4 en 2 bij elkaar op de kamer: het is een ramp!!!!

Sinds 1 maand liggen onze twee dochters bij elkaar op de kamer. Er is een derde op komst en we vinden de oudste a: te klein voor een eigen kamer op zolder en b: we hebben gewoon dit halfjaar echt geen tijd om te verbouwen op zolder. Alleen: het is echt een grote ramp. Elke avond durrt het eeuwen voordat ze gaan slapen. Ze gaan tegelijk naar bed. De jongste slaapt 's middags nog en als we die eerder naar bed brengen dan gaat ze gewoon niet slapen. Als we de oudste als eerste naar bed brengen wordt ze direct wakker als we de jongste erbij leggen. Ze maken elkaar helemaal gek door van alles en nog wat.



Help…hoe hebben jullie dit aangepakt???

Wij hebben maar twee slaapkamers en onze zoon en dochter sliepen dus al heel gauw bij elkaar op één kamer. Ik besef dat ik geluk heb dat zij het heel erg goed kunnen vinden samen.



Als ze tegelijkertijd naar bed gaan is het ook een ramp (kletsen de oren van elkaars kop, zingen, gillen, bonken etc), maar als de één iets eerder gaat dan de ander (dat wisselen we hier af) dan gaat het meestal wel goed. Misschien de oudste een kwartiertje langer op laten blijven? Zodat de jongste ietsje eerder naar bed kan?



Mijn kinderen slapen apart best snel in (18:30/19:00 gaan ze naar bed) en de oudste en jongste mogen om en om een kwartiertje opblijven.



Succes!



Liefs, broekie

Apart gaat het hier ook goed. Maar het probleem is een beetje dat de jongste gewoon ´s avonds niet snel gaat slapen. Dus dan moet de oudste zo lang opblijven voordat ze naar bed kan. En dan is ze ´s ochtends gewoon niet te genieten… Ik hoor bij anderen dat het inderdaad redelijk feilloos gaat. Ik moet zeggen dat de tweede van ons ook een heel erg pittig ding is…

ons Peter is een maand jonger, maar die slaapt sinds 3 maand niet meer overdag…



Het liep vanzelf zo, maar hij slaapt s’avonds gewoon een stuk beter als hij s’middags niet slaapt.



Misschien toch een idee om jullie jongste ook het middagslaapje te stoppen. Dan zit je een week met een zwaar vermoeid kind, want ze moeten wennen aan een ander ritme. Maar wij hebben daar het meest mee gewonnen.



Hij is nu s’avonds zo moe en afgemat dat hij als slaapt als hij zijn kussen raakt. Ik kan daarna nog kleding in zijn kast leggen en alles.

Misschien is het tijdelijk. Kun je de oudste niet 's avonds in je eigen bed leggen en dan later als ze beide slapen de oudste over leggen in haar eigen bed?? Of toch weer beide een eigen kamer en de baby bij jou op de kamer??



Tja lastig. De zolder gauw gaan verbouwen zou misschien goed zijn maar daar moet ook tijd en geld voor zijn. Succes ermee.

Ik zou er ook voor gaan om het middagslaapje af te schaffen of misschien in te korten. Zodat de jongste eerder naar bed kan. Hoewel er uitzonderingen zijn hoor, maar veel kindjes slapen rond deze leeftijd smiddags toch al niet meer. Succes!!

@Pleun wrote:

Ik zou er ook voor gaan om het middagslaapje af te schaffen of misschien in te korten. Zodat de jongste eerder naar bed kan. Hoewel er uitzonderingen zijn hoor, maar veel kindjes slapen rond deze leeftijd smiddags toch al niet meer. Succes!!




Ik ken heel veel kindjes die tot ruim 3 nog s’middags slapen hoor!



Ik zou de oudste wat langer op houden of zoals anders schreven in jou bed laten inslapen en daarna overleggen.

Ja?? In ons maandgroepje is het merendeel er al bijna vanaf. Dat zijn er toch zo’n stuk of 15… Op de peuterspeelzaal ook en in de familie ook… Ik ken er 1 in mijn vriendenkring, die is 3 en die slaapt nog. Maar goed, ik ken het kind uit deze topic niet, misschien heeft die de middagslaap nog wel nodig. Dat kan!



Wel fijn voor die moeders met kindjes van 3 die nog slapen… OOOOO wat zou ik het graag willen… :mrgreen: :wink:

Zeker als je zwanger bent zijn die middagdutjes toch wel erg prettig en zou ik ze ook niet zomaar afschaffen (hoewel het bij lasse nu ook wel wat minder wordt onderhand)



Ik dacht ik lees even mee met dit topic want hier komen op den duur ook twee kids op 1 kamer.

oh meid wat bekend… Ik heb er ook 2 in die leeftijd en ze kunnen echt niet bij elkaar want slapenword er dan echt nietgedan haah Nu heb ik gelukkig de optie om ze apart te laten slapen maar toch?!~nee hoor

Ondertussen gaat het redelijk! Vanavond zijn ze zowaar tegelijk gaan slapen"! :dance: Het gaat niet elke dag feilloos maar ja, dat moeten we ook niet verwachten op deze leeftijd. En ja, ik wil graag dat de jongste nog even slaapt 's middags. Al is het maar tot 2 maanden na de bevalling. Dan kan ik mijn rust ten minste ook nog even pakken. Daarna is het vakantie en is de oudste toch ook thuis…

Wellicht zou je er over kunnen denken om zélf op zolder te gaan slapen zodat jullie kamer vrij komt?



Of zorgen dat de kinderen elkaar niet kunnen zien? Dus een afscherming tussen de bedden, gordijn oid?



Mijn oudste is nu bijna 4 en slaapt pas sinds een maand of 4 helemaal niet meer 's middags. Dus het kan idd prima dat kinderen het toch nog wat langer nodig hebben om ;s middags te slapen.