/half de ene keer gepureerd en de andere keer rapley.

Taco rapleyt ook en kan nu wel grotere stukken happen. Vooral met brood wil hij nog weleens kokhalzen. Maar ik weet dat hij het zelf op kan lossen (heb er me nooit echt heel druk om gemaakt ook eigenlijk). Ik zorg er wel voor dat hij dan goed rechtop zit. Dus als je je dochter de eerste tijd nog in de wipstoel laat eten, kan het helpen om haar even rechtop te zetten door je hand in haar rug te houden als ze wel wat moeite met een stukje heeft.

Laatst nog dachten kennissen ook dat het “helemaal niet goed ging”, maar Taco haalt zijn stukje brood gewoon weer omhoog en slikt het opnieuw door.

en hoe doe je dat dan als ze al 2 tanden hebben :shifty:

saar hapt gewoon een hap van een soepstengel af en ze weet zich er geen raad mee…

Eh… lastig. Misschien eerst oefenen met zachtere voedingsmiddelen? Als ze dan weet wat ze daarmee moet aan hardere dingen beginnen.

Ze kunnen trouwens ook zonder tanden al afhappen met hun kaakjes.

Ik heb het boek ‘eten voor de kleintjes’ gekocht van Stefan Kleintjes, heb er veel aan gehad :thumbup: . Het rapleyen ging hier erg goed! We zijn begonnen met banaan, broccoli en wortels.

Ik heb het een aantal keer geprobeerd toen ze net 6 maanden was maar ben toen half rapley en half gepureerd gaan geven en eigenlijk schoot de rapley er op ten duur bij in. De laatste weken zijn we weer ‘echt’ aan het rapley’en en opzich gaat het prima. Ze brengt het goed naar dr mondje, en krijgt ook echt wat binnen. Wel ‘verslikt’ ze zich nog redelijk vaak en zuigt ze ook wel aan de stukken. Dat vind ik ook wel eng. Ben bang dat het dan ineens naar binnen schiet.

Nog meer mama’s met deze ervaring?