5e ziekte update 29/10 zwangere mama's let op!

Is dat nou gevaarlijk als je zwanger bent? Ik haalde Jim gisteren op van het kdv en daar liep een kindje met de 5e ziekte heb er eigenlijk verder niet aan gedacht maar het kwam net ineens bij me op…

Volgens mij het eerste trimester en het laatste…dus zou je net goed zitten :wink:

Wij hangen het op het kdv ook altijd even op voor de zwangere mama’s!

Hmmm… toch wel even opletten, het kan wel gevaarlijk zijn. Mijn dochter kreeg het toen ik ongeveer zo ver was als jij. Ik heb me laten testen en bleek genoeg antistoffen te hebben (veel mensen hebben het ongemerkt al een keer gehad). Maar mijn schoonzus heeft een benauwde zw.schap gehad (zij kreeg het wel van haar zoontje) met elke week een echo en veel controles. Gelukkig was de baby wel gezond.



Dus even goed in de gaten houden, desnoods even bij je vk melden zodat ze je bloed kunnen onderzoeken.

Bedankt voor jullie antwoord. Ben gisteren bij de vk geweest maar had er eigenlijk niet meer over nagedacht… Op vrijdag zijn ze nooit bereikbaar (behalve natuurlijk voor spoedgevallen) dus ik ga maandag voor de zekerheid even bellen!

Het KAN zeker wel gevaarlij kzijn ik werk op een kdv en was 13 weken zwanger toen de 5e ziekte bij ons uitbrak.



Heb de GGD gebeld en wil je niet bang maken maar de 5de ziekte kan tot 25 weken nog een vroeggeboorte veroorzaken.



Wel moet je dus eerst zelf besmet worden en dan nog is de kans erg klein dat je kindje besmet word.



Ik heb destijds bij de ha op een bloedtest gestaan waarin aangetoond werd dat ik antistoffen had tegen de 5e ziekte, dat betekend dus dat ik al eens besmet ben geweest en dan ben je imuun.



Ik zou zeker even goed advies inwinnen.



Bij ons op het kdv geven we het duidelij kaan dat er bv de 5de ziekte heerst oa voor zwangeren.

Nou zojuist de vk gesproken en die raadde me aan om Jim de komende twee weken thuis te houden van het kdv. Dit om te voorkomen dat hij ook de 5e ziekte krijgt. De 5e ziekte is namelijk t/m 20 weken gevaarlijk als je zwanger bent! Nou is thuis houden voor mij echt geen optie, niemand anders die de opvang over kan nemen, geen vrije dagen meer (die heb ik volgend jaar met de beeb i.v.m. geen plaats op het kdv al heel hard nodig!). Mijn baas zal echt niet heel begripvol zijn als ik zeg dat er een ziekte heerst op het kdv en dat Jim maar beter thuis kan blijven! Bovendien kan hij het ook ergens anders oplopen en ik kan mezelf moeilijk de komende weken opsluiten toch?



Iig kan ik morgen bloed laten prikken om te kijken of ik antistoffen heb alleen duurt het wachten op de uitslag 2 weken en is de incubatietijd voor de 5e ziekte 1-3 weken… maar goed mocht Jim het dan nu niet krijgen weten we voor een volgende keer of het kwaad kan of niet…

Ik was ook op de helft van mijn zwangerschap toen mijn dochtertje de 5e ziekte kreeg.

De vk zei mij dus ook dat het in de eerste helft van de zwangerschap gevaarlijk kon zijn.

Heb dus bloed laten prikken, ook 2 weken moeten wachten op de uitslag maar gelukkig was ik niet besmet, maar de schrik zat er bij mij flink in pffff.

Misschien kun je vragen of Jim tijdelijk op een andere groep kan? Misschien dat dat het risico weer wat beperkt.

Misschien een stomme vraag maar wat is “de 5de ziekte” ???