30+ (deel 7)

ovulatietesten kopen en een tijdje gebruiken, zo krijg je inzicht wanneer je vruchtbare dagen ongeveer zijn.

Dat en eventueel in combinatie met temperaturen. Een arts zal je namelijk eerst vragen om dat soort zaken bij te gaan houden.

Ben je reg’lmatig ongesteld?

Weet niet precies hoeveel 30+ je bent :wink: maar een halfjaar tot een jaar proberen is toch wel het minste voor de meeste artsen.



Je moet ovulatietesten en temperaturen wel op de juiste manier gebruiken want anders krijg je verkeerde data. Maar even googlen of hier op het forum kijken, dan weet je al heel veel.

Ik had het in beide gevallen ook nodig om zwanger te worden aangezien de zaadjes van manlief een beetje traag zijn en ik een wat langere cyclus heb (32-34 dagen, maar dat is nog normaal).

Ik kan bijna mee gaan doen aan het 40+ topic :shock:



Ik was 38 toen ik voor de eerste keer zwanger werd en hebben net besloten voor een 2de te willen gaan proberen.

Hopenlijk lukt dat nog voor mijn 40ste, maar dan moeten we wel opschieten want dat duurt nog maar zo’n 2 maanden :wink:

Hoi hoi,



Hier inmiddels de vruchtbare periode weer bereikt, maar eens zien of we die gaan benutten deze maand :wink:

Wel grappig, na de eisprong tot de menstruatie is alles zo spannend en zit ik voortdurend te speculeren. Zodra ik ongesteld ben, is alle interesse verdwenen en kan ik me niet eens meer voorstellen dat ik me er zo door in beslag liet nemen! Een mens en hormonen zitten raar in elkaar…



Tja, inderdaad lijken ovulatietesten mij het meest handige om inzicht te krijgen in je cyclus.

Leuk dat er meer 30+ers bijkomen hier!

altijd wel op tijd met ongesteld heid dus dat klopt wel, en we doen het al wel om de dag klussen soms nog wel elke dag

:oops:

dus , wat heb het dan nog voor zin om temperaturen en of vruchbaar test te doen… meer kan ik niet doen neem ik aan…

dus blijven proberen, en na half jr ff navragen bij huisarts denk ik dan maar zo…

(ben 38 jr)

Een zwangerschap is niet zo vanzelf sprekend. Al zijn de omstandigheden perfect, en heb je op het perfecte moment gemeenschap, dan nog is de kans dat je tijdens een cyclus zwanger raakt maar 15 tot 25%.

Gemiddeld raakt 50% van de vrouwen die graag een kindje willen in de eerste 3 maanden zwanger. Naar een half jaar is dit percentage opgelopen tot 75%. En 90% van de vrouwen is binnen een jaar zwanger.

Waarom zwanger worden niet lukt kan verschillende oorzaken hebben. Als je cyclus onregelmatig is, zal het moeilijker voor jou zijn, het juiste moment voor gemeenschap te bepalen, waardoor een zwangerschap wat langer op zich kan laten wachten.

Ook heeft de leeftijd van de vrouw veel invloed op de vruchtbaarheid. Zo zijn je kansen op een zwangerschap bij een leeftijd tussen de 19 en 24 jaar zo’n 30%. Bij vrouwen tussen de 25 tot 33 jaar is dit al afgenomen tot 18%. Boven de 34 jaar loopt dit percentage sterk af. Een vrouw van boven de 35 jaar heeft vaak niet meer elke maand een eisprong. De gezonde eitjes worden steeds minder, en ook gaan de hormonen van de vrouw steeds minder goed werken. Ook neemt de kans op een kindje met afwijkingen sterk toe bij vrouwen van boven de 35 jaar. Dit omdat de eicellen vaak van mindere kwaliteit zijn