6 maanden BV... en dan?

Ik weet niet helemaal zeker of ik dit onderwerp hier moet plaatsen, of misschien juist wel bij fles- of bijvoeding…

Maar denk dat hier de meest ervaren moeders zijn, mbt het afbouwen van BV.



Mijn situatie is namelijk zo; ik heb nu nog ouderschapsverlof en daarna zomervakantie (sta voor de klas), dus hoef pas 22 aug weer aan het werk.

Bij onze oudste ben ik met 4 maanden al begonnen met bijvoeding, maar wil nu graag 6 maanden volledig BV geven :inlove:

Omdat ik thuis ben, moet dit dus wel lukken (1 aug wordt is ventje 6 maanden).



Maar dan?!

Bij de oudste heb ik nog een tijdje gekolfd, maar dit was op mijn werk echt onhandig, dus ik wil eigenlijk als ik moet gaan werken alleen nog maar 's morgens en 's avonds voeden.

Bij Kind & Gezin (CB in België) zeiden ze dat ik dan begin aug. met groentepap moest beginnen en eind aug met fruitpap.

Ze zien die bijvoeding dus als volledige maaltijd.



Maar ik kan me toch niet voorstellen dat hij in amper een maand tijd zo veel pap leert eten dat het een volledige maaltijd is?! :think:

(tenminste, bij onze oudste was het eerst echt een paar hapjes en zo langzaam aan wat opbouwen).



Omdat ik dan overdag geen BV meer wil geven (nouja, wil wel… maar dat kolven vind ik zo vervelend :? ), lijkt mij dat ik er dan FV bij moet geven.



Zou dat lukken, zo’n vrij snelle overschakeling van volledig BV naar FV én groente- én fruitpap?

Of zie ik, zoals gewoonlijk, beren op de weg die er helemaal niet zijn :oops: :shifty:

Hoi Marieke

Ik heb ook zes maanden bv gegeven en heb daarna afgebouwd.

Heb je al wel eens gekolfd en uit een flesje gegeven? Want dat zou je eerst eens moeten proberen. Marijne heeft er echt wel even over gedaan om te snappen hoe dat gaat met een fles en sommige kindjes willen helemaal niet.

Maar je hoeft niet in 1 keer helemaal af te bouwen toch? Marijne kreeg rond vijf / zes maanden 5 voedingen (7u-10u-14u-18u-22u), waarvan ik er twee dus met een flesje ben gaan geven en de rest live. Je hoeft dus alleen de voedingen die tijdens werktijd te vervangen door een fles.

Ik denk niet dat je om kunstvoeding heen kan, het duurt meestal wel een paar maanden voor kindjes aan bijvoeding gewend zijn en echt een fles / voeding laten vallen.

Maar vooral zou ik zeggen, go with the flow. Probeer dingen uit, geef het wel wat tijd maar als het niet werkt, probeer wat anders. Niet teveel zorgen maken (okee ik weet het, moeilijk :roll: )

Je zou ook nu je nog thuis bent een voorraadje kunnen kolven, zodat je de eerste paar weken dat je werkt, moedermelk mee kunt geven. Wel eerst even uitproberen of hij diepvriesmelk lust.



Verder sluit ik me aan bij Marlous. Op het borstvoedingsforum.nl kan je ook veel nuttige tips lezen en vragen stellen.



Succes!