5e of 6e ziekte bij dochtertje, wat moet ik doen

Mijn dochter kreeg gister op dr handjes wat rode uitslag. Dacht eerst van de zon, maar nu net onder de douche zag ik dat dr beentjes ook helemaal onder komen te zitten en moest ik aan de 5e of 6e ziekte denken.

Zijn er dingen die ik nu wel of niet moet/mag doen met haar? Begreep via google dat de 5e ziekte toch wel gevaarlijk kan zijn voor zwangere vrouwen???

ik denk dat je t beste even bloed kunt laten prikken of je antistoffen hebt… bij intensief contact is het risico op besmetting aanwezig, je dochter uit logeren brengen is misschien een idee, maar ja, t kan best zijn dat t al overgesprongen is. veel mensen hebben t als kind al gehad, t was toen wij zo jong waren niet zo’n bekende ziekte geloof ik…

(ik heb geen idee of ze t verschil zien tussen antistoffen en verse besmetting). en even aangeven bij je gyn/vk

ohh ik zie dat je al 29 wk bent. t grootste risico is in de eerste helft van de zwangerschap!

thx :thumbup: Ik ga morgen in ieder geval even bellen met de HA, even de vk bellen. Heb liever dat ze t weten dan dat ik ermee rond blijf lopen.

6e ziekte begint met hoge koorts en daarna pas vlekken, dus dat is het in elk geval niet als ze geen koorts heeft gehad.

de 5e ziekte begint op de wangen en verspreid zich daarna pas verder.

Het kan ook gewoon warmte uitslag zijn of wellicht wat eczeem.

Meis je hoeft je geen zorgen te maken, alleen in de eerste 20 weken is het gevaarlijk voor de vrucht, je bent al 29 weken gelukkig! Je kunt natuurlijk altijd nog even je huisarts bellen, maar volgens mij kun je gewoon je kleine meid verzorgen. Ik hoop dat ze snel opknapt!