4,5 en alleen buiten spelen

Hallo Allemaal



Ik heb even een vraagje spelen jullie kinderen al alleen buiten de poort?

Loop hier er een beetje tegen aan. Veron wil graag fietsen en onze tuin beetje aan de kleine kant. Dus ik had hem gezegt dat hij achter in het pad mag heen en weer en niet verder. Kom ik even om t hoekkie kijken is meneer rondje fietsen om het blok…

Ik vraag me gewoon even af hoe jullie dit doen of deden.



Groetjes

hier al een hele tijd buiten de poort, maar klein dorp en speeltuin vlak achter huis.



ze is ruim 4,5 jr.



maar wel regels tot hoever ze mag komen en absoluut niet op de straat.

Nope, geen ge-fiets om het blok (dat is nogal een flink blok namelijk).

De poort gaat open, dan mogen ze van de tuin fietsen naar het pleintje naast ons, absoluut niet voorbij de paaltjes (parkeerplaats) en niet verder de gang in of door de schaar hekken naar de straat achter ons.

Als ze echt even flink willen fietsen,dan ga ik wel mee naar het park, dan kunnen ze tussen de bomen naar het cross-baantje. Mogen ze ook niet alleen heen,ook al is het niet ver.



Kinderen die scheuren over de stoepen wekken ook een hoop ergernis op. Natuurlijk mogen kids best op de stoep,maar opletten voor voetgangers of mensen die net uit hun huis/poort komen,dat snappen ze gewoon nog niet. En echt zachtjes rijden is geen lol aan. Kortom, binnen bovenstaande kaders mogen ze heen en weer fietsen. Is best een bruikbaar pleintje,maar wil ze wel met regelmaat even bij het tuinhek zien (wonen als 3e huis naast het pleintje,dus is haalbaar en hoorbaar.

De jongste mag sinds juni een half blokje om. Dwz door de poort en dan voorlangs. Hij is afgelopen zondag 3 geworden. Hier is dat heel gewoon dat ze zo jong zelfstandig buiten spelen.

Moet wel zeggen dat hij geen auto’s tegenkomt. Is zeg maar een soort hofje met veel groen en geen doorlopende weg waar hard gereden wordt.

Lianne mag sinds begin juli voor het huis spelen op het pleintje.

Bij mn ouders mag ze in en om het blokje spelen, niet van de stoep.

Ik maak duidelijk afspraken met dr.

Ik ben in en om het huis en hou dr in de gaten.

Onze zoon mocht toen hij 4 was buiten fietsen.

Dit kan zonder dat hij op de weg moet

Onze dochter van ruim 3 mag dat nu ook

Uit de tuin komen ze meteen een parkeer garageplein tegen die zeker niet dagelijks gebruikt voor word alle auto,s

Dan door de brandgang naar de speeltuin voor met zandbak en klimtoestel

Waar ik op kan kijken

En de autos die op ons pleintje komen zijn over het alegmeen bekende of mensen die weten dat er kinderen spelen.

Ze moeten op de stoep blijven en mogen niet verder dan garageplein brandgang en speeltuin.

Elise vraagt nu geregeld of ze ‘alleen’ buiten mag spelen, Jesse slaapt namelijk tussen de middag en zij wil buiten spelen maar ik kan niet mee… ( we wonen in een flat )



Ondertussen neig ik ernaar om haar te vertellen dat ze buiten mag maar dan alleen op het pleintje ( dat kan ik vanaf balkon zien ) ze fietst wel al rond het pleintje, maar dan zie ik haar niet meer en dat vind ik toch nog erg eng :oops: Is toch ook niet echt een geweldige wijk waar we wonen…



Maar hier zou ze dus op het plein mogen. Ze weet al ons huisnummer en bel als ze weer naar binnen wil ( ze belt al regelmatig aan als papa thuis is en ik nog in de schuur bijv. )

Ik vind het wel een beetje eng, en mijn meisje zou het ook niet mogen van mij. Maja wij hebben best een aardige tuin waar ze in kan fietsen etc, dus misschien zou ik wel anders denken als ik een kleinere tuin zou hebben. Maar mijn dochtertje zou echt overal heen lopen en zo 5 kilometer verder belanden en opeens bedenken waar is mama ofzo. Het ligt er dus denk ik ook wel aan hoe je kindje is.

Ondertussen mag hij het blok rond hier… en ineens allemaal kindjes uit de buurt in de tuin.

Veron loopt niet weg dus dat scheelt wel hoor.

Dus hier nu wel gedaan en voor hem een verrijking

Doen wat goed voelt. Onze oudste was wat meer een ongeleid projectiel en ik merk nu met Nena (die veel serieuzer is en uitkijkt met oversteken) dat ik haar nu al losser laat dan Lasse destijds.



Nena is nu 4,5 en die mag oversteken naar het speeltuintje, meedoen met de grotere jongens met verstoppertje en het blokje rondfietsen.



Wij zitten (of liever zaten, dat is per deze week denk ik wel afgelopen als ik naar buiten kijk) veel buiten, kijken regelmatig uit het raam maar ik kan Nena wel al veel meer loslaten dan lasse met 4,5.

Is denk ik erg afhankelijk van de buurt waarin je woont en van het karakter van je kind…Dat kun je het beste zelf afwegen. Ik merk wel dat ik voor de oudste strengere grenzen aanhield dan voor de middelste…die speelde vrij snel mee binnen de regels van de oudste. De jongste houdt zich nog aan de regel; tussen de paaltjes spelen (autovrij straatje, na de paaltjes zijn parkeerplaatsen aan beide kanten) en niet in de steegjes. Hij is 2,5 en ik ga altijd met hem mee naar buiten. De oudste twee kunnen zelfstandig buitenspelen (6,5 en bijna 5 jaar) en mogen een blokje om. Als ze verder willen om ergens te spelen (speeltuin, vriendje) moeten ze het vragen, anders weet ik ze niet meer te vinden.