4 voedingen te weinig?

Ik vraag mij af of ik naar 4 voedingen per dag kan of is dat te weinig?

We geven nu 5x per dag (om de 4 uur) 150cc, maar kan wel meer. Om 23.00 uur is hij echt diep in slaap en moet ik hem wakker maken.

Kan ik overgaan naar 4x 180cc??

Hij is nu ongeveer 3 maanden.

Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen.

Chiara kreeg toen ze 3maanden was ook 4 flessen van 180 en dat ging prima. Als het niet gaat, kan je altijd nog terug naar 5 flessen :thumbup:

Emma krijgt nu 5 x 145 cc en daarvan is de laatste 10 meer. Ook hier maken we haar altijd wakker voor de laatste fles. Ik vroeg het vandaag op t bureau en daar zeiden ze dat het nog te vroeg is en dat ze dan de nacht weer gaat komen waarschijnlijk. En dat het pas rond 5 maanden naar 4 voedingen is. Dat laatste betwijfel ik, maar ik denk nu dat het hier nog niet kan.

Misschien anders gewoon proberen als je denkt dat het kan? Maar ik zit ongeveer gelijk en ik denk dat het nog te vroeg is wat gewicht en hoeveelheid betreft. Hoeveel weegt je kleine?

Hier zaten we met 4 maanden en een week ineens op nog maar 4 voedingen… eerst zijn we naar 5 keer 180 gegaan met ongeveer 3 maanden en de week voor koninginnedag kreeg ik haar amper wakker en dronk ze ook echt niks meer zowat van de fles en toen heb ik de laatste fles om ongeveer 20 uur gegeven met een beetje pap ( kreeg ze ook in de fles van 23 uur) en dat ging hier goed… maar toen was ze dus al zeker 4 maanden en zo’n 6.5 kilo…

Kijk wat je kindje wil en kan…

Probeer het en komt ze snachts nog dan heeft ze het dus nog nodig.

Ons kleintje weegt bijna 6 kilo nu.

Hmm niet echt een duidelijke richtlijn dus… :think:

Moeilijk hoor :?

Ik dacht dat de richtlijn was 150ml voeding per kg lichaamsgewicht per dag. Ik lees dat jouw kleintje bijna 6kg is. Dus zou hij 6x 150 = 900cc per dag binnen moeten krijgen. In een andere post las ik dat je een hongerige baby hebt (of klopt dit niet).

Ik zou dus eerder de hoeveelheid per fles verhogen en het zelfde aantal flessen blijven geven. Ik ben pas met 5,5 maand naar 4 flessen gegaan. Tot die tijd kregen ze 5x 180cc per dag.

Sinds paar dagen zijn we overgegaan naar 4 flessen, namelijk 07.00, 12.00, 17.00, 22.00 uur en dan 180cc per fles = met voeding erbij ongeveer 200cc.

Hij doet het er supergoed op en drinkt de flessen ondertussen helemaal leeg! Tussendoor is hij weer heerlijk aan het slapen.

Wij merken dat hijzelf er een stuk rustiger van is geworden, dus het werkt voor beide erg fijn. Hij komt voor de laatste fles meestal al wel eerder en die geven we dan om 21.30 uur en dan slaapt hij tot de volgende dag door :smiley:

Mees zat twee weken geleden ook ineens op 4 flessen van 180cc per dag. Ik kreeg op m’n kop van het CB en moest terug naar 5 flessen.

Inmiddels drinkt Mees dus wel weer 5 flessen per dag. 7.00; 11.00; 15.00; 19.00 en 23.00. Hij drinkt ze echter meestal niet leeg. Voor de fles van 23.00 zou ik hem ook wakker moeten maken, maar vaak drinkt hij deze fles half slapend.

Na de fles houd ik hem dus nog een tijdje rechtop tegen mij aan en komt er ook altijd netjes een boertje. Als ik hem daarna in zijn wiegje leg, slaapt hij heerlijk verder.

Mees weegt inmiddels wel al zo’n 7 kilo, dus met de regel 150cc per kilo lichaamsgezicht redt hij het al weken niet meer. Hij drinkt veel minder dan dat. Ik kijk gewoon goed naar de inhoud van de luiers (voldoende plas en smeuïge poep). Verder is Mees vrolijk en alert, dus qua eten zit het prima.

Mijn advies is dan ook, kijk vooral goed naar je kindje en gaat alles goed, maak je dan niet al te druk.

Anke

(Ik heb zelf ook pas sinds kort een babietje, maar heb altijd in de kinderopvang gewerkt. Vandaar dat ik je dit advies durf te geven)

Als je telt hoe vaak je zelf iets eet of drinkt, dan lijkt 4 voedingen me best weinig. Zeker met dit hete weer. Eten is voor een baby ook drinken hè, dus ik kan me voorstellen dat ze best dorst krijgt als ze maar 4 keer per dag iets eet/drinkt.

@lena3 wrote:

Als je telt hoe vaak je zelf iets eet of drinkt, dan lijkt 4 voedingen me best weinig. Zeker met dit hete weer. Eten is voor een baby ook drinken hè, dus ik kan me voorstellen dat ze best dorst krijgt als ze maar 4 keer per dag iets eet/drinkt.

Ik had het hier toevallig over met het cb en zei dat ik daarom tussendoor weleens wat water gaf, maar dat vond zij onzin. Ze vond dat hij voldoende kreeg en geen extra drinken tussendoor nodig had. Ach ik doe het gewoon want het voelt voor mij goed :smiley:

dan stel ik voor dat de dame van het cb haar dagelijkse energie- en vochtbehoefte ook in 4 keer gaat voldoen. Kijken hoe haar dat bevalt :mrgreen: .

mooi dat je je eigen gang gaat; jij ziet wat je kind nodig heeft.

hier ook een hele strijd met de voeding

ze redt het ook niet met het beruchte regeltje 150 x lichaamsgewicht.

als jou kindje tevreden, allert is en natte luiers heeft hoef je je geen zorgen te maken. dit is mij ook verteld ik ben vandaag ook overgegaan naar 4 flessen en dan van 190cc eigenlijk 180 water 6 schepjes en dan die 10 cc er bij.

heb het even vlug uitgerekend zit zou ze eigenlijk met 5 flessen moeten krijgen voor dat sommetje dat gaat er hier echt niet in dan.

ik geef mijn dochter 10 cc water meer in de fles sinds het warm is maar ik geef haar ook omneo is ook wat dikker.

mij is ook gezegd als je water gaat geven dan heb je ook kans dat het weer minder gaat drinken omdat water ook vult.

en een kindje geeft aan waar het genoeg aan heeft.

diet was voor mij een gerust stelling. hoop voor jou ook