9 wken: van 5 naar 4 voedingen?

Hoi allemaal,

Onze dochter ging na haar 5 weken sprongetje langer slapen en van 6 naar 5 voedingen.

Nu heeft ze haar 8 weken sprongetje achter de rug en dat gaat ook gepaard met meer slapen tussen voedingen door, en ze slaapt ineens een paar dagen heerlijk door 's nachts. Fijn natuurlijk, maar ze vraagt ook nog maar 4 voedingen per dag ipv 5. Is dat niet een beetje erg weinig op deze leeftijd? Ze is 9,5 week oud.

Ik vraag me af of ik het een paar dagen moet aankijken of dat ik haar wakker moet gaan maken.

Bedankt alvast voor jullie antwoorden!

hmmz. 5 is eigenlijk al weinig :think:

Ik zou t goed in de gaten houden, en oppassen dat je lichaam niet aan het afbouwen is.

Kindjes zijn rond die leeftijd volgens mij al redelijk in staat omzelf aan te geven hoeveel ze nodig hebben, hoewel 4 wel erg weinig is nog.

Je kunt desnoods het proberen met haar ritme en dan de luiers en het gewicht in de gaten houden. Genoeg natte luiers en blijft ze goed groeien? Dan is het toch prima :slight_smile:

Kaya is nu bijna een half jaar, maar zit nog steeds op 6 a 7 voedingen per dag, kindjes verschillen nu eenmaal :slight_smile:

Ik weet niet of er een verschil qua voedingen is tussen kunstvoeding en borstvoeding, maar onze dochter was ook een week of 9 toen ze overging op 4 flesvoedingen per dag.

Goed dat je zo alert bent op het aantal voedingen :thumbup: Vier voedingen per etmaal is zeker voor zo’n jong kindje idd erg weinig; de kans is reëel aanwezig dat dit niet voldoende zal zijn voor een goede groei. Voeden op verzoek is een ruim begrip. Het betekent in ieder geval op verzoek van je kindje, waarbij het altijd belangrijk is om als ouder een vinger aan de pols te houden. Wanneer nodig kan het echter ook betekenen dat je op jouw eigen verzoek voedt.

Het is aan te raden om je kindje idd wakker te maken voor de voedingen, zodat er in ieder geval overdag niet teveel tijd tussen twee voedingen verstrijkt (vier uur tussen twee voedingen overdag is voor een jonge baby echt een maximum).

Wat je verder zou kunnen doen is op je eigen verzoek in ieder geval nog een late avondvoeding aanbieden. Wanneer de melkinname overdag te weinig is, kan het geven van een nachtvoeding op je eigen verzoek ook zinvol zijn.

Wanneer je kunt vaststellen dat een kindje per etmaal voldoende voeding krijgt (ongeveer zeven voedingen per etmaal, meer is ook prima; een groei van 100-200 gram per week, in ieder geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal, de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken; regelmatig zachte, licht gekleurde ontlasting; tevreden en alert zijn) , kun je het 's nachts in principe aan je baby overlaten, mits ze gezond is, je haar goed kunt horen, ze geen fopspeen heeft en ze niet wordt ingebakerd.

Ben het niet helemaal met Yvonne eens. Qua groei in ieder geval. Ons kleine meisje groeit op 4 voedingen heel erg goed. Ze zit sinds het eerste bezoek aan het cb op dezelfde groeilijn en wijkt daar ook niet vanaf.

Ik vond het ook veel tijd tussen de voedingen en erg weinig, maar ze heeft het er altijd prima op gedaan.

Even je kindje in de gaten houden. Als ze goed blijft groeien, dan krijgt ze toch voldoende binnen?

Bedankt voor jullie antwoorden dames! Wat kan het overal verschillen he.

Onze meid doet het al heel lang prima op 6 en sinds een paar weken 5 voedingen, ze groeit hartstikke goed. We hebben haar vorige week nog gewogen. Dus ik maak me niet zo druk over dat ze geen 7 voedingen krijgt, dat heeft ze alleen de eerste twee weken gevraagd.

Maar ik heb wel veel aan jullie antwoorden. Ik heb gisterenavond haar 2x na een uur of 2 alweer aangelegd. Dat werkte wel; ik moet natuurlijk ook erop letten dat mijn productie niet achteruit gaat. Zo heeft ze toch 5 voedingen gehad gisteren en vandaag kijk ik het even aan. Misschien slaapt ze zoveel omdat ze het sprongetje moet verwerken en is het een tijdelijk iets.

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties!

@cees77 wrote:

Ben het niet helemaal met Yvonne eens. Qua groei in ieder geval. Ons kleine meisje groeit op 4 voedingen heel erg goed. Ze zit sinds het eerste bezoek aan het cb op dezelfde groeilijn en wijkt daar ook niet vanaf.

Ik vond het ook veel tijd tussen de voedingen en erg weinig, maar ze heeft het er altijd prima op gedaan.

Ik kan me voorstellen dat het wellicht wat tegenstrijdig over kan komen. Wat dat betreft is het denk ik goed om te weten, dat er grote verschillen zijn tussen borstvoeding en kunstmatige zuigelingenvoeding. Daarbij speelt ook de leeftijd van een kindje een belangrijke rol. Hier gaat het om een baby van 9 weken oud…

Ons kindje was toen ook 9 weken :wink: Maar wat dat betreft weet ik idd niet hoe het zit met borstvoeding :wink:

@cees77 wrote:

Ons kindje was toen ook 9 weken :wink: Maar wat dat betreft weet ik idd niet hoe het zit met borstvoeding :wink:

Als je kijkt naar de biologische behoeften van een jonge baby, dan is hij ingesteld op frequent kleinere hoeveelheden voeding per etmaal. Naarmate het kindje ouder wordt, zal de hoeveelheid van de voeding geleidelijk aan toenemen. Het maagje groeit daar zo op een natuurlijke manier in mee en wordt dus niet geforceerd te veel opgerekt. Daarnaast zijn gezonde, op tijd geboren baby’s uitgerust met de nodige zuigbehoefte. Door vaker te voeden wordt er op een natuurlijke manier aan die behoefte tegemoet gekomen. Naarmate een kindje ouder wordt, zal hij zelf idd geleidelijk aan zijn voedingsritme aanpassen. Maar zolang een kindje nog totaal afhankelijk is van uitsluitend melkvoeding, sluit vier voedingen per etmaal niet aan op zijn biologische behoefte.

Toch vind ik zeven voedingen per etmaal zoals je schrijft niet per se de regel. Het is altijd situatie-afhankelijk.

Mijn lactatiekundige vindt 5 of 6 voedingen per dag voldoende op een leeftijd van 2 maanden, mits ze die behoefte zelf aangeeft, goed groeit en tevreden lijkt.

Je weet bij BV nooit hoeveel ze binnen krijgt. Mijn dochter wilde op een gegeven moment gewoon nog niet drinken na 3/4 uur als ik haar aanlegde en werd gefrustreerd en weigerde de borst. Mijn lactatiekundige adviseerde toen om dat tijdsschema los te laten en te kijken wat er gebeurde, omdat ze wel eens op weg kon zijn naar 5 voedingen. En inderdaad, sindsdien slaapt ze langer, heeft ze 5 voedingen en drinkt ze langer per voeding, uit 2 borsten. Blijkbaar krijgt ze zo ook genoeg binnen, want ze groeit goed. Als ik bij haar 7 voedingen blijf aanhouden, moet ik haar wakker gaan maken en wordt ze juist heel onrustig en gefrustreerd. Ik denk daarom dat het het beste is als je naar je baby blijft kijken.

Vier voedingen is inderdaad te weinig, daarom had ik er ook aandacht voor. Maar uit je verhaal maak ik op dat 5 voedingen ook niet op haar biologische behoefte zou aansluiten. Maar daar ben ik het dus niet mee eens en mijn lactatiekundige ook niet.

BV heeft geen regels waaraan we ons streng moeten vasthouden, vind ik. Het zijn eerder richtlijnen, waarbij ieder kindje een eigen marge aan kan houden erboven en eronder.

@monne wrote:

Maar uit je verhaal maak ik op dat 5 voedingen ook niet op haar biologische behoefte zou aansluiten.

Afhankelijk van de situatie zou dat idd een conclusie kunnen zijn. Als het bijvoorbeeld zou gaan om een onrustig kindje, waarbij de tijd tussen twee voedingen bewust werd opgerekt door wandelen, wiegen, het aanbieden van pink of fopspeen, dan sluit dat aantal voedingen idd hoogstwaarschijnlijk niet aan bij de biologische behoefte van dat kindje. Maar als jij merkt dat jouw baby prima gedijt op vijf voedingen per etmaal en tevreden en alert is, dan hoef je bovenstaande denk niet uit mijn verhaal op te maken toch? :slight_smile:

@monne wrote:
BV heeft geen regels waaraan we ons streng moeten vasthouden, vind ik. Het zijn eerder richtlijnen, waarbij ieder kindje een eigen marge aan kan houden erboven en eronder.

Ik schreef ook bewust: ongeveer zeven voedingen per etmaal… De info die ik verder heb gegeven, is idd gebaseerd op de algemene richtlijnen om te bepalen of een kindje voldoende binnenkrijgt.