5e ziekte en zwanger

Bij Ivan op de chreche heerst er de 5e ziekte, er hangt ook keurig een briefje dat het voor net zwangeren gevaarlijk kan zijn maar tot hoever is dat? Iemand een idee?

http://www.medicinfo.nl/{6cf99025-d1d4-4194-8b1e-a029532162ab}



Hier wat info erover

Ik was een paar weken terug bang dat Stan de 6e ziekte had en toen heb ik de arts gebeld.



Het kan gevaarlijk zijn voor zwangeren voor de 20e week van de zwangerschap en helemaal in de 1e 3e maand van de zwangerschap omdat dat de periode is dat het zenuwstelsel wordt aangemaakt. Vanaf de 20e week hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken.



Vrouwen die zwanger zijn op een kinderdagverblijf of school, mogen tijdens een 5e/6e ziekte uitbraak ook ander werk doen (als ze de 20 weken nog niet voorbij zijn).

Ik heb me destijds laten vertellen dat je bij alleen ophalen/brengen erg weinig kans hebt op besmetting.

En tot 20 weken loop je risico inderdaad, dus je zit aan de veilige kant (ik dacht dat je ene week of 23 was, kan het niet zien nu)

je hebt met alleen halen en brengen idd. weinig kans op besmetting maar…je kindje kan het natuurlijk wel krijgen. Die zit wel gezellig heel de dag op de creche!

Het is gevaarlijk tot week 20. zelf heb ik mij laten testen toen het bij mijn zoontjes in de klas heerste. Was toen 12 weken zwanger geloof ik. Ik bleek gelukkig anti-stoffen te hebben en heel veel mensen hebben die.

Ik vond het wel vreemd te merken dat ze er niet standaart naar kijken als je bloed laat prikken :think:

rode hond wel maar hier moest echt speciaal weer wat voor ingevuld enz…

Het is schadelijk voor beeb voornamelijk de eerste 20 wkn als JIJ er zelf geen antistoffen tegen hebt aangemaakt (oftewel, als je het zelf niet hebt gehad als kind). Zie dat je inmiddels 23 weken bent and counting on!

Ze testen er niet op omdat bijna demeeste mensen het al hebben gehad in de kinderjaren.

De pest met deze ziektes is, is dat het al besmettelijk is voor je het kan zien.

Je kan er dus niet zoveel tegen en aan doen, dan die briefjes ophangen.

(dat was de reactie van mijn HA toen ik er destijds om vroeg)



Ik zou het wel melden bij je VK of gyn.

Die kunnen je dan verder je zorgen wegnemen en informeren. :hug:

ik ben er op getest omdat ik op een kdv werk.

ik had geen antistoffen, dus moest het goed in de gaten houden.

maar ja je kunt er weinig aandoen.

want als de ziekte uitbreekt is de besmetting al geweest.

na de 20 weken is er overigens geen gevaar meer.

ook is de kans dat je het krijgt met halen en brengen van je kind erg klein.

Ik heb dus geeen idee of ik het heb gehad. Mijn moeder wist niet eens dat de 5eziekte bestond. Ik zal het de volgende keer bij controle even vragen