Na 2x een jaar borstvoeding te hebben gegeven denk je dat je het allemaal wel weet, maar helaas niet dus…
Het probleem:
Maandag moet ik weer aan het werk en gaat Rowin naar het kdv en mijn moeder. Live drinken gaat erg
goed en een paar keer oefenen met het flesje ging ook best redelijk, dus afgelopen 2 maanden niet meer gedaan.
Afgelopen zondag maar weer eens het flesje (avent) te voorschijn getoverd, maar zodra meneer de fles
al ziet begint hij te slaan en te trappen en als de speen al in zijn mond komt dan wordt die er heel hard uitgeduwd.
Maandag wezen wennen op het kdv, maar toen ik belde hoe het ging had meneer dus nog geen druppel gedronken en
daar ook hetzelfde verhaal als thuis. Dus maar erheen gegaan en meneertje gevoed en weer meegenomen.
Deze week geprobeerd om zo veel mogelijk de fles aan te bieden en ook verschillende flessen geprobeerd en met
zijn knuffel erom heen of zelf vast houden. Omdat ik het zonde vind om elke keer mijn melk
weg te moeten gooien en ook niet het idee heb dat dat het probleem is maar water in het flesje gedaan, maar
vooralsnog geen resultaat en meneer wordt alleen maar bozer lijkt het wel.
Om te zorgen dat hij maandag toch wat binnen gaat krijgen nu begonnen om het melk te geven met de lepel.
Hierdoor krijgt hij wel wat meer binnen, maar het liefst laat hij dit ook weer allemaal langs zijn kin lopen
en als mama het dan maar opgeeft valt hij vol overgave aan op mijn borsten en drinkt deze heerlijk leeg.
Buro gaf al aan met bijvoeding te gaan beginnen, maar we zijn net een beetje van de buikkrampjes af dus
daar wil ik eigenlijk nog even een maand mee wachten om te voorkomen dat de krampen weer terug komen.
Plus dat hij op die manier natuurlijk nog steeds minimaal vocht binnen krijgt.
De vragen?
Wie heeft er nog een idee om Rowin ook op het kdv en bij oma te laten drinken?
Maakt Biobim borstvoeding dikker zodat het makkelijker met de lepel is te geven?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Hoi Conny,
Vaak is het inderdaad een kwestie van regelmatig blijven aanbieden om ervoor te zorgen dat het kindje de fles blijft accepteren.
Op http://www.borstvoedingsforum.nl is een overzicht van tips in geval van flesweigeren te vinden: Borstvoedingsforum-Flesweigeren. Wellicht staat daar de gouden tip voor jullie bij?
Succes!
Mooie foto trouwens :inlove:
Groetjes van Yvonne
oefenen oefenen en nog eens oefenen…
(en voortaan, maar ja dat is achteraf, elke dag 1 flesje bv geven zodat ze eraan gewend blijven)…
Mooie foto :inlove:
grts patricia
Ik werk op een kdv, en bij ons was er ook een meisje dat geen fles wilde, en die heeft nu een breast flow fles.
Dit werkt super!
Misschien bij jullie ook?
De fles van Tommy Tippee zou je kunnen proberen. En steeds aan blijven bieden. Maar zo klein als ze zijn kunnen ze heel koppig zijn! In groente en fruitpotjes zit overigens ook wel veel vocht. Zo zou hij toch wel wat binnenkrijgen.
Ik heb ook wel eens van iemand gehoord dat ze een tuitbeker zonder anti lek gebruikte, waar de melk dus zo uitloopt zonder dat het kindje hoeft te zuigen, dan wordt er ook wel veel geknoeid, maar er komt ook wel wat binnen…
Succes!
@alyt wrote:
Ik werk op een kdv, en bij ons was er ook een meisje dat geen fles wilde, en die heeft nu een breast flow fles.
Dit werkt super!
Misschien bij jullie ook?
Mocht je hem willen proberen, je mag 'm van mij overnemen! )en evt ook een tommee tippee) Hier heeft ie de truuk niet gedaan, maar heb er ook veel positieve dingen over gehoord!
Mijn meisje drinkt ook geen fles alleen live bij mij… maar zij pikt het dus ook, een dag zonder mama is voor haar gewoon een dag zonder borst en ze haalt het dan 's avonds in. Tot nu toe rijdt mijn man naar mijn werk tussen de middag, of ik fiets even naar huis zodat ze 1 voeding heeft gehad. Verder drinkt ze dus niets…
Natuurlijk is het heel lastig, en ik heb zelf geen oplossing. Maar eigenlijk is het toch ook echt heel, heel erg mooi dat je kind alleen jou wil, en er zelfs een dag vasten voor over heeft. Prachtig!!! :inlove:
Allemaal bedankt voor jullie reactie’s ik heb er zeker wat aan gehad.
Aan de ene kant nog meer tips om het proberen te laten slagen.
Aan de andere kant de herkenning, dus gelukkig niks vreemds aan de hand.
Inmiddels zitten de eerste twee dagen erop. Hij heeft wel gedronken, maar zeker niet van harte.
Gisteravond lekker bijgetankt en de nacht gelukkig lekker getukt.
Vandaag ging het al weer iets beter en net al weer lekker gedronken, dus vocht genoeg op een dag.
We blijven de fles gewoon aanbieden en maken er maar niet een te grote strijd van.
Afgelopen 2 weken heeft Rowin zowel op het kdv als bij oma met moeite 200 cc op een dag “gedronken”.
Hij is wel zoet en oogt tevreden, dus maar even zo gelaten.
Net even wezen wegen op het cb, maar hij is maar 80 gram in 2,5 week gegroeid, wel heel weinig dus.
Op het buro waren ze niet meteen bezorgd, maar ze gaf aan dat het nu misschien goed is om met bijvoeding
te starten om te voorkomen dat de groei echt gaat stagneren of hij zelfs gaat afvallen.
Nou heb ik dus de volgende opties bedacht:
- met worteltjes bij gaan voeden en dit ook op het kdv laten doen
- met kunstvoeding en rijstebloem een papje maken en dat laten geven
- per dag ca 1 uur opnemen zodat ik eerder naar huis kan en hem 's middags zelf kan voeden.
Maar dit doe ik liever niet omdat we hiermee denk ik het probleem alleen maar verschuiven.
Wat zou jullie voorkeur zijn om te zorgen dat hij lekker blijft groeien?
Affie ik pb jou even voor de fles die je noemt, wil hem wel van je overnemen.
@Conny wrote:
Afgelopen 2 weken heeft Rowin zowel op het kdv als bij oma met moeite 200 cc op een dag “gedronken”.
Hij is wel zoet en oogt tevreden, dus maar even zo gelaten.
Fijn dat het lukt om hem in ieder geval iets binnen te doen krijgen :thumbup: Welke manier wordt er op dit moment toegepast? Misschien lukt het wel om hem vlak voor zijn slaapje te laten drinken (soms drinken ze halfslapend juist weer wel)?
@Conny wrote:
Net even wezen wegen op het cb, maar hij is maar 80 gram in 2,5 week gegroeid, wel heel weinig dus.
Uit het Handboek Lactatiebegeleiding (La Leche League International, 2002):
Een normale gewichtstoename voor de eerste drie a vier maanden is 100-200 gram per week, waarbij de baby op de leeftijd van vijf tot zes maanden twee keer zijn geboortegewicht weegt.
De zeer snelle groei van de eerste drie maanden vertraagt als de baby tussen de vier en twaalf maanden oud is. Tussen de vier en zes maanden is de gemiddelde gewichtstoename 85-150 gram per week (Cohen 1995, Dewey 1992a).
De groei houdt idd niet over. Hoe ziet zijn curve er verder uit? Op bv.com wordt de mogelijkheid geboden om de WHO-curve, welke is gebaseerd op de groei van borstgevoede kindjes, online in te vullen: Bv.com-Groeicurve. Hoe ziet het plaatje er dan uit?
@Conny wrote:
Op het buro waren ze niet meteen bezorgd, maar ze gaf aan dat het nu misschien goed is om met bijvoeding
te starten om te voorkomen dat de groei echt gaat stagneren of hij zelfs gaat afvallen.
Nou heb ik dus de volgende opties bedacht:
1) met worteltjes bij gaan voeden en dit ook op het kdv laten doen
2) met kunstvoeding en rijstebloem een papje maken en dat laten geven
3) per dag ca 1 uur opnemen zodat ik eerder naar huis kan en hem 's middags zelf kan voeden.
Maar dit doe ik liever niet omdat we hiermee denk ik het probleem alleen maar verschuiven.
Ik kan me voorstellen dat je nu zit te dubben over een mogelijk vervolgtraject. Dat kleine, koppige mannetje ook :wink:
Zo rond de leeftijd van zes maanden kan er worden gestart met het introduceren van vast voedsel. Dit is echter nog echt bijvoeding. De melkvoeding blijft voor een baby nog een hele tijd de hoofdmaaltijd, de bron van calorieën en andere voedingsstoffen die hij nodig heeft om goed van te groeien. Groente kan dus prima tussendoor worden gegeven, maar heeft niet de voedingswaarde om de groei mee te bevorderen. Mensen die op dieet gaan, zullen immers ook meer groente en fruit gaan eten :) Ook rijstebloem zal niet de benodigde calorieën leveren. Mijn collega heeft eens uitgerekend hoe de voedingswaarde van rijstebloem zich verhoudt tot de voedingswaarde van moedermelk. De voedingswaarde van die scheppen rijstebloem die worden toegevoegd, blijkt overeen te komen met een paar slokken moedermelk. Een extra voeding aan de borst zet dan duidelijk meer zoden aan de dijk.
Ik neem aan dat je momenteel kolft onder werktijd? Afhankelijk van de reisafstand zou je kunnen overwegen of je in plaats daarvan wellicht naar je kindje toe kunt gaan om te voeden?
Als ik het goed begrijp, zou optie 3 waarschijnlijk een extra en goede, effectieve voeding opleveren. Ik kan me je bedenkingen voorstellen. Het feit dat je zoontje maar moeizaam iets binnenkrijgt wanneer hij niet bij jou is, is een serieus probleem voor jullie. Als je daar middenin zit, kan het moeilijk zijn om daar overheen te kijken. Misschien kun je iets met de wetenschap dat het echt tijdelijk is? Uiteindelijk zal je zoontje steeds meer met de pot mee gaan eten/drinken, waardoor hij minder melkvoedingen nodig zal hebben. Maar nogmaals, ik begrijp heel goed dat het best tobben voor je zal zijn; je wilt dat je kindje ook op die dagen gewoon voldoende binnenkrijgt en goed blijft groeien.
Mocht je toch besluiten om optie nr. 3 naast je neer te leggen, dan is het denk ik aan te raden om te kijken of je kindje kunstmatige zuigelingenvoeding uit een flesje wel accepteert. Hij moet hoe dan ook voldoende binnen blijven krijgen....
@Conny wrote:
Wat zou jullie voorkeur zijn om te zorgen dat hij lekker blijft groeien?
Ik hoop dat je iets kunt met bovenstaande informatie en dat de situatie snel zal beteren, heel veel succes!
Yvonne, dank je wel voor je uitgebreide reactie, ga dit vanavond even met mijn man doornemen
en samen kijken wat de beste oplossing nu zou zijn.
Helaas ben ik sinds januari overgeplaatst naar een ander locatie, zat eerst 5 min van het kdv vandaan
en nu dus 45 min. De middelste heb ik wel altijd onder werktijd gevoed en dat was super, helaas lukt dat nu dus niet.
Ik heb even de groeicurve toegevoegd, wat vind jij daarvan?
Een mooie, vloeiende lijn, waar in mijn ogen op zich niets mis mee is :thumbup: Hij moet alleen niet verder gaan afbuigen…
Wat ik me net nog bedacht: ik weet niet hoe vaak je zoontje nog bij je drinkt vanaf het moment dat jij weer thuis bent? Zou het lukken om die frequentie op werkdagen te verhogen (op verzoek is een breed begrip; dat kan op zijn verzoek zijn, maar zeker ook op jouw verzoek)? Door dan vaker te drinken, kan hij wat hij overdag te weinig heeft gehad weer wat inhalen. Bovendien blijft de melk vetter naarmate er minder tijd tussen twee voedingen verstrijkt, dat zet ook qua groei weer aan. Als je zoontje 's nachts doorslaapt, zou je kunnen overwegen om toch weer een nachtvoeding in te lassen.
Op de dagen thuis drinkt hij ongeveer om de 4 uur, dus ca 5 voedingen per dag.
Op de werkdagen drinkt hij rond half 7 bij mij, dan 2 voedingen op het kdv en
ik probeer vanaf dat hij thuis is (ca 6 uur) hem elke 2 uur aan te leggen,
en dat lukt goed. Hij drinkt dan dus toch 4x bij mij.
Daar ga ik ook zeker mee door, maar daar vraagt hij gedeeltelijk ook wel om.
Nachtvoeding zit ik niet om te springen, is hij sinds 2,5 week ook net vanaf
(zou dat ook de afvlakking kunnen verklaren). Ik merk dat werk ook wel een hoop energie
vreet en ik heb mijn nachtrust toch ook wel heel hard nodig. Maar mocht het nodig zijn dan
wek ik hem 's nachts gewoon.
Wat ik nog wel vreemd vind is dat hij zo tevreden lijkt te zijn met de minimale
hoeveelheid die hij op het kdv binnen krijgt.
Mag ik vragen hoe je aan zo’n groeicurve komt? CB doet het tegenwoordig digitaal maar ook wij als moeders kunnen toch zien?
Voor de rest geef ik al vanaf dat Katie 3 wkn was geen bv meer. Als ik naar jouw foto kijk, dan straal ik gewoon! Schitterend :inlove:
De groeicurve voor zowel gewicht als lengte vul ik in op:
http://www.borstvoeding.com/groeicurve/
Tja en die foto, we waren bij de fotograaf voor foto’s voor mijn schoonouders.
Zoonlief kreeg honger en toen vroeg ik of ze foto’s wilde maken, vond ze geen probleem.
En vandaar dus een heel mooi aandenken aan deze heerlijke periode, want
eigenlijk is het toch wel heel bijzonder als je zoon eigenlijk alleen maar bij jou wil drinken
(en dan nemen we hem maar gewoon mee naar alle bruiloften en etentjes die we komende maand hebben).
Thanks voor de link… En ja, het is ook zo byzonder! Heerlijk gewoon :mrgreen:
Conny ik zit met bijna hetzelfde probleem als jij, alleen bij Nika krijg ik er nog steeds niks in… En hoewel ze het grootste deel van de dag nog redelijk tevreden blijft, begint ze nu in de middag wel duidelijker aan te geven écht honger te hebben en ik vind dat wel heel erg sneu. Voor haar, maar ook voor papa die maar zijn best blijft doen om haar tevreden te houden…
En de KA kan me wat, maar na 12 (!!!) uur zonder voeding vond ik het wel welletjes! KA had namelijk gezegd dat we vol moesten houden en dat ze dan uiteindelijk wel zou gaan drinken :roll:
Ik ben inmiddels ook (al is het tegen mijn eigenlijke wil in omdat ze nog geen 6mnd is) uitgeweken naar kv/rijstebloem, maar ook dat is tot nu toe geen succes. We oefenen wel, in de hoop dat ze er langzaam aan aan zal wennen
Ik heb er nu voor gekozen om op mijn werkdagen 1x tussen de middag te komen voeden. Ik plak dan mijn kolftijd en pauze aan elkaar. De keren dat ik dat hiervoor gedaan heb gingen ook goed. Ze krijgt dan nog steeds veel minder dan anders, maar 1 voeding ipv 3, maar blijkbaar maakt dat niet veel uit.
En ik denk dat jullie het in principe prima regelen door na een werkdag om de 2u te drinken, en dat het pas een “probleem” is als de curve meer zal afbuigen, want opzich is het een keurige lijn toch?