5 jaar en rekenen

Hoi ,ff vraagje



Benito is 21 Oktober 5 jaar geworden en na de herfstvacantie is hij oudste kleuter en leert hij tellen,cijfers en letters herkennen etc etc.



Nu is hij het hele weekend al van 0-20 aan het tellen,terugtellen van 10 naar 0 hij geeft mij aan dat 1+1,2 is en kan moeiteloos 1+2,1+3,tot 10…



Nu verwacht ik niet dat hij een einstein is maar ik ben verbaasd dat dit zo snel gaat.

Hij lijkt het heel makkelijk op te pakken,onze dochters hadden dat helemaal niet,zijn jongens sneller?ligt hij gewoon op het gemiddelde of is dit toch wel bijzonder?

of het byzonder is weet ik niet…



Onze dochter van 3,5 begint hier nu ook al mee. Rekensommetjes onder de tien zowel optellen als aftrekken lukken haar al wel…

en ik maar denken dat het zo bijzonder is :cry: :mrgreen:

Tja, hier ook een meid die er al mee bezig is. Cijfers en letters herkennen en vooral optellen. Ieder kindje zal het in een ander tempo doen en volgens mij trekt het allemaal op een bepaalde leeftijd wel gelijk.

Als je kind van 3 het kan is het wel heel bijzonder. Dan is er een behoorlijke ontwikkelingsvoorsprong en de kans dat het gelijktrekt is wel aanwezig maar dat betekent wel een jaar of drie stilstaan. Het is volgens mij ook niet standaard voor een vijfarige, het is niet voor niets stof van groep 3. Wat belangrijk is, is dat hij uitdaging blijft krijgen en op niveau aangesproken blijft worden. Als dit zo doorgaat moet hij in groep 3 namelijk een aangepast aanbod krijgen anders verveelt hij zich de pleuris en dat komt meestal het gedrag niet ten goede. Als hij ineens met letters ook als een trein gaat idem.

Ga morgenochtend gelijk ff aan de juf vragen wanneer dit is behandeld,hij doet het heel makkelijk allemaal.

Morgen weet ik meer :mrgreen:

Het is ook verbazingweekend hoe vlot kinderen bepaalde dingen oppikken en leren. Onze jongste is vorige week 2 geworden en telt nu tot 15. Niet alleen uit het hoofd maar ook met bijvoorbeeld potloden. Maar voor hetzelfde kan hij pas rekenen als hij 6 is.



Maar ik verbaas me over zoveel dingen, elke dag opnieuw.

Em kan nu ook sinds kort simpele optelsommetjes maken. Aftreksommetjes heb ik nog niet langs horen komen. Tellen doet ze graag en zeker tot de 40.

Ze is nu erg bezig met letters: de S is van slang / de B is van beer, etc. Een paar keer per dag ontdekt ze weer een nieuwe en die roept ze dan heel enthousiast: “de F is van fiets, hem mama?”

Ze spreekt de letters fonetisch uit (zoals ze klinken in een woord) en niet zoals je ze in het alfabet zegt.

ja je kunt merken dat in de klas ze er mee bezig zijn en ze het vlot op pikken , sophie is nu 4,3 en in d eklas merk je dat ze het doen, tellen kan ze erg ver terugtellen ook van 10 naar 0 … leuke is dat lieke ( 3 jaar) het oppikt en mee doet… optellen kan ze ook en aftrekken ook, wel tot de 10 en met de vingertjes er bij ( o voorwerpen) zoals ik heb 3 van dit en dan 3 er bij hoe veel is het?



Sophie loopt kwa leeft ijd voor op de rest in de klas, dat vertelde juf bij 10 min gesprek, ms erg leuk maar soms ook moeilijk voor haar tegenover andere kinderen… maar juf geeft nu meer uitdaging en dat vind ze erg leuk en kan ze mee vooruit… ze moet alleen leren dat niet elk kindje in de klas ook dat weet wat zei al kent zeg maar,



tis iig leuk zodra ze op de basisschool komen ze zo veel ineens leren en zoals wendy die nu 6 is en leert schrijven en lezen die stap vind ik ook erg mooi te zien… weer een stap verder in de ontwikkeling, ze is dan zo trots als ze ineens een pak vla op tafel heeft waarvan ze kan lezen wat er in zit of een straatnaam bordje ofzo :inlove:

Mijn oudste van nu 6 kon tot 15 tellen toen hij 2 was, en noemde automerken al vanaf zijn 2. Hij hoefde maar een auto te zien en wist wat voor èèn het was. Nu is hij net 6 en kan tot 100 tellen. Ook huisnummer leest hij zo op. Rekenen kan hij ook, sommige woordjes lezen en schrijven. Hij heeft dit niet op school geleerd, maar van zichzelf met een beetje hulp van mij. Op school hoorde ik laatst met het 10 minuten gesprek dat hij vaak met werkjes van de andere kinderen bezig is ipv aan zijn eigen werkje. Ook is soms wat baldadig in de klas. Ik heb aangegeven dat het waarschijnlijk allemaal te makkelijk is voor hem in de klas, dat hij zich daarom zo gedraagd. Het is een jongen die gewoon uitdaging nodig heeft, maar de juf dacht daar anders over. Ik heb het idee dat ze op deze school niet echt met kinderen bezig zijn die al wat vooruit lopen. ZIt er ook aan te twijfelen om hem op een andere school te doen.