4 maanden oud wat voor eetschema?

Hallo allemaal.

Mijn dochtertje is vier maandjes oud. Ze krijgt nu nog 5 flessen van 180cc en een half potje fruithap.

Ik maak haar wakker voor de laatste fles, daar wil ik graag vanaf vindt het gewoon zielig. Lig ze lekker te slapen…

Dus had ik het volgende schema in mijn hoofd:

7.00: Fles 180cc

11.00:Fles 180cc

12.00:Fruithapje

15.00:Fles 180cc

17.00:Groentehapje+120cc diksap.(wat ze ervan wilt)

20.00/20.30: papfles

Wat vinden jullie hiervan?

Groetjes

@marietje1987 wrote:

Hallo allemaal.

Mijn dochtertje is vier maandjes oud. Ze krijgt nu nog 5 flessen van 180cc en een half potje fruithap.

Ik maak haar wakker voor de laatste fles, daar wil ik graag vanaf vindt het gewoon zielig. Lig ze lekker te slapen…

Dus had ik het volgende schema in mijn hoofd:

7.00: Fles 180cc

11.00:Fles 180cc

12.00:Fruithapje

15.00:Fles 180cc

17.00:Groentehapje+120cc diksap.(wat ze ervan wilt)

20.00/20.30: papfles

Wat vinden jullie hiervan?

Groetjes

Je zou ook ipv die 120 cc diksap de papfles kunnen doen om 19u.

En dan in bed.

Meestal als je je kindje moet wakker maken voor de fles zijn ze er wel aan toe om een lange ruk te maken.

Ik ben ook plots gestopt met 4 maanden met de fles van 22:30 a 23:00 uur. En heb nooit problemen gehad met wakker worden ofzo.

Maar ik zou het fruithapje+groentehapje weglaten en pas met 6 maanden gaan bijvoeden.

Ben het met Romata eens

mijn dochtertje is wat ouder maar krijgt alleen bv… :think: zou ik iets mis doen?

nee zeker niet!!

Tot 6 maand is alleen BV of FV voldoende!!

Mijn zoon is bijna 4 maanden en ik ben ook van plan met de fruit/groenten-hapje te beginnen. Niets mis aan hoor :shifty:

Hier pas met 6 maanden begonnen.

Wanneer je in het eerste half jaar begint met bijvoeden is de kans op het ontwikkelen van een nieuwe voedselovergevoeligheid groter. Vandaar dat het advies is om pas na de 6 maanden te beginnen met bijvoeden.

Bij mij in de familie komen veel allergieen voor (ook voedselallergieen) Dus leek het mij verstandig om niet eerder te beginnen met bijvoeding.

Het is ieders keuze wanneer dezegene wil gaan bijvoeden.

De ene begint met 4 maanden, terwijl de andere met 6 maanden begint.

Maar omdat ze bv krijgt zou je dus pas met 6 maanden kunnen beginnen

het heet daarom ook bijvoeden en dat geld tot ze 1 jaar zijn.

Toevallig, ik zit net magazine te lezen die ik gisteren op cb heb meegekregen gisteren en daar staat bij volledige fv mag je vanaf 4 maanden al fruit en groentehapjes gaan proberen te geven, zodat ze wat kunnen wennen en verandering van smaak hebben. Daar hebben ze het ook over eerste liga die je vanaf 4 maanden mag geven, ik geloof verkruimelen door zijn hapje.

Ik dacht altijd dat je idd pas vanaf 6 maanden kon gaan bijvoeden om allergieen te voorkomen. Cb is normaal altijd para over bijvoeden dus het verbaast me wel dat zij aanraden om vanaf 4 maanden al wat te gaan bijvoeden :think:

Lijkt me wel leuk maar denk dat hij er nog niet aan toe is over een maandje :think:

Het advies is om pas vanaf 6 maanden te beginnen met bijvoeden, maar het is geen verplichting en elk kindje is anders.

Bij Pete zijn we met 5,5 maand begonnen met bijvoeden, hij had last van eczeem en dus kans om andere overgevoeligheidsreacties te ontwikkelen. Hij groeide echter niet goed genoeg (bijna tegen -2 lijn aan) en moesten/mochten we iets eerder beginnen met bijvoeding.

Luc en Stan waren enorm hongerige baby’s (rond 2 maanden kregen ze 6 a 7 flessen van 180+6) en met 4 maanden zijn we dus begonnen met groente en fruit, omdat ze gewoon minder flesvoeding moesten gaan krijgen.

Om je vraag te beantwoorden, je schema zie er wel goed uit. Ik zou alleen langzaamaan fruit en groente gaan introduceren, dus eerst 2 a 3 dagen 1 soort groente en dan een rustdag om daarna 2 a 3 dagen een andere smaak te geven. Mocht ze dan reageren (krampjes, spugen, uitslag, diarree) dan weet je wat de oorzaak is en waar je beter even mee kan wachten.

Groetjes Saskia