Hello ladies, Ryan word in December 4 en ik zat mij het volgende af te vragen:
Bestaat dat late/vroege leerling gebeuren nog?
Ik had met mijn moeder een discussie waarin ik zei dat Ryan meteen met 4 jaar mocht beginnen en zij denkt dus van niet.
Zij zegt dat als een kind in een bepaalde tijd van het jaar geboren word dat ze dan later beginnen?
Is dat niet iets van 25 jaar geleden?
Ik begin nu te twijfelen en vind het best belangerijke info aangezien ik Ryan al wel voor naschoolse opvang op de wachtlijst heb gezet…
hij mag gewoon direct heen hoor op de dag dat hij 4 wordt , is meestal ook direct de eerste schooldag(tenminste als ie niet in het weekend jarig is )
Tommie-s school begint met 4 om de ochtenden te oefenen en 4 1/4 volle dagen met continuerooster
Je kindje mag met 4 jaar naar school. Meestal mogen ze voordat ze jarig zijn een aantal dagdelen meedraaien om te wennen.
Op sommige scholen is het wel zo dat ze dec. kindjes pas na de kerstvakantie laten beginnen. In verband met drukte van de kinderen in de dec. maand en het opstarten van een extra 0 groep in jan. Maar eigenlijk is dat meer een dringend advies. Ouders die hun kind perse in dec willen laten beginnen mogen dat wel.
Het later/vroege leerlingen gebeuren bestaat nog wel. In het algemeen ligt die grens bij 1 oktober. Aug. sept leerlingen zijn vroeg en kleuteren maar krap 2 jaar, otober, nov. leerlingen zijn laat en kleuteren bijna 3 jaar. Maar ook daar wordt op de meeste scholen heel flexibel mee omgegaan. Sommige vroege leerlingen kleuteren een jaar langer en sommige late leerlingen schuiven versneld door (en zijn dan eigenlijk super vroege leerlingen)
Ok, dank jullie wel voor de antwoorden
Na de kerstvakantie beginnen klinkt wel logisch eigenlijk, ik zal daar dan ook maar op inspelen.
Wel een vreemde gewaarwording hoor, het was al vreemd voor mij om Ryan in te schrijven op school toen hij een jaar was en nu dan de realisatie dat hij over 11 maanden al naar school gaat…Hij word zo snel groot hihi.
Bij elke nieuwe fase staat de tijd voor mij toch even stil, zijn toch emo-momentjes…
Went dat ooit Baukje? Ik vraag het specifiek aan jou omdat jij een groot gezin hebt :mrgreen:
Nee dat went nooit. Ik krijg nu al buikpijn bij de gedachte dat mijn jongste over een jaar naar school zal gaan. De oudste maakt in augustus al zijn grote stap, die gaat dan naar de middelbare school.
Maar eigenlijk alle stapjes , hoe vaak inmiddels ook al meegemaakt blijven steeds weer bijzonder. Of dat nu de eerste stapjes, de eerste schooldag, de eerste keer zonder zijwieltjes of de eerste zwemdiploma is.
ik ben een non-emomoeder denk ik. Vond het heerlijk toen ze naar school ging en heb haar alle dagen direct laten gaan, geen dag vrij genomen (wat nog wel mag in het eerste jaar)
Zij is trouwens een dec.kind en zit nu met haar 5 jaar nog steeds in groep 1, wat ze dus zelf vreselijk vindt. Pas na de zomervakantie gaat ze naar groep 2 en daar blijft ze nog een jaar.
Het is meer het idee dat het zo hard gaat, Ryan gaat al 4 dagen per week naar het kdv dus wat wegbrengen betreft zal het geen kwestie van wennen zijn.
Ik heb trouwens je buikfoto gezien Lydia, je bent prachtig zwanger
Maar het feit dat Anna Sofie nog in groep 1 zit komt dus doordat ze groep 1 het eerste jaar niet volgemaakt heeft?
Baukje: Jouw dochter en Ryan schelen niet veel hé? Meen me te herinneren dat je een maand na mij bevallen bent?
Dank je :inlove:
ze is eind november begonnen, vlak voor haar vierde jaar. Ze heeft er nu dus al een vol jaar op zitten in het eerste jaar, maar ze gaat na de zomer pas naar groep 2. Dat duurt voor haar dus veel te lang. Ga er een vraag over stellen denk ik hier ergens
lydia mijn 4de is van 21 oktober en heeft groep 2 overgeslagen (of zoals ik zelf meestal zeg versneld doorgeschoven). Hier wordt het van kind tot kind bekeken. Hij zitnu inmiddels in groep 4 en het gaat heel goed. Maar een eind november kind wordt dan een wel heel vroege leerling.
Bovendien worden in groep 2 vaak al groep 3 werkjes aangeboden.
Mijn 5de is van juni, redelijk vroeg dus. Maar is nu toch na de kerstvakantie met een klein groepje met groep 3 werkjes begonnen. Gewoon omdat die kinderen toe waren aan extra uitdaging.
Mellie mijn jongste wordt 13 febr. 3 jaar. Ze schelen dus iets meer dan een maand in leeftijd.
Oh, zit ik vlak in de buurt dus, ze schelen dan precies 2 maanden, Ryan is van 13 December.
Ik weet nog dat ik van mijn oudste een bericht kreeg dat ik hem moest aanmelden op een school, toen was hij al drie. Van mijn jongste, die in september twee geworden is, heb ik nu al bericht ontvangen dat ik haar in moet schrijven… zij is van 18 september, mijn zoon van 14 januari. Zou dat met dat vroege/late gebeuren te maken hebben? Moet haast wel. Zij zit straks een heel jaar op school als ze naar groep 2 gaat, mijn zoon 1 jaar en acht maanden. Terwijl er maar vier maanden tussen die twee geboortedata zitten.
Tja mellie,
Kleine jongens worden groot!
Ik heb Milou ook meteen laten gaan, en die is in totaal vier of vijf dagen thuis gebleven, maar dat kwam meer omdat ze wat grieperig was, als ze nu grieperig is, gaat ze gewoon proberen of het lukt, toen ze vier was, bleef ze thuis als ze grieperig was, maar Milou zit nu dus al in groep 2, dan is het belangrijk zo goed mogelijk naar school te gaan.
iemand schreef over vroege en late leerlingen en waar de grens hiervoor ligt. dat WAS altijd 1 oktober, maar is nu 31 december geworden. Dus als jouw kindje in december 4 wordt, gaat hij meteen naar school (of start direct na de vakantie, ivm de decemberdrukte) en gaat als hij 5,5 jaar is naar groep 3. als hij dan nog een jaar groep 2 doet, telt dat als ‘blijven zitten’. zo is dat de afgelopen twee jaar bij ons op school verteld en uitgevoerd. ik had dus begin groep 3 nog 2 5-jarigen.
Volgens mij was de grens altijd 1 october en zijn er de laatste tijd steeds meer scholen die die datum na 31 dec verschoven hebben. Maar volgens mij was het juist de bedoeling die datum helemaal te laten vervallen en naar het kind zelf te kijken. Hetgeen natuurlijk veel logischer is. 31 dec was en is volgens mijn nooit een offieele grens geweest alhoewel die op sommig scholen wel gehanteerd wordt.
@Jenni wrote:
Ik weet nog dat ik van mijn oudste een bericht kreeg dat ik hem moest aanmelden op een school, toen was hij al drie. Van mijn jongste, die in september twee geworden is, heb ik nu al bericht ontvangen dat ik haar in moet schrijven… zij is van 18 september, mijn zoon van 14 januari. Zou dat met dat vroege/late gebeuren te maken hebben? Moet haast wel. Zij zit straks een heel jaar op school als ze naar groep 2 gaat, mijn zoon 1 jaar en acht maanden. Terwijl er maar vier maanden tussen die twee geboortedata zitten.
Lijkt me een beetje te vroeg. Je moet geloof ik in maart de kinderen inschrijven voor het schooljaar 2007/2008, maar Ayla wordt volgens mij 4 in het begin van schooljaar 2008/2009 (ze is toch van 2004?).
Ik zie dit topic nu pas maar wil hier toch nog even op reageren.
De grens van 1 oktober bestaat niet meer. Het is nu allemaal verandert maar vaak nog niet doorgevoerd op scholen. Ik werk zelf in het basisonderwijs en wij hoorde hier pas afgelopen jaar van terwijl die grens al langer geleden is afgeschaft.
Ook is het niet meer zo dat een kind maar een keer mag blijven zitten. Dit ligt helemaal aan zijn verdere ontwikkeling, wel is het zo dat een kind niet meer op de basisschool mag zitten als hij 13 wordt in dat schooljaar. Dus dat kan betekenen dat als een leerling langer over debasisschool doen hij na groep 7 van school gaat. Maar dat terzijde.
Ik had vorig schooljaar een jongetje in de klas dat in november bij mij in de klas was gekomen. Ik dacht toen nog dat hij daarna nog twee jaar zou blijven ivm die oktober grens, maar ik merkte ook al snel dat hij best voor liep op zijn leeftijdgenoten. Toen kwam iemand met een artikel aan en werd er in een vergadering over gepraat en heb ik besloten om hem mee te laten doen aan de cito toest voor de jongste kleuters die oudste zouden worden en daar scoorde hij prima op. Hij is dus naar groep 2 gegaan en kan nu ook mee naar groep 3.
Niet op de basisschool mogen zitten als ze 13 worden dat jaar??? Dat zou betekenen dat late leerlingen niet zouden mogen blijven zitten?
Mijn oudse is een late leerling (jan 95). Is een goede leerling en is altijd zonder problemen doorgestroomd. Maar is dus nu ingroep 8 gewoon 12 jaar. Maar op de allevroegste leerlingen na worden alle kinderen 12 in groep 8 als ze geen groep hebben overgeslagen. Dat zou in houden dat alleen de vroege leerlingen een keer zouden kunnen doubleren op de basisschool. Dus dat klopt echt niet.
Ik heb net een hoop gelezen op postbus 51.
Kinderen moeten met 14 jaar van de basisschool af.
Daarnaast is een kind van 4 jaar nog niet leerplichtig, je bent pas verplicht je kind naar school te sturen als het 5 jaar is. Bij de meeste scholen kan begonnen worden als je kindje net 4 jaar is, dus zijn al die peildata’s verdwenen. Bij niet alle scholen, maar wel veel, is het mogelijk om vanaf 3 jaar en dacht 10 maanden maximaal 5 hele dagen op school te komen wennen. Dit kan verdeeld worden in 10 halve dagen.
Klopt het was 14 jaar, mijn excuses :oops: