6 maanden en net begonnen met bijvoeden - hulp gevraagd

Olivia is vorige week vrijdag 6 maanden geworden en we zijn afgelopen weekend begonnen met bijvoeden. We geven het haar een uur tot 1,5 uur na haar flesje. Het probleem is dat als we haar wat groente of fruit geven (uit een potje, de potjes voor babys vanaf 4 maanden) van een lepel dat ze dat meteen weer uitspuugt. We doen dan wat op haar speen om haar aan de smaak te laten wennen en na een paar keer proberen we het weer met de lepel en dan eet ze het fruit meestal wel op maar de groente komt weer uitgespuugd. Ze krijgt fv (5 flessen van 210 ml fris* 1 Hypo-allergeen) en ik maak me nu zorgen of ze wel genoeg binnenkrijgt. In de informatie die ik van het cb heb gekregen staat nl. dat ze vanaf 6 maanden de bijvoeding echt nodig heeft. Hebben jullie tips voor mij om haar makkelijker van een lepeltje te laten eten of hoe ik haar kan laten wennen aan het eten van groente. Ik probeer het iedere dag een paar minuten en stop er dan mee omdat ik erg bang ben om te forceren. De bv is nl. voor een groot deel mislukto mdat de verpleegkundige in het ziekenhuis het zat te forceren terwijl ze erg nog niet aan toe was. Ik wil haar rustig laat wennen aan bijvoeding maar als ze een tijdje bijna geen groenten of fruit eet moet ik haar dan wat extra vitamine geven of krijgt ze met 5 flessen kv voor babys jonger dan 6 maanden genoeg binnen?

Dat uitspugen komt omdat ze nog niet weet hoe ze het door moet slikken. Met haar tong duwt ze alles wat in haar mondje komt er weer uit. Na een paar dagen gaat dat echt beter. Gewoon blijven volhouden. Echt waar! Ik zou het ook niet op een speentje doen, tenslotte komt het fruit niet uit de speen. Ze krijgt trouwens van het fruit best wel wat binnen ook al lijkt het dat ze alles weer uitspuugd. En als ze nog 5 x 210 krijgt is dat echt meer als zat hoor. Daar zou ik me geen zorgen over maken. Gewoon niets forceren en het blijven proberen.

Heeft ze genoeg “honger” om na een uurtje na de fles te eten? :think:

Ik denk het niet maar 2 uur na het flesje bijvoeden loopt uit op een drama omdat ze dan moe is en wil slapen. Voor het flesje bijvoeding geven is ook geen optie omdat als mijn meisje honger heeft, wil ze direct eten en heeft ze geen zin in gemuts met lepels. Als we dat wel doen, gaat ze keihard huilen en tegenspartelen.

Met Vasco heb ik ook gewacht tot ie 6 maanden was. Heel blij opende ik het ene potje fruit/groente na de ander om het vervolgens weer weg te gooien want nee, meneer wilde niet. Direct uitspugen, gekke bekken trekken. Ik heb ook alle tijdstippen geprobeerd en na 2 weken heb ik het even laten rusten.

1 week pauze genomen en toen weer geprobeerd. Steeds een paar hapjes, met lepel. Nu deed ik het ongeveer 1 uur na de fles als hij nog vrolijk was. En langzaam aan ging het steeds beter en meer.

Dus mijn tip: neem even een pauze en probeer dan opnieuw. Let op een tijdstip dat je kind niet te moe is, vrolijk is en nog wel trek heeft (bv 1 uur na de fles). Paar hapjes is toch voldoende om het op te bouwen. Omslagpunt van hele potjes eten komt vanzelf als het kind er aan toe is. Ze drinkt nog veel melk en daar haalt ze voorlopig echt wel voldoende voeding uit. Zolang je dat niet mindert gaat het heus wel goed komen. Houdt moed!!

Ik geef net voor de honger komt… en dat lukte vrij goed… en ze drinkt erna nog melk…

Veel succes, het is echt zoeken he :roll:

niet voor het een of ander… maar krijgt ze niet te veel melk?? Je mag maximaal 1 liter fv geven per dag… en volgens mijn simpele berekening krijgt ze 1050cc??? Dat is echt te veel hoor!!! Zo veel kunnen de niertjes niet goed verwerken(vraag het anders ff na bij het cb.) Daarnaast mag ze nu over op nummer 2, die is beter afgestemd op babies van 6 maand en ouder(andere verhoudingen)

Voor wat betreft de potjes… inderdaad, gewoon langzaam blijven proberen, ga eerst anders verder met het fruit, tot ze dat goed eet, en introduceer dan opnieuw groente… en het zal in het begin niet meer dan een of twee lepeltjes zijn… dat groeit vanzelf…

Ik denk ook dat ze wel veel melk krijgt. Maar jij weet natuurlijk het beste hoe of wat, ik kan daar niet over oordelen.

Dana krijgt sinds een paar weken fruithapje en ook groente, eigenlijk sinds ze op 4 flessen zat. De groente ging niet erg goed, maar dank zij de tip van een invallende arts op het cb hapt ze nu gewoon een heel potje weg. De truuk was bij ons om eerst te zorgen dat ze honger had. Dus niet een uur ná de fles, maar gewoon vóór de fles. Die mocht ze daarna dan eventueel nog hebben. Vandaag hebben we zelfs een fles laten vervallen: vanochtend een heel potje fruit en vanmiddag een heel potje groente.

Geef Olivia rustig de tijd, het komt echt wel. Gewoon op een lepeltje aanbieden en net doen of je gek bent, gewoon iedere dag (of 2 maal daags) blijven aanbieden. (Aanbieden, inderdaad niet opdringen!) Ze gaat het echt doen, echt waar! :wink: Pak een moment dat ze wel wat trek heeft, en dat ze nog uitgerust is. Ik denk dat je met een week al succes hebt.

En misschien kan je proberen vers fruit te pureren…? Carlijn spuugde de potjesvoeding ook altijd meteen uit, maar nu ik alles vers maak eet ze heel gretig! Banaan/appel/perzik is hier megafavoriet! Ook mijn “groentencreaties” eet ze heel graag. Dus misschien is verse voeding het overwegen waard?

Succes in ieder geval!

Gister hebben we haar wat geprakte banaan gegeven en dat ging er wel goed in. Ook had ze geen enkel probleem met het lepeltje, dus dat gaat de goede kant op. Waarschijnlijk vindt ze de 4-maandenpotjes niet zo lekker omdat die te glad zijn en wil ze wat meer structuur. Over de hoeveelheid melk die ze krijgt: we bieden haar 5 x 210 ml aan, maar ze laat meestal per flesje een bodempje van 10 ml of 40 ml staan. De afgelopen dagen laat ze ook een paar keer 60 ml staan. We zijn nog niet met opvolgmelk begonnen omdat op het foldertje met richtlijnen die wij van het cb hebben gekregen staat dat je daarop pas mag overgaan als 1 fles vervangen is door bijvoeding.

je kan dus ook overwegen gewoon minder grote flessen te maken. Wellicht heeft ze dan daarna ook wel wat trek in iets anders.

Ik moet zeggen dat ik met de eerste 2 wel al eerder ben begonnen met bijvoeden (die waren allebei fv en heb ik zo met ruim 4 maanden eens wat fruit enzo geintroduceerd) en toen meer met de gedachte dat ze dan eens kunnen wennen aan lepeltje/structuur/ritme etc. Nu met Jelmer houd ik toch maar dezelfde insteek; ik kan toch niet van hem verwachten dat ie na bijna 6 maanden bv (of fv net wat je geeft) ineens een volledige voeding kan vervangen door iets anders?

Misschien is het dan toch een idee minder (grote) porties fv te geven zodat ze het “nut” van fruithappen etc gaat ontdekken.

Inderdaad misschien een tip om het zelf te maken, ik heb lars een potje gegeven en zelf geproefd maar het smaakte niet echt naar banaan. Ik maak groente in grote porties klaar en doe het in ijsklontbakjes in de vriezer. Zo haal je eruit wat je nodig heb. Veel smakelijker en je kan zelf combineren met smaken. Een baby heeft tijd nodig om aan een smaak en de lepel te wennen. Ongeveer 3 dagen het zelfde groente dan zul je zien dat ze het lekker vinden. Op de site van bv.com lees je dat ze echt niet iets te kort komen als het bijvoeden niet lukt, het is namelijk ook letterlijk BIJvoeden. Het is erbij, kv of bv zal voorlopig nog voor de beebs hun hoofdmaaltijd zijn. Ik zou me dus persoonlijk niet zo veel van de cb aantrekken en lekker doen wat jij denkt dat goed is. Als je beeb tevreden is dan ook niet druk maken… :wink:

Snoepje

Als je nog potjes van 4 maanden hebt en je de textuur te glad vind, maar het zonde vind om weg te gooien:

Kruimel wat Liga 1e (vanaf 4 maand) of 2e stap (vanaf 6 maand) er doorheen. Maakt de smaak wat neutraler en de textuur wat steviger.

Tim smulde ervan.

Ben benieuwd hoe Amy het gaat vinden. We gaan dit weekend met bijvoeden beginnen.

groetjes Judith

Om te oefenen met eten van lepeltje zijn wij begonnen (met 4 en een halve maand) met rijstepaphapjes. Beetje melk, beetje meer rijstebloem en happen maar. Zo leerde ze happen. Met 5 maanden wilde ik beginnen met fruit maar ze snapte er de ballen van. Dus weer lekker een paar weken gewacht. Uiteindelijk met bijna 6 maanden weer gestart en nu gaat het steeds beter. We vervangen nog geen voeding, maar ze laat wel regelmatig staan nu. We geven 2 flessen van 210 + 7 (de eerste en de laatste) en overdag 2 flessen van 180 + 6. In de ochtend krijgt ze fruit, in de middag groente. Zowel potje als vers en het gaat er allemaal in. Wij zijn trouwens wel gestart met opvolgmelk. Ook op advies van het CB. Niks gehoord over wachten tot er een voeding vervangen is door eten. Irritant dat elk CB weer andere adviezen geeft. :snooty:

Ik zou geduld hebben. Het is ook niet niks op ineens van een lepeltje iets heel anders dan melk te moeten eten. Ze krijgt (meer dan?) genoeg melk dus ik zou me geen zorgen maken dat ze te weinig krijgt.

Succes!

Even een updatetje: fruit gaat er nu hartstikke goed in. Ze eet iedere dag met veel enthousiasme een hele banaan of peer en ook meloen gaat er in als koek. Groente is alleen nog niet zo’n succes. Iedere keer als we haar een hapje aanboden, deed ze haar mondje dicht of deed ze een ruitensproeier na. We zijn daarom maar even gestopt met de groentehapjes. Volgende week beginnen we weer met goede moed en hopelijk heeft ze er dan meer zin. Sinds anderhalve week zit ze trouwens op 4 flesjes en vanaf afgelopen weekend krijgt ze opvolgmelk (4 x 180 ml.).

Je kunt eerst de wat ‘zoetere’ groentehapjes proberen misschien? Bruine bonen met appeltjes en worteltjes bijvoorbeeld.