6de ziekte door een koortslip ?

Nu was ik wat info aan het opzoeken over de 6de ziekte, en las ik ergens iets over een herpes virus koortslip.

Nu kan ik niet echt duidelijk terug vinden of dat als je in aanraking bent geweest met een koortslip of je daar de 6de ziekte van kunt krijgen ?

Ik heb dit namelijk ergens gelezen:

De Zesde ziekte, ook wel driedaagse koorts genoemd, is een kinderziekte waarvan de symptomen minder onschuldig zijn dan de vijfde ziekte, maar toch nog vrij ongevaarlijk.

De Latijnse benaming is exanthema subitum of roseola infantum. De ziekte wordt veroorzaakt door het humaan herpesvirus type 6, een virus dat verwant is aan de verwekker van de koortslip en van genitale herpes.

Ik heb er nog nooit van gehoord en het lijkt mij eerlijk gezegd niet.

Zesde ziekte is een virusziekte onder de noemen vlekjesziekte.

Herpes is een virusziekte die alleen blaasjes veroorzaakt.

Anywayyyy ben natuurlijk geen medici :wink:

vroeg aan mijn moeder of ik de 6de ziekte had gehad, ik heb het niet gehad.

Mijn broertje wel, en die heeft 1 x in de zoveel tijd een koortslip.

Ben nu toch wel eens benieuwd of dit een verband heeft ?

Romata verwant aan is niet hetzelfde als gelijk aan :wink:

Zie het als ‘neef en nicht’ van elkaar of 2 kinderen die jij zou kunnen baren. Uit dezelfde moeder, met dezelfde begin basisblokjes, maar toch vaak totaal anders. Net zoals je griep en Mexicaanse griep hebt. Beide zijn verschillende virussen waar in de basis een ‘stukje’ gelijk is. Zoals de hormonen LH en hCG ‘gelijk’ zijn in de basis maar toch heeeeel verschillend. Euhm nou zoiets dus :lol:

Maar ook ik heb geen medische studie gedaan dus als je het heel graag zeker wilt weten mag je vast wel je HA bellen. :thumbup:

Volgens mij heb ik een keer gelezen (op wikipedia?) dat het wel kan.

Annemieke was namelijk een tijd terug ziek en ik twijfelde tussen de 5e en 6e ziekte. Ben dus gaan googelen en kwam dat toen tegen. Mijn vader had vlak daarvoor een koortslip gehad, dus we gingen er eigenlijk vanuit dat het wel met elkaar te maken had. Maar helemaal zeker weten doe ik het niet.

Groetjes,

Heleen