Vind het zo leuk klinken dat ik het even met jullie deel… haha…
Even een korte uitleg wat het is en wat de bedoeling is:
Waarom een dag voor de pannenkoek?
In Engeland, Ierland en Australië wordt al eeuwenlang Pannenkoekendag gevierd op de dinsdag voorafgaand aan Aswoensdag. Aswoensdag is de eerste dag van de christelijke vastenperiode, wat vroeger betekende dat je 40 dagen lang geen eieren, melk en vetten mocht eten. En omdat het zonde was om die ingrediënten weg te gooien, werden daar op die dag pannenkoeken van gebakken.
Tegenwoordig wordt er niet meer zo streng gevast. Maar pannenkoeken eten is nog steeds een feest voor jong en oud. Ook in Nederland. Vandaar dat we nu ook in Nederland elk jaar de Nationale Pannenkoekdag vieren. Met als hoogtepunt de scholenactie, waarbij honderden basisscholen pannenkoeken bakken voor ouderen.
Verras opa's en oma's in de buurt!
Zet onze ouderen in het zonnetje en bak mee! Bijvoorbeeld met de scouting of met je (sport)vereniging. Maar je kunt ook zelf iets organiseren. Je kunt hiervoor een zorginstelling of een ander oudercentrum in de buurt benaderen. Maar je kunt natuurlijk ook een oudere buurman of buurvrouw of gewoon je eigen opa en oma verrassen met zelfgemaakte pannenkoeken!
Win een etentje in een pannenkoekrestaurant!
Wil je kans maken op een etentje in een pannenkoekrestaurant bij jou in de buurt? Stuur dan jouw eigen initiatief in. Tefal en Koopmans belonen de twee leukste, origineelste of meest hartverwarmende inzendingen met een etentje. Lees hier hoe het werkt.
Nationale Pannenkoekdag is een initiatief van Tefal en Koopmans. Beide merken vinden het belangrijk om ouderen in onze samenleving het respect en de aandacht te geven die ze verdienen. Zij hebben dan ook de scholen gesponsord met startpakketten om er op 30 maart een echt pannenkoekfeest van te kunnen maken.
•het recept voor pannenkoeken in de 12e eeuw door kruisvaarders werd meegenomen vanuit China en Nepal
•er een kookboek uit 1439 is bewaard waarin de pannenkoek vermeld staat?
•pannenkoek tot 1995 werd gespeld als pannekoek?
•de Amerikaanse pancake dikker is dan de Nederlandse pannenkoek?
•dat de franse crêpe dunner is dan de Nederlandse pannenkoek?
•de grootste pannenkoek ooit maar liefst een diameter van 15 meter had en zo'n 3.000 kilo woog?
•het wereldrecord zo snel mogelijk pannenkoeken opwerpen staat op 416 keer in 2 minuten?
•het wereldrecord zo lang mogelijk pannenkoeken opwerpen staat op 3 uur, 2 minuten en 27 seconden?
•het wereldrecord pannenkoeken stapelen staat op 84 cm?
Hahaha bedankt voor de menutip! :mrgreen: Het bakken vind ik zelf minder leuk, en een eieroverschot los ik meestal op door lekker eierbroodjes te bakken. :drool:
Maar deze week dus pannenkoeken op het menu. :thumbup:
Nu heb ik niet zo vele met dagen die zo’n betekenis hebben ofzo…
Ik bedoel pannenkoeken dag :roll: hihi
Maar vrijdag gaan we met een heleboel ( hulp) ouders, docenten, leerlingen en ik ( als hulp tante :inlove: ) op school aan de slag om heel vele pannenkoeken te bakken voor de ouderen om ons heen.
We maken er een aantal voor de verschillende verzorgingstehuizen en voor de ziekenhuis in de buurt ( 2 afdelingen) en daar worden de gemaakte panenkoken door leerlingen ook bezorgt. Althans s de bedoeling.
Ze willen weer pannenkoekdag in gaan voeren met als motto… “een keer iets doen voor de ouderen om ons heen”
Tegenwoordig wordt er niet meer zo streng gevast. Maar pannenkoeken eten is nog steeds een feest voor jong en oud. Ook in Nederland. Vandaar dat we nu ook in Nederland elk jaar de Nationale Pannenkoekdag vieren. Met als hoogtepunt de scholenactie, waarbij honderden basisscholen pannenkoeken bakken voor ouderen.
... Let even op de initiatiefnemers... :wink: Is toch mooi om 1 dag in het jaar wat meer omzet te krijgen!
En van oorsprong bestond pannenkoekdag in een andere betekenis! Zie de quotes boven...
@ Crien, wat valt er nou te snappen aan pannenkoek eten... :eh:
@ Fiep, leuke strip! :thumbup:
X
Ikenmama maakt gebruik van cookies
Om je bezoek zo optimaal mogelijk te laten verlopen maken wij gebruik van cookies. Wat wij bijvoorbeeld voor je doen:
✓ Inloggegevens voor Ikenmama voor invullen
✓ Personaliseren van content en advertenties
✓ Onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid v/d website
Cookies en privacy
Natuurlijk zorgen wij goed voor je privacy. De gegevens die Ikenmama op basis van de geplaatste cookies verwerkt, vallen onder onze Privacyverklaring.
Stel je cookies zelf in
Bedankt!
Je kunt ervoor kiezen om van minder cookies gebruik te maken: