4 jarige trakteren?

Nog een vraagje (had ook al een vraagje over België), maar eigenlijk ook benieuwd of bij jullie de kinderen ook op school trakteren als ze 4 jaar worden. Mijn dochter wordt woensdag 4 en negint dan donderdag "echt"op school. Vanaf vorige week is ze 5 dagdelen aan het wennen. Nu had ik eigenlijk verwacht dat ze nog niet zou hoeven trakteren omdat alles al zo spannend is, maar toen ik de juf vroeg was die heel enthousiast dat dat heel leuk is en dat dat zeker wel mag (en dat ze zelfs de klassen rond mag maar dat zie ik haar echt nu nog niet doen :wink: )

Nu ben ik even benieuwd of jullie kinderen ook trakteren als ze net op school beginnen :slight_smile:

Hmm lastig maar ik zou het denk ik niet doen mits ze het heel graag zou willen.

Maar haar 4de verjaardag + afscheid samen vierde wij op de peuterspeelzaal (ook al was ze een tijdje later pas echt jarig, ze is altijd jarig in zomervakantie) dus vond het leuker om haar te laten trakteren bij de kindjes die ze al een tijdje kende.

Hier bij 4e verjaardag niet getrakteerd op basisschool, wel bij afscheid van psz :slight_smile:

Hier een jongetje dat een dag voor zijn 4e verjaardag echt mocht beginnen op school.

Hij heeft dus wel getrakteerd op school en is ook de klassen rond geweest. Hij vond het heel erg leuk.

Week ervoor nam hij afscheid van kdv en heeft daar ook getrakteerd.

Onze meid heeft op de peuterspeelzaal getrakteerd toen ze vier jaar werd. Ze was op zondag jarig, de donderdag ervoor was haar laatste dag en heeft ze getrakteerd. Op de maandag na haar verjaardag begon ze op de basisschool, daar heeft ze niet getrakteerd. Bij ons wordt dat eigenlijk ook niet gedaan, omdat het allemaal al spannend en nieuw is. Dus hier pas voor het eerst weer toen ze vijf werd.

Mijn oudste zat al een half jaar op school (groep 0) toen hij 4 werd. Daarom heb ik hem toen wel laten trakteren, hij kende zijn klasgenootjes immers al een half jaar. Klassen rond doen ze niet met groep 0, gelukkig. Daar vond ik hem wel erg jong voor.

En als hij 5 wordt over een half jaar, dan mag hij alleen de kleuterklassen rond, en dat zijn inclusief zijn eigen klas 3 lokalen, dus dat is wel te overzien :slight_smile:

Nee, ik heb de regel ingesteld dat er in groep 1 nog niet getrakteerd wordt. Mijn twee oudste die zaten dus net op school, dus dat was ook logisch. (afscheid gehad op KDV). Maar de jongste zit dan inmiddels een jaar in groep 1, dus denk dat het volgend jaar dan wel kan. Nu nog uitleggen aan de oudsten dat het dus niet ‘niet in groep 1’ trakteren is, maar ‘niet wanneer je net op school zit’.



Bij ons raden ze het ook af, het is al spannend genoeg, én meestal is er al een afscheid ergens ‘gevierd’. Maar het mag uiteraard wel, zonder klassen rond dan.

Steven had al zo’n twee maanden wendagen op school in groep 0, ook hij heeft getrakteerd dat vond hij erg leuk, en vanaf die dag mocht hij hele dagen naar school (maar dat waren dus maar 3 weekjes ivm de grote vakantie)



Als hij net een paar wendagjes had gehad of nog een afscheid op een peuterspeelzaal dan had ik het niet gedaan denk ik.

Onze zoon is vorige jaar 13 augustus begonnen in groep 1 en werd op 27 augustus 4. Hij heeft toen wel getrakteerd. Hij was niet de eerste van de klas, want er zijn veel augustuskindjes bij ons op school. Hij wilde het zelf heel graag en vond het erg leuk!



Wat zegt je dochter er zelf van?

Hier niet… onze oudste 3 zaten op de psz en hebben daar hun feestje gehad en dan lekker naar school na de 4e verjaardag.



De jongste zal niet naar de psz gaan en daar dus ook niet trakteren, maar wou hem er ook maar niet mee laten starten op school… dus wij trakteren niet als ze 4 worden op de basisschool.

Hier hebben ze allebei op de peuterspeelzaal getrakteerd en verder niet.

De oudste zelfs pas weer in groep 3, omdat hij niet wou. De jongste wou wel graag toen ze5 werd.

Bedankt voor jullie reacties.

Ik vind het zelf ook wat raar vandaar de vraag, want misschien ben ik wel de enige die het wat raar vindt :wink: Het is voor ons ook de eerste die naar school gaat, dus we zitten er nog helemaal niet in…

Maar Merel heeft op de creche idd ook getrakteerd als afscheid en eigenlijk vind ik dat wel genoeg. Zal maandag de juf nog eens duidelijk navragen of alle kindjes dat doen, want als iedereen het doet zal ik niet achterblijven maar als de meesten het niet doen, dan doe ik het ook niet. Wat jullie ook zeggen, ze kent de kindjes nog amper. De juf dacht dat ze het heel leuk zou vinden, omdat ze al wel aardig vrij was in de klas.

hier trakteerd geen enkel kind als ze op school komen, pas als ze een jaar op school zitten dus hun 5e verjaardag. School beginnen is lastig genoeg, ik zou het niet doen.

Thomas heeft voor de vakantie afscheid genomen op de psz en is op 19 augustus in groep 1 begonnen.

2 oktober wordt hij pas 4 jaar en hij wil erg graag trakteren!

(Hij wil zelfs een kinderfeestje geven, maar daar twijfel ik nog over…)

Hij mag van ons trakteren, we vinden het juist goed voor zijn zelfvertrouwen,

hij zal zich er nog zekerder door voelen.

Hier hoeven de kinderen niet de klassen rond, maar mogen in de pauze

naar de lerarenkamer om te trakteren en de ouders mogen dan mee.



2 jaar geleden werd onze oudste 4 jaar in de zomervakantie en ging 3 weken later naar de basisschool.

Hij heeft toen niet getrakteerd in groep 1.

Hier doen we het ook niet, hij neem in julie volgend jaar afscheid op de psz en trakteert dan daar.

:mrgreen:

Hier heeft dochter woensdag op haar 4e verjaardag getrakteerd, maar: ze zat dus al ruim 2 weken op school. Omdat het een gloednieuwe school is met dus een hele groep (bijna) 4 jarigen is afgesproken dat ze vanaf de 5e verjaardag het echt vieren, maar kindjes die aan het begin van het schooljaar begonnen zijn maar nog 4 moeten worden mogen wel trakteren in de kring en ze zingen samen een paar verjaardagsliedjes. Dat was voor m’n dochter ook echt genoeg. Klassen rond had ze denk ik niet gedurfd maar was niet echt aan de orde: ze zitten in een noodgebouw met een groep van 25 kleuters en een samenraapseltje van een stuk of 12 kinderen groep 3tm7 in het lokaal ernaast :mrgreen:



Was ze halverwege het jaar naar de basisschool gegaan dan had ik het haar denk ik alleen op de psz laten vieren met de kindjes en de juffies die ze goed kent.