4 jaar en zelf aan en uit kleden?

Zowel Femke als Aniek kunnen zichzelf aan en uitkleden en als iets niet lukt (knoop, rits oid) vragen ze altijd om hulp.

nano schijnt het prima te kunnen bij het kdv, maar bij mij vertikt ie het altijd…



neem aan dat het op school dus ook wel goed gaat lopen, maar ben hem nu toch ook thuis maar weer wat meer aan het aanzetten om het zelf te doen.



hebben jullie nog tips voor shirt aan en uit? Broek en onderbroek en schoenen is geen probleem maar bij shirt heeft ie zowel bij aan en uitdoen wel wat problemen.

Luna kan zichzelf helemaal aan en uit kleden

Alyssa kan zich al aan en uitkleden vanaf dat ze 3 is.



Lyora probeert het nu ook al zelf jas aan en uit en sokken aan en uit lukt haar al prima.

Mijn middelste wordt in oktober 4 en het lukt hem al aardig. Maar sommige broeken hebben een lastige knoop en dan moet ik hem wel helpen.



Ik vind dat de juf hem toch gewoon even zou moeten helpen met zijn broek. Kom op zeg! Vind zulke dingen zo flauw.



Hier doen ze er absoluut niet moeilijk over en wordt er op gelet dat ieder kind zijn jas aan en dicht heeft en zijn rugzakje op de rug heeft als ze weer naar huis gaan.



Zoonlief kan alleen nog niet zelf zijn billen afvegen. Volgens hem zijn zijn armen te kort. Ben bang dat die niet in die 6 weken nog zover gaan groeien dat hij er ineens wel goed bijkan :wink:

Dus daar zijn we nog even flink mee aan het oefenen.

ermm nic is 2 jaar 3 maand.



hij kan al zijn kleren zelf uittrekken en kan Tshirts + truien + ondergoed+ shoenen (met zelfklevers of zijn crocks) zelf aantrekken



broeken krijgt hij wel aan maar nog niet dicht als ze met een knoop zijn…



en sokken dat lukt hem nog niet :lol: maar hij probeert het wel :mrgreen:

Knopen, dat lukt meestal niet, en als het niet gaat, dan rukt Laura soms zo haar broek naar beneden, dus er zijn al heel wat knopen gesneuveld hier.

En ritsen lukken soms wel, soms niet (vaak is ze ook gewoon te ongeduldig).

Ze wil en probeert het in elk geval wel, verder heb ik er geen haast mee, en we zijn ook niet speciaal aan het oefenen of zo.



We hebben juist tegen Laura gezegd dat ze het even aan de juffrouw moet vragen als ze haar knoop niet loskrijgt.

Het lijkt me erg vreemd als zo’n juf dan niet even een handje helpt af en toe met knopen open en dicht maken of jassen aantrekken of veters strikken… dat hoort er toch gewoon bij?

uitkleden lukt wel, maar een blouse met knopen bijv weer niet.



Aankleden daarentegen kan hij nog niet.

Moet eerst alles over zijn hoofd doen dan doet hij zijn armen zelf.

Broek kan hij wel zelf ophijsen, maar niet dichtmaken.



Overdag met naar het toilet gaan trekt hij gewoon zijn broek omhoog en omlaag terwijl de sluiting dichtzit :lol: Dan is zo’n kippenkontje handig :mrgreen:



Bij hem op school helpen de kindjes elkaar met jas aan doen bijv.

En met gym doen ze alleen gympen aan met klittenband.

Pas als ze ouder zijn doen ze pas gymkleren aan.

Mijn dochter is nog geen 4 (3j 4m) maar ik ben haar wel aan het stimuleren. Ik moet haar bij de meeste dingen nog helpen, maar ik weet wel dat ze zich wel uit kán kleden. Toch wil ze altijd hulp… Gisteravond deed ze een zwakke poging om haar shirt uit te doen, nadat ik haar met 1 mouw had geholpen. Daarna riep ze direkt ‘ik kan het niet!’ Deze keer heb ik gezegd dat ze dan dus met haar kleren aan onder de douche moest! Ze rende boos haar kamer in, maar kwam even later wel bloot terug! En trots dat ze was.



Het verschil is dus wel of hij/zij het kán maar niet wil of het gewoon echt niet kan en misschien wel zelf wil doen.



Wel raar idd dat de juf hem niet even heeft geholpen! Met het tempo hier denk ik dat mijn dochter ook nog (een beetje) hulp nodig heeft als ze bv gym heeft.

Amy was echt extreem snel met aan en uitkleden. Die was amper 1,5 en zag hoe de andere kindjes hun jas aandeden (op de grond leggen, over de hoofd heen zwaaien en hij is aan) en dat deed ze meteen na.

Vond ze geweldig!

Al vrij snel daarna kon ze verder alles uit trekken. Aantrekken duurde iets langer, maar dat was ook hooguit 2.5.

Ze kan alleen geen veterstrikken (tot haar grote frustratie :mrgreen: )



Vervelend dat hij zo uit school kwam hoor! Ik zou het ook niet gepikt hebben en er zeker wat van zeggen. Ik denk dat het redelijk normaal is dat ze met 4 jaar nog niet alles kunnen. :think:

Bo kan aan- en uitkleden, met sommige shirts heeft ze nog wat moeite, ook knopen zijn lastig. En ze heeft moeite met voor- en achterkant, maar ze heeft een slecht ruimtelijk inzicht, dus dat heeft niks met het aan- en uitkleden zelf te maken. En ach, een onderbroek die verkeerd om zit, laat ik lekker zitten.



Ik probeer haar nu zoveel mogelijk kleding aan te doen die ze makkelijk aan- en uit kan trekken. Rokjes en leggings zijn hier nu de meest gedragen schoolkleding. En gelukkig gymmen ze nu nog niet, zo lang het mooi weer is (lees: niet regent) spelen ze lekker buiten met de kinderen.



Jammer hoor, dat een juf even niet helpt. Dat hoort er toch bij, als je kleuterjuf bent, lijkt mij. Hier een knoop vastmaken, daar een veter strikken. 't Is natuurlijk niet de bedoeling dat je een kind nog helemaal moet aankleden, maar die paar dingen, dat hoort er gewoon bij, vind ik.

Uit gaat veel makkelijker dan aan. En ik heb bijna iedere morgen strijd met Kes als we gaan aankleden (hij wil nooit!). We zijn 100 keer sneller klaar als ik hem help.

Hij kan het wel, maar wil het niet.



kan niet alle knopen, schuif knoop en drukknoop lukt wel,

Hier vanaf 3 jaar gedeeltelijk en nu met ruim 3,5 gaat bijna alles goed, soms hangt een hemd nog gedeeltelijk uit zijn broek.



Kleine knoopjes aan overhemdjes lukt hem nog niet en gewone knopen aan broek ook niet. Dus daar gaan we nog mee oefenen.



Verder kan hij niet goed aan en uitkleden als het binnenste buiten zit, dus slordig uitdoen en dan weer opnieuw aandoen, bv sokken zittendan binnenstebuiten aan. Nu zijn we dus aan het leren na het uitdoen netjes wegleggen zodat je ze makkelijk aan kan doen.

Ritsen van sommige jassen zijn ook een ramp om dicht te doen omdat er een stukje stof tussen komt.



Natas

Onze jongste wordt 1 oktober vier jaar en kan zich nu een paar weken zelf aan en uit kleden…alleen sommige broeken krijgt hij de knoop niet van dicht,verder alles…

wij adviseerden ouders waarvan de kindern zichzelf nog niet kunnen aan en uit kleden, thuis te laten oefenen. Op school liet ik de ukkies ook zelf altijd worstelen. Zelfs als iedereen klaar was al. Vaak waren dit kinderen van ouders die beiden werkten, dus geen tijd hadden voor getreuzel, of moeders die zoooo behulpzaam zijn dat ze gewoon hun kleine uk nog helpen of gewoon alles doen.



Het is gewoon echt niet handig. Jassen aandoenis nog wel makkelijk, maar ook nog 10 van de 20 kinderen alle kleren aan doen met gym… pffff…



t komt wel goed!! alssie van school gaat, zal hij het vast wel kunnen. Wel erg sneu dat zijn broek niet is dicht gedaan na het plassen! :frowning:

niek is bijna 5 dan , maar omdat hij alles en nog wat boeiend vind kleed hij zich wel eens achterstevorenbinnenstebuiten aan.



hij KAN het wel met de aandacht erbij maarja na gym is het wat minder :wink:



hij heeft 2 juffies en 20 klasgenootjes en hij kwam vorige week naar buiten , zn broek achterstevoren , hemd niet in zn broek en bananen voeten … rechtslinks linksrechts schoenen , ik verbaas me er eigenlijk wel over dat de juffen er ook niet een beetje op letten , een korte tjek als ze klaar zijn is toch niet raar ?



alsof al onze 4-5 jarige superkinderen en al zooooooveel MOETEN :roll: alles ook gelijk helemaal goed doen.

je hebt opzich wel gelijk! gelukkig viel mijn gymmoment gelijk voor het eten drinken, zodat ik tijdens het eten drinken ook nog alsnog een rondje kleding kon doen. OVerigens als we ruilden met gymtijden en ik als laatst moest gymen, dus ze op vrijdag na school direct na huis gingen, keek ik alleen goed na de kinderen die naar de naschoolse gingen, bij de anderen, moesten de moeders zelf dan maar even kijken.



Overigens is het wel training! en sommige kinderen vinden een broek achterstevoren ook prima!

ja tuurlijk is het training maar he , soms heb ik ook wel eens een egaal zwart tshit binnenstebuiten aan , maar dat merken wij "volwassenen"snel genoeg , of niet :mrgreen:



niek doet ALTIJD zn schoenen verkeerd om , en we blijven met hem bezig elke dag elke keer , mam zitten mijn schoenen zo goed ? nee niek de klitteband moet naar buiten geplakt etcetc ,verschillende herkenningspunten maar hij ziet het niet , hij weet wel dan wel weer precies links en rechts aan te geven.



soms , niet vaak , zitten ze goed en word hij de hemel in geprezen en zie je hem glimmen.



op school , dus de juffen , weten dat hij moeite met zn schoenen zowiezo heeft.



er word gewoon nergens op gelet , thuis trainen opzeker maar vind dat er op school ook aandacht aan besteed moet worden.

2sec per kind , knoop van broek aan de voorkant ? linkerschoen links , rechterschoen rechts…



niek is inderdaad zo een kind wat gewoon bout heeft als het verkeerd zit , die broek verkeerd om boeit em niet toch handig kontzakken aan de voorkant ? , zn schoenen ja hij voelt het wel maarja zo kan je ook lopen. :wall: de simpelert.

Ten eerste vind ik het niet echt netjes van de juf, maar misschien heeft ze het per ongeluk over het hoofd gezien, gewoon eens aankaarten.



Anne kan zichzelf al een hele tijd aan en uit kleden, maar zij is ook gewoon een vlotte tante. Alleen strakke shirts en strakke knopen (klein knoopsgat in spijkerbroek bv) gaan moeilijk. Ook schoenen waarin ik een dubbele strik heb gelegd krijgt ze niet los, maar ze begint nu wel zelf te leren strikken.

T-shirt trekt ze hier aan door eerst haar armen erdoor te doen en dan haar hoofd, uit trekt ze m binneste buiten, dus handjes aan de onderkant en dan omhoogtrekken over haar hoofd. Daarna doet ze het shirt zelf weer goed om. Hier heeft ze het ook allemaal zelf aangeleerd, ze was nog geen 2.5 geloof ik toen ze al zei: kan ik zelluf…dus heb ik haar laten doen als de tijd ervoor was.