8,5 mnd en op haar buikje draaien in bed .. zo eng !!!

M’n dochtertje Simone draait sinds een paar dagen in bed op haar buikje.

Daarvoor sliep ze altijd op haar rug. ( in een slaapzak onder een lakentje )

Ze kan zich al wel goed omdraaien van rug naar buik en terug maar ik vind het toch zo eng … ben bang dat ze in haar slaap haar neusje in het matras draait … :frowning:

Hoe hebben jullie dit ervaren ? :think:

En gebruiken jullie iets in bed ? safe-t sleep of iets dergelijks ?

Volgens mij kan het nu geen kwaad meer hoor, dat ze op hun buik slapen. Ze kunnen nu goed het hoofdje opzij draaien.

Saba deed dat ook vanaf een maand of 8… we hebben het laten gaan… ze kon prima zelf terug rollen en dat deed ze dan ook. En dat hoofdje lag altijd goed. Gelukkig hebben wij een babycamera op haar kamer gehad zodat we bij ieder slaapje nog even konden kijken en luisteren of het goed ging. Na een paar dagen panisch op dat schermpje kijken hebben we er vertrouwen in gekregen dat het wel goed zou gaan en tot op de dag van vandaag is het een echt buikslapertje gebleven.

Ja, dat is eng he, in het begin. Laura slaapt ook op haar buik vanaf een maand of 7 geloof ik, toen was ze zelf wel sterk en handig genoeg om zelf ook weer terug te draaien, of in elk geval haar hoofd opzij te draaien. Ze slaapt nu nog steeds op haar buik, knietjes opgetrokken en gezicht in het matras. Ik vond het ook heel eng hoor, toen ze dat voor het eerst deed, maar het went vanzelf, en als het dan een paar nachten goed gegaan is, ach, dan weet je eigenlijk niet beter.

nano slaapt sinds ie uitgebakerd is (7 maand) alleen maar op zijn buik. de eerste keer was ik behoorlijk geschrokken, maar ik was toen in oeganda en daar is men er heilig van overtuigd dat op de rug liggen schadelijk is…och en zo is er altidj wel iets, dacht ik bij mezelf. als ik nano op zijn rug in bed leg, snapt ie niet dat ie moet slapen, dus sindsdien leg ik um ook gewoon neer op zijn buik.

Sem draait zich al op de buik vanaf 4,5 maand.

En wil dus ook perse op de buik slapen.

Als ik hem terugdraaide (wat ik als mama van een wiegendoodkindje natuurlijk helemaal doe, zelf al ben ik het niet eens met de druk die op hetlijstje “risicofactoren” wordt gelegd… :? )

draaide hij zich evensnel weer terug…

Na 3 weken ben ik er maar mee gestopt.

(slecht slapen deed ik de eerste maanden zowiezo al…)

Sem is nu bijna 11 maanden en ligt nog steeds 9 van de 10 keer op zn buik te slapen, die 10de keer ligttie op z’n zij.

Ik denk als je beeb zelf al zo goed kan draaien dat er qua buikligging ook geen risico meer is. Ze zijn sterk genoem om hun gezichtje bij te draaien…

Ik denk dat je dochter inmiddels prima weet om haar hoofd weg te draaien of zich af te zetten. Ik denk dat het risico daarmee veel kleiner is geworden.

Yvan ligt vaak op zijn zij te slapen, maar rolt ook wel eens door naar zijn buik. Ik maak me er niet zo druk om, hij weet hoe hij zijn hoofd moet optillen etc.

Kleine kindjes kunnen dat niet en op jongere leeftijd zou ik het niet prettig hebben gevonden, maar nu… nee…geen zorgen.

Gewoon op de buik slapen kan geen kwaad zodra ze goed kunnen (terug)draaien.

Wat betreft babies die met hun gezicht naar beneden in het matras gaan liggen: Ik heb het destijds goed nagezocht omdat Myrthe dit deed. Het schijnt dat bijna alle babies dit met enige regelmaat doen (een paar keer per dag / nacht), maar zich dan binnen een paar minuten weer zo draaien dat ze met hun neusjes vrij liggen. Dan kan het blijkbaar helemaal geen kwaad. Maar ik kreeg het er ook benauwd van hoor!

Mijn zoontje doet dit ook al sinds een week of 2. Ik leg hem op zijn rug weg, maar vind hem altijd op buik terug. Hij legt zijn hoofdje goed opzij, dus ik laat het gaan. Wel draagt hij alleen een slaapzak. Een lakentje zou ik niet durven, aangezien hij ook vaak genoeg met zijn hoofd aan het voeteneind ligt.

Jasmijn slaapt ook op haar buik nu sinds ze twee weken uit de bakerzak is slaapt ze prima zo en ook meestal gewoon door. (van 19.00 uur tot 6.30 uur)

Mijn oudste slaapt ook op haar buik. Ze is altijd een zeer slechte slaper geweest, nu twijfel ik wel eens of ik haar niet eerder op haar buik had moeten leggen :think: misschien was ze dan wel eerder wat makkelijker gaan slapen?

Dus gewoon lekker laten liggen hoor, het kan nu echt niet veel kwaad meer volgens mij.

Groetjes Alex

Bas slaapt nu sinds 5 dagen op zijn buik. Hij slaapt wel op een airosleep voor de veiligheid van hem en ook voor mijn gevoel. Hij kan nog niet terugdraaien. Overdag slaapt hij wel op zijn rug, maar als we hem voor de nacht om 20.30 uur te bed leggen dan gaat hij meteen op zijn zij liggen als we hem neerleggen en dan vind ik hem op zijn buik als we om 22.30 uur gaan slapen. Ik leg hem dan weer om zijn rug en dan 's ochtend vind ik hem gewoon weer op zijn buik.

Ik lees mee!

Teun vindt omrollen nu zo interessant dat ie het zelfs voor elkaar krijgt om over z’n safety-sleep heen te rollen op z’n buik :shock: … Ik ben nu ook heel bang dat ie dit 's nachts gaat doen dus ga binnenkort z’n safety-sleep maar eens weghalen. Hij kan nog niet van buik terug rollen naar rug, ik vind het dus ook doodeng, dat rollen in bed!

Groetjes, Anne!

Er wordt ook geadviseerd bij het CB om ze niet met die safety-sleep te laten slapen…

Want als hij idd toch gaat rollen…wat door zo’n ding wel moeilijker gaat maar dus niet onmogelijk is, maakt het andersom , het terugdraaien of lekker op de buik liggen ook moeilijker…

Leandro slaapt sinds een week ook alleen maar op zijn buik :?

Terugleggen op zijn rug heeft geen zin, want hij draait gewoon gelijk weer naar zijn buik…

tygo is ook op zijn buik gaan slapen op een gegeven moment.

hij slaapt gewoon het lekkerste zo.

lekker laten gaan

ze kan haar hoofdje nu goed omdraaien, dus er is weinig gevaar.

ik heb trouwens wel een aerosleep op het matrasje, waar voldoende lucht tussen zit, maar ookal zou ik die niet hebben zou ik me er geen zorgen over maken.

Hé dames :wink:

Heel erg bedankt voor jullie reacties !

Ik heb inmiddels contact gehad met Simone’s kinderarts ( voor iets heel anders maar goed , had haar wel ff aan de telefoon :wink: )

en die adviseerde idd ook om er rustig onder te blijven, zeker omdat ze al zowat 9 mnd is en ook goed terug kan draaien … en vooral geen safe-t sleep of iets dergelijks vanaf 9 mnd. kan alleen maar gevaarlijk worden volgens haar.)

Mama moet er dus gewoon weer ff aan wennen dat er een nieuwe fase is aangebroken :shifty: :?

Het gaat ook al wel iets beter omdat het nu al een paar dagen goed gaat … ze draait heen én terug … ook met slaapzak aan.

Het is denk ik ook omdat die rugligging er ZO ingeprent wordt …

Hmmmm… Even naar boven halen. Thara is, zoals jullie aan de banner kunnen zien, een stuk jonger. Mevrouw heeft het met drie :shock: weken gepresteerd om zich, weliswaar uit nijd, om te draaien van buik naar rug. Niet veel later ontdekte ze, wederom in een kwaaie bui, dat het ook van rug naar buik kan.

Inmiddels is mevrouw net twee maanden en heeft ze het licht gezien.

Niet meer uit nijd, maar gewoon omrollen vind ze blijkbaar ook leuk. Hierbij maakt het niet uit of ze in de box ligt of in haar ledikant. In het ledikant gebruik ik (bijna) altijd een slaapzak, maar dit maakt sinds dit weekend geen indruk meer… :wall:

Ze is wel redelijk / zeer sterk in haar nek (vanaf de eerste week zo ongeveer) en kan wel haar hoofd draaien, maar ik moet bekennen, 'k vind het doodeng! :? Zeker omdat ze nog zo jong is. Heeft er iemand tips voor me, want ik ben bang dat het me anders een paar slapeloze nachten gaat kosten.

Alvast bedankt meiden!

Geen tips, maar Sam hier sliep ook al vanaf vrij jong gelijk op zijn buikje. En dat doet hij nog steeds.

Als ze sterk in het nekje zijn, draaien ze hun neusje zelf wel vrij!

@Shirley79 wrote:

Hmmmm… Even naar boven halen. Thara is, zoals jullie aan de banner kunnen zien, een stuk jonger. Mevrouw heeft het met drie :shock: weken gepresteerd om zich, weliswaar uit nijd, om te draaien van buik naar rug. Niet veel later ontdekte ze, wederom in een kwaaie bui, dat het ook van rug naar buik kan.

Inmiddels is mevrouw net twee maanden en heeft ze het licht gezien.

Niet meer uit nijd, maar gewoon omrollen vind ze blijkbaar ook leuk. Hierbij maakt het niet uit of ze in de box ligt of in haar ledikant. In het ledikant gebruik ik (bijna) altijd een slaapzak, maar dit maakt sinds dit weekend geen indruk meer… :wall:

Ze is wel redelijk / zeer sterk in haar nek (vanaf de eerste week zo ongeveer) en kan wel haar hoofd draaien, maar ik moet bekennen, 'k vind het doodeng! :? Zeker omdat ze nog zo jong is. Heeft er iemand tips voor me, want ik ben bang dat het me anders een paar slapeloze nachten gaat kosten.

Alvast bedankt meiden!

Tjah…ik ben dus een mama van een wiegendoodkindje en 2 van de 3 kinderen die ik daarna heb gekregen wilden op hun buik slapen…

Needles to say…dat heeft me ook heel wat slapeloze nachten gekost.

Maar ik ben er van overtuigd dat als beeb zelf kan draaien ze ook sterk genoeg zijn hun hoofdje opzij te draaien hoor!

Pff … moeilijk he … en eng ook !

Ik vond het al lastig maar zo klein al draaien … :? :o

Ik denk dat ik zelf toch voor een safe-T sleep of i.d zou gaan.

Maar goed … de meningen zijn verdeeld daarover.

Probeer te doen wat je gevoel ingeeft … ik moet eerlijk bekennen dat ik het nog steeds een beetje akelig vind als Simone op haar buikje slaapt … vooral omdat ze het dan ook duidelijk warmer krijgt !

Succes hoor !