7 wk tussen volgende afspraak

Ik vroeg me af of het normaal is dat er 7 weken tussen twee afspraken zit.

Ik kan het me zelf haast bijna niet voorstellen. De vorige keren zat er tussen de intake niet meer dan 6 wk tot de volgende.

Nu had ik een nieuwe vk ( waarnemer), dus misschien dat het daar aan ligt.

hier in het begin zelf 8-9 weken…



dus ik zou zeggen, geen probleem

Ik heb er ook zoiets tussen zitten (met 12 weken laatste afspraak gehad, volgende afspraak is met de 20 weken echo). Vond het wel apart, omdat ik bij de gyn loop, medische indicatie heb en soort van extra in de gaten gehouden dien te worden i.v.m. dubbele baarmoeder… en ik vervolgens lees dat er zelfs bij ‘gezonde’ vrouwen maar 4 weken tussen zit in het begin. :eh:

op 7 wkn kreeg ik een intake, 9 wkn echo en toen op 14de week controle en 20 wkn echo bij 20ste week… Dus het kan ja…

Krijg je niet nog een termijnecho?? Hier loop ik dan wel bij de gyn. en heb ik in verband met voorgeschiedenis elke 2 weken een echo gehad, nu ga ik ook om de 4 weken. En dat was bij de eerste bij de vk ook zo.



Een termijn echo kunnen ze pas vanaf 22mm doen (vruchtje vanaf 22mm :wink: ) heb ik van de echoscopiste in het ziekenhuis begrepen :think: Dus pas vanaf een week of 9 meestal doen ze een termijn echo en meestal nog wat later, dus kan me voorstellen dat je nog wel eerder een termijn echo krijgt toch?! Zou ze nog eens even bellen :wink:

toen de praktijk hier nog niet zelf echo’s maakte kwam je nog wel voor een termijnecho in het zhuis, maar verder niet in de praktijk voor een controle en zag je de VK dus ook niet.

Geloof dat er toen ook wel 7 week tussen de intake en de eerste ‘echte’ controle zat.



Bij onze 3e ben ik een keertje tussen de echo en echte controle geweest om het hartje te luisteren omdat ik voor hem een ma had gehad en zwaar onzeker… toen kwam de VK daar zelf al mee tijdens de intake: nou dan kom je lekker 2 week na de echo even langs. Erg fijn :thumbup: .



Bij de jongste hadden een eigen echoruimte en zag je de VK dus ook nog tussen intake en eerste echte controle, maar dat was dan ook alleen de termijnecho en verder geen controle van bloeddruk ed.

Ik zit zelf bij de gyn en om de vier weken heb ik een afspraak…

Ik weet niet (meer) hoe het bij de VK zit…

Ik heb met 7 wkn een echo, rond 10 wkn echo, en bij 14 wkn weer een echo.

Maar dat was omdat ik bloederverlies had de eerste weken, maar bij de VK was het in het begin gewoon om de 4wkn controle.

zit even mijn gegevens na te kijken: had intake 15-2, 22-2 echo in echopraktijk en volgende afspraak 23-3, dus zat 5 weken tussen de intake en afspraak daarna met een echo ertussen. Daarna om de 4 weken iedere keer.

Ik krijg idd nog wel een termijnecho tussen de10e en 11e wk.



Maar wat ik juist raar vind. Bij mijn vorige twee zwangerschappen zat er echt niet meer dan 6 weken tussen. Mnd laatste zwschap, zelfs een extra echo gehad. En nu dus zeven weken er tussen.



Nou ja. Die ene week maakt op zich niet zo uit.

maar het klinkt dan zo lang he, bijna twee maanden!



Hier 4 echo’s gehad, 8 wk, 10 wk, 12 wk en 13 wk. De laatste echo was een extra omdat ze bij 12 weken het buikje niet goed kon zien.

Wij klagen niet :lol:



Maar de eerst volgende echo is de 20 weken ‘pas’.

(Nu gaan we zelf met 18 weken een 3d echo maken, maar goed :inlove: )



Ik loop ook in het ziekenhuis en ga daar naar de klinische verloskundige. De eerste tijd heb ik om de 4 weken een afspraak en volgens mij na de 30 weken 1 keer in de 3 weken en na 34 weken om de twee weken ofzo.



Maar vond het eerst ook zo lang klinken, officieel heb je een laatste echo bij 12 weken en dan pas weer bij 20 weken. Vind dat best een lange tijd.



(en dan hoor ik mijn moeder zeggen: kind vroeger hadden we helemaal geen echo’s :lol: )

Wij hadden met 9.1 weken pas de echo dat was de 1e keer en toen pas weer met 13 weken (dus 4 weken) ertussen. Dat vond ik allang, zeker in het begin, omdat je dan zo pril bent en onzeker :oops: :mrgreen:

Denk dat het normaal is. Zelf kan ik het me niet meer herinneren, maar vond dit op de site van de verloskundige.



De eerste afspraak

De eerste afspraak, oftewel het intakegesprek vindt plaats rond de 8 weken zwangerschap. Deze afspraak duurt ongeveer 60 minuten en is inclusief een echo. Deze echo wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar, hij wordt kosteloos door de praktijk aangeboden. Tijdens het gesprek zullen we zullen we allerlei vragen stellen over je gezondheid en die van je partner. Ook is het van belang te weten of er erfelijke ziektes in de familie voorkomen. We geven informatie over hoe je gezond zwanger kunt zijn en wat onze rol is tijdens de zwangerschap. Indien gewenst vertellen we je e.e.a. over mogelijke onderzoeken die er in de zwangerschap te doen zijn om je kans te berekenen op een kindje met het Syndroom van Down. Ook zullen we tijdens deze eerste controle je bloeddruk meten, je ijzergehalte bepalen en 4 buisjes bloed afnemen om je bloedgroep en rhesusfactor te bepalen en te testen op irregulaire antistoffen, Lues (=syfilis =een geslachtsziekte), hepatitis B (=een leverziekte), HIV en je suikergehalte.



Termijnecho

Na het intakegesprek plannen we rond de 10 weken een echo om de zwangerschapsduur definitief vast te stellen.



De tweede afspraak

Deze vindt plaats bij 17 weken. Je krijgt van ons standaard een zwangerschapsverklaring en je bloeduitslagen mee. Tevens hebben we het over kraamzorg, zwangerschapscursus en borst- of flesvoeding. Bij deze controle zullen we voor de eerste keer naar het hartje van de baby gaan luisteren.



Terugkerende onderdelen

Vanaf de tweede controle luisteren we elke keer naar het hartje van de baby en bepalen we door te voelen aan je buik of de baby naar behoren groeit. Het meten van je bloeddruk en het beantwoorden van eventuele vragen behoren ook tot de standaardcontrole. Deze vervolgcontroles duren allemaal ongeveer 15 minuten. Aan het einde van de zwangerschap wordt er ook een huisbezoek gepland. (vanaf 1 april 2011).



Controleschema



•18 weken

•20-21 weken (indien gewenst 20-weken echo)

•23 weken (hier krijg je uitgebreid informatie over borstvoeding)

•27 weken

•30 weken (hier krijg je een vingerprik om het ijzergehalte opnieuw te bepalen en praten we over je wensen rondom de bevalling)

•33 weken (hier gaan we uitgebreid in op de bevalling)

•36 weken + huisbezoek (hier krijg je een echo om de ligging te bepalen en bespreken we wanneer je ons moet bellen als de bevalling begint)

•38 weken

•39 weken

•40 weken

•Vanaf 40+5 weken zien we je om de dag en kunnen we als je dat wilt starten met strippen.

Bij bijzonderheden kan er van dit schema afgeweken worden.

ik heb met 6 weken een echo en de intake twee dagen later.

dan controle om de 4 weken, later om de 3, 2, 1… naarmate de zwangerschap verder is.

rond de 10 weken nog een termijnecho en als ik nog kies voor een combinatietest krijg ik nog een echo. met 20 weken een echo en dan met 35 weken een liggingsecho.



ik ben gewoon bij de verloskundige, ik denk dat het verschilt per vk en gyn.