Hallo,
Ben ruim 32 weken zwanger en werk in een verzorgingshuis als verzorgende i.g, heb erg veel last van bekkeninstabiliteit en zit al de helft van mijn uren in de ziektewet.
Nu heb ik sinds afgelopen donderdag erg veel last van buikpijn en harde buiken soms zelfs zo erg dat het lijkt of dat het weeen zijn, heel akelig.
Heb hierover afgelopen vrijdag contact opgenomen met de verloskundige en die zei dat ik het wat rustiger aan moest doen, maar goed met 2 kinderen van 3 en 4 jaar gaat dit ook iets moeilijker .
Nu belde ik vanmorgen naar mijn werk om me eigen ziek te melden en moet gewoon komen werken zolang ik geen briefje van de verloskundige heb, nu hoop ik dat de verloskundige daar niet moeilijk over doet.
Heeft iemand hier ervaring mee, want ik weet niet meer wat ik moet doen en vindt de gezondheid van mijn kindje toch belangrijker dan dat werk.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
groetjes robin
ik persoonlijk, vind dat je na je lichaam moet luisteren !! als het niet gaat, gaat het niet !! en ze kunnen je toch niet verplichten om te komen werken ?? belachelijk, lekker thuisblijven hoor !! en ik denk dat als je het zo aan je vk verteld, dat ze echt wel even een briefje maakt voor je !! echt te gek voor woorden :naughty:
en trouwens, het kost je werkgever volgens mij niks, als jij door aandoening van je zwangerschap ziek bent, dus dan denk ik, wat zeuren ze dan…
suc6 ermee !!
groetjes Erica
ik ben het met het bovenstaande eens hoor!!
Ik had vanaf week 23 harde buiken en van de gyn moest ik mezelf wel in acht nemen. Op zich zijn harde buiken niet erg maar als ej veel harde buiken hebben kunnen ze de boel in gang brengen en dat lijkt me nog niet de bedoeling.
Dus briefje vragen van de verlos :hug:
Wat een gekken :silenced: En zooo herkenbaar :roll: Ik ben met 24 of 25 weken al minder gaan werken vanwege de vele harde buiken, maar mijn vk heeft me toen wel gezien hoor. Niet omdat ze wilde weten of het ECHT wel zo was, maar om te voelen en te kijken of er niet iets anders aan de hand was! Vind het van je vk ook niet netjes dat ze je niet sowieso even wil zien moet ik zeggen :? Het was voor mij mijn eerste destijds en ik heb rustig aan gedaan en vanaf week 27 zelfs helemaal niet meer gewerkt (op advies van vk en gyn.) maar het mocht niet baten en uiteindelijk na wat ziekenhuisopnames met weeën-remmers en longrijping is onze knul met 31,3 weken geboren. Dus ook opgelegde rust werkt niet altijd hoor :shifty:
Advies is hier dus ook, NIET naar je werk gaan en idd je vk een briefje laten schrijven. Wat al eerder gezegd werd, als je ten gevolge van je zwangerschap in de ziektewet komt, krijgt je 100% via het UWV uitgekeerd en kost het je werkgever dus nul komma nul!
Desnoods ga je naar je huisarts en vraag je bij hem haar een briefje. Anders zou ik contact opnemen met je arbo arts en de situatie voorleggen. Deze kan wellicht nog beter beoordelen hoe en wat. Ik ben ook iets eerder gestopt, maar vorige keer veel eerder en dan voor 25% minder en idd als je nav je zs ziek wordt kost dat je werkgever volgens mij ook veel minder en val je onder het uwv…sterkte ermee en anders gewoon ziek melden jij bent belangrijker dan je werk ze moeten het straks ook even zonder je stellen :hug:
Wat vervelend dat ze zo moeilijk doen voor die paar dagen dat je nog maar zou hoeven werken :hug:
Heb je de vk nog gebeld en een briefje gevraagd? Kan me niet voorstellen dat zij daar moeilijk over doet eigenlijk.
En anders toch gewoon ziekmelden. Dan sturen ze de bedrijfsarts maar op je af als ze denken dat je de boel belazerd.
Gelukkig doen ze bij mij niet zo moeilijk en was het zo geregeld toen ik zei dat ik geen volle dagen meer vol kan houden.
Luister naar jezelf !!! Hier ook veeeeeeel harde buiken gehad, en er niet naar geluisterd (dacht eerlijk gezegd dat het normaal was, druk druk druk en een peutertje thuis :oops: )
Het gevolg is geweest dat meneertje met31 weken geboren is
Dus echt meis, doe het rustig aan :-*
Gewoon ziekmelden!
Ik vind het zoo gek, naar wat ik begrijp hebben ze helemaal geen recht dit te vragen. Dit zijn vertrouwelijke medische gegevens, alleen een arts (arboarts bijv) mag dit vragen.
Als je je ziek meldt, ben je niet verplicht om te vertellen wat de reden van je ziekmelding is. Je werkgever kan er wel naar vragen. Als je antwoord geeft, komen deze gegevens meestal in een dossier terecht. Wie vindt dat zijn/haar ziekte geen zaak van de werkgever is, kan aangeven een gesprek met de bedrijfsarts te wensen. Bij de bedrijfsarts moet je de oorzaak van de ziekmelding wel vermelden, maar hiervan mag hij of zij niets doorgeven aan de werkgever zonder jouw toestemming.
Je meld je ziek, eventueel met uitleg van klachten. Als werkgever dit onvoldoende vindt, kan hij de arbo-arts inschakelen. Een arts mag verder geen medische gegevens geven aan je werkgever (dus ook geen verklaring)
ben benieuwd als je al iets hebt ondernomen ???
Wat een organisatie van niks. Na je zwangerschapsverlof heel snel een andere werkgever zoeken! Wat een ratten.
Dit mag gewoon niet wat ze doen. Je bent niet verplicht te melden wat je hebt. Ik zou mij ziek melden en per direct contact opnemen met de arbo-arts.
De gezondheid van je kind is het belangrijkste. En een vroeggeboorte in de hand werken, dat wil je echt niet. Grrrr ik kan zo boos worden van dit soort werkgevers.
bedankt allemaal voor de reactie’s.
Heb gisteren contact gehad met de verloskundige en ik moest meteen de spoedlijn bellen ivm harde buiken en de buikpijn, het hele verhaal voorgelegt als de harde buiken regelmatig komen moet ik acuut bellen ( dit is gelukkig nog niet het geval). Heb woensdag een controle echo omdat ik te weinig vruchtwater heb en gaan me dan helemaal na kijken. Ze vinden het idd.belachelijk dat ze op mijn werk zo moeilijk doen en mag niet meer werken.
Werkgever hierover ingelicht en die wilde dat ik contact opnam met de arbo dit gedaan en die vonden het ook idioot dat ik dit allemaal nog moest ondernemen voor die 4 dagen dat ik officieel nog moet werken en ik was al voor 85% ziek gemeld.
Hoefde ook niet meer langs te komen van de arbo en hun zouden contact opnemen met mijn werkgever hierover.
Ik toch mijn leidinggevende gebeld en dit verteld en toen zei ze “nou dan ben je vandaag officieel met zw.verlof veel succes en je komt toch nog wel een keer op de afd.” ik werd echt woest hierover dat het dan wel in 1 x kan, niet normaal zeg, ze hebben mij gewoon al die tijd gebruikt zo voel ik me nu
Ga nog wel een gesprek hierover aanvragen vindt dit echt bij de beetsen af of ik dien een klacht in.
Ga nu lekker genieten van mijn verlof en mijn andere 2 dochtertjes en zorgen dat de baby nog even blijft zitten.
bedankt voor jullie medeleven.
groetjes Robin
Goed zo Robin dat je voor jezelf opkomt! Heel veel uitrusten als je vaak harde buiken hebt. Echt doen! Gewoon lekker op de bank liggen, geenspanning op je buik voelen. Thuis op bed liggen is echt fijner dan in het ziekenhuis op bed liggen, dan mag je nog geen bezoek aan het toilet brengen. Pas goed op jezelf en echt veeeeel rusten.
goed zo! :thumbup:
VInd de stappen die je moet nemen erg raar, is het niet aan je werkgever de arbo in te schakelen als je ziek bent? en dan neemt de arbo weer contact met jou op, als ze het noodzakelijk vinden maar als je al gedeeltelijk ziek bent en nog maar een paar dagen moet… :think: Rare situatie, maar goed, je bent ervanaf nu…
net wat mlk1982 zegt, vind het ook raar dat jij deze stappen moet ondernemen…maar goed, je hebt nu lekker verlof en kan genieten van je meiden en je baby in je buik…nu hopen dat ie nog een poos blijft zitten !!
suc6 voor straks !!! :dance:
Super zeg dat je nu met zw. verlof bent. Echt raar hoe ze het je op de laatste dagen nog zo moeilijk hebt gemaakt.
mlk1982: Als je werkgever niet meewerk om jou in de ziektewet te doen dan kun jij zelf overleg plegen met de arbo en hun advies opvolgen.
Dat briefje vragen aan de verloskundige hoor en dan niet meer gaan werken!! Pas goed op jezelf :hug: !