Dit stond vandaag op telegraaf.nl
Half jaar borstvoeding toch niet goed AMSTERDAM - Het geven van exclusieve borstvoeding (zonder toevoeging van flesvoeding) tot de leeftijd van zes maanden is toch niet het beste voor je kind. Onderzoekers zijn tot de conclusie gekomen dat de meeste moeders niet genoeg melk produceren om de energiebehoeften van zuigelingen tot het einde van de zesde levensmaand te dekken.
Dat schrijft het medisch weekblad De Huisarts op gezag van het British Medical Journal. Recentere studies bevestigen ook dat spenen na zes maanden aanleiding geeft tot een verhoogd risico van bloedarmoede bij het kind.
Allergie
Enige tijd ging men ervan uit dat exclusieve borstvoeding tot zes maanden geen verhoogd voorkomen van allergie veroorzaakte. Maar westerse landen tellen steeds meer gevallen van voedingsallergie.
Richtlijnen bevelen aan om bij kinderen de blootstelling aan allerlei voedingsmiddelen uit te stellen, zoals koemelk, eieren, vis, gluten en pinda. Maar landen waar pinda vaak wordt gegeven als de borstvoeding afneemt, hebben juist een pinda-allergie voorkomen bij een groep baby’s. Dat zou kunnen betekenen dat kinderen een immuuntolerantie voor sommige voedingsmiddelen ontwikkelen, wat inhoudt dat ze er op dat ogenblik aan moeten worden blootgesteld. Ook voor tarwe is aangetoond dat een late introductie met dit voedingsmiddel de kans op allergie doet toenemen.
Ik weet zelf nog niet precies wat ik er van denken moet, ik denk nog even verder… En wacht evt nog andere berichten af. Ondertussen ga ik toch maar door met voeden :mrgreen:
Ivm dubbeling in topics gesloten.