3 weken op school en meteen al een vraag.

Chris gaat sinds 3 weken naar school, hij moet wel wennen maar het gaat meer goed dan slecht.

Nu zit ik met een probleem.

Ik ben niet zo’n moeder die meteen gezellig met andere moeders gaat staan kletsen op het schoolplein met als gevolg dat ik eigenlijk geen klasgenootjes van Chris echt ken.



Nu is er de laatste week een jongen uit Chris zijn klas die zéér hardnekkig is in het vragen of ze af mogen spreken.

Omdat het een gemengde klas is (groep 1 en 2 samen) en Chris halverwege het schooljaar is ingestroomd, bestaat er tussen sommigen een redelijk groot leeftijdsverschil.

Zo is de jongen in kwestie nl. al 6 en Chris is nog maar 4.

De jongen springt echt om me heen met de vraag: “Mag ik afspreken, dan komt mijn moeder me straks wel halen, mag ik afspreken met de nieuwe jongen, mag ik afspreken?!?!”

Vandaag had hij zelfs Chris zijn drinkbeker afgepakt om een reden te hebben om met hem mee te lopen :shock:



Persoonlijk ben ik er echt nog niet klaar voor om “zomaar” iemand hier te laten spelen, zeker niet als het met zoveel “druk” gepaard gaat.

Vandaag was de vader van de jongen erbij en ik heb hem gezegd dat ik het leeftijds verschil tussen Chris en zijn zoontje te groot vind, daarnaast vind ik het gedrag van de jongen véél te overheersend en laat Chris zich nogal snel ondersneeuwen door zo iemand.

Ik vind het dus geen goed idee :oops:



Uiteindelijk ben ik er via een vriendin van me achter gekomen dat hij eigenlijk bij niemand welkom is :shock: :oops: , hij is druk, hij is brutaal en hij heeft zich echt al aan alle kinderen op school op gedrongen om af te spreken en waar hij af mocht spreken is hij heel druk en brutaal geweest, hij heeft zelfs spullen van die kinderen kapot gemaakt :shock:

Ik heb een beetje het gevoel dat zijn ouders hem een beetje pushen om bij anderen te gaan spelen of zo.



Ik wil de jongen niet kwetsen, door hem rigoureus af te wijzen maar ik ben bang dat elke vorm van onduidelijkheid of mildheid opgevat kan worden als een mogeklijkheid tot toch weer proberen en ik wil eigenlijk zo duidelijk mogelijk zijn.

Daarnaast vraag ik me af of ik wel het recht heb om te bepalen of hij bij ons mag komen spelen of niet.



Wat moet ik hier nou mee aan?

Het was een ander verhaal geweest als het Chris was die dit steeds vraagt dus wat dat aangaat geef ik je groot gelijk dat je het afhoud.

Sowieso…Ik zou niet blij worden van het opdringen en dat is ook iets wat de vader best mag weten op een subtiele manier?

ik vind wel dat jij het recht hebt te bepalen wie wel en wie niet komt spelen. Als blijkt dat chris juist heel graag wil dat hij komt spelen, dan vind ik het een ander verhaal en zou ik je eigen mening over een kindje (tijdelijk) aan de kant zetten, en het op z’n minst een keer proberen. Maar 3 weken nadat ie gestart is, vind ik het heel normaal als je de boot nog af houdt, zeker als het op deze manier gaat.

Tja… eerlijk…

Ik zou niet naar al die andere verhalen luisteren over dat jongetje, arm kind denk ik meteen, meteen de stempel van vervelend kind…

Gewoon doen, en dan zelf ervaren hoe het gaat. Als hij iets doet wat niet mag dan spreek je hem daar gewoon op aan. Doe ik ook wel eens bij vriendjes van tigo…



Moet er wel bij zeggen dat ik er ook moeite mee zou hebben als een kindje om mij heen staat te springen en blijft vragen: mag ik afspreken?

Meestal komt tigo bij mij met een kindje met de vraag of ze mogen afspreken.



Ik vind ook niet alle speelvriendjes even leuk, met de een heb je meer de klik dan met een ander. Het zou niet in mij opkomen om nee te zeggen omdat ik dat kindje minder leuk vind. Zolang tigo hem/haar maar leuk vind.

@Frank@ wrote:

Tja… eerlijk…

Ik zou niet naar al die andere verhalen luisteren over dat jongetje, arm kind denk ik meteen, meteen de stempel van vervelend kind…

Gewoon doen, en dan zelf ervaren hoe het gaat. Als hij iets doet wat niet mag dan spreek je hem daar gewoon op aan. Doe ik ook wel eens bij vriendjes van tigo…



Moet er wel bij zeggen dat ik er ook moeite mee zou hebben als een kindje om mij heen staat te springen en blijft vragen: mag ik afspreken?

Meestal komt tigo bij mij met een kindje met de vraag of ze mogen afspreken.



Ik vind ook niet alle speelvriendjes even leuk, met de een heb je meer de klik dan met een ander. Het zou niet in mij opkomen om nee te zeggen omdat ik dat kindje minder leuk vind. Zolang tigo hem/haar maar leuk vind.


ben ik met je eens franka, maar ik lees hier nergens dat chris zelf het leuk vindt als dat jongetje komt spelen. Dat vind ik toch wel een groot verschil. Dat in combinatie met dat chris nog maar net op school zit, zouden voor mij ook redenen zijn om de boot nog even af te houden.

@fiep:

Dat probeerde ik ook te zeggen met:

Moet er wel bij zeggen dat ik er ook moeite mee zou hebben als een kindje om mij heen staat te springen en blijft vragen: mag ik afspreken?

Meestal komt tigo bij mij met een kindje met de vraag of ze mogen afspreken.
:smiley:



Dat hij nog maar 3 weken op school zit, daar heb ik zelf geen moeite mee gehad. Maar dat was ook omdat ik zag dat tigo er zin in had en het aan kon

Even voor de duidelijkheid, de verhalen rond dit jongetje heb ik pas gehoord nadat ik me eigenlijk al een mening gevormd had aan de hand van zijn gedrag.

En idd ik voel me ook een beetje lullig dat ik die jongen afwijs, juist omdat ik nu al die verhalen gehoord heb. (ik wijs hem dus niet af vanwege die verhalen maar vanwege zijn gedrag, het leeftijdsverschil en de tijd die Chris nu pas op school zit)

Aan de andere kant wil ik ook niet een deur open zetten waar ik later spijt van krijg en hen nauwelijks nog dicht krijg.



Chris heeft zelf nog niet aangegeven dat hij het leuk zou vinden als er überhaupt iemand zou komen spelen.

Ik heb hem wel gevraagd of hij desbetreffende jongen leuk vindt maar hij zegt alleen: “Ik ken die jongen niet” en daar laat hij het bij.



Ik heb ook het idee dat hij zich redelijk geïntimideerd voelt door hem, want hij gedraagt zich zeer onderdanig naar deze jongen toe en dat vind ik geen fijne basis voor een evt. nieuw speelvriendje.

Ik zou graag zien dat Chris zijn eigen speelkameraadjes uitzoekt op basis van zijn gevoel en niet op basis van dwingend gedrag van anderen.



natuurlijk weet ik zelf ook dat ik uiteindelijk weinig te zeggen heb over wie zijn vrienden worden en dat er wel een kinderen bij zullen zitten die ik niet mag maar dan kiest Chris er zelf voor en dat vind ik idd weer iets anders.

@Rivella wrote:

Chris heeft zelf nog niet aangegeven dat hij het leuk zou vinden als er überhaupt iemand zou komen spelen.

Ik heb hem wel gevraagd of hij desbetreffende jongen leuk vindt maar hij zegt alleen: “Ik ken die jongen niet” en daar laat hij het bij.



Ik heb ook het idee dat hij zich redelijk geïntimideerd voelt door hem, want hij gedraagt zich zeer onderdanig naar deze jongen toe en dat vind ik geen fijne basis voor een evt. nieuw speelvriendje.

Ik zou graag zien dat Chris zijn eigen speelkameraadjes uitzoekt op basis van zijn gevoel en niet op basis van dwingend gedrag van anderen.




Ahzo... zo had ik het niet helmaal begrepen.
Dan zou ik het ook niet doen, helemaal als Chris zegt: ik ken die jongen niet...
Het komt dus helemaal niet van chris uit, maar van dat jongetje....
Nee dan zou ik het ook niet doen...

Had het een beetje verkeerd begrepen, sorry :oops:

3 weken en nu al een vraag - nou ik vind het meer 3 weken op school en nu pas een vraag :wink: Er komt toch een hoop op je af.



Ik zou ook mijn eigen gevoel vertrouwen en daar is wat mij betreft niets mis mee. En wat je zegt de mening van anderen hoorde je pas later en sloot toevallig aan bij je eigen bevindingen.



Lasse zit pas sinds eind november op school en nu 1 keertje iemand hier en hij een keertje daar - ze vinden elkaar heel leuk en spelen op school ook veel samen dus het was goed. Wij willen ook een goed gevoel erbij hebben.



Ik zou dit jongetje denk ik ook op een afstandje houden hoor.



gr Caroline

Rivella, handelen naar Chris en naar jouw gevoel, zoals je nu dus gedaan hebt, lijkt mij uitstekend.



Zo voortzetten en als Chris wil dat de jongen komt spelen dan zou ik in elk geval het spelen bij jouw houden en niet bij de jongen om zo een oogje in het zeil te houden :wink:



Ik herken je verhaal erg, 2 weken terug kwam er ook een moeder op mij af met het volgende verhaal:



N wil met S afspreken he? Ik had N. nog nooit over S gehoord en omdat hij erg goed is in namen verbaasde me dat al.

Ik vraag dus waar s. en zijn moeder bij zijn aan N. of hij daar wil spelen. Dat wilde hij dus duidelijk niet (was wel zielig voor S want hij zei ik wil daar nooit spelen maar dat bleek te komen omdat S een video wilde kijken en dat vind N. geen spelen :mrgreen: )

Ik heb ook gelijk aangegeven, nou N. wil het nu nog niet maar hij zit nog maar net op school dus moet hij eerst maar eens wennen voor hij speel afspraken gaat maken.

Nu blijkt dat jongetje dus volgende week 5 te worden en niet genoeg vriendjes te hebben om op zijn feestje te vragen, de jongen in kwestie had nog nooit met mijn zoontje gespeeld maar de moeder vond hem wel een geschikt vriendje… ( :wall: compliment voor mijn zoon maar vreemd verhaal toch… vreemde kinderen worden gemaakt, vreemde ouders zijn gemaakt…)



succes met het schoolgebeuren, net als jij ken ik eigenlijk ook weinig tot geen ouders dus dan ben je toch extra voorzichtig he?



natas

Wat een sneu verhaal als je kind niet genoeg vriendjes heeft om uit te nodigen (alsof aantallen overigens zo belangrijk zijn) en dat je het dan zo op gaat lossen als moeder.

eerlijk… ik zou dit kindje niet laten spelen bij mij…



om de redenen:


    te druk
    te veel leeftijdsverschil
    te overheersend
    dingen afpakken om bij jou te kunnen komen..
    chris het niet zelf vraagt

en dat ondanks de verhalen die je (later) over dit kindje hebt gehoord...
want dat zou mij sterken in mij gevoel om hem niet uit te nodigen in mijn huis... misschien zielig voor het kindje.. maar ja mijn kind zou niet gelukkig zijn als ik deze jongen in zijn kamertje zou laten spelen... dus kies ik voor het geluk van mijn kind en niet van dat jongetje.




Dave heeft alwel een kindje te spelen gehad... maar ja die zat bij hem op de groep van kdv... (dus ik ken hem al... en weet dat het een druk kindje is, maar wel eentje die naar mij luisterd....omdat hij bij mij op de groep heeft gezeten)

Ik vraag hier tot nu toe of M ook met diegene spelen wil.

Die zegt alleen altijd meteen enthousiast JA of ze het kind nu kent of niet :eh: :mrgreen: .

En dus heb ik hier al een meisje gehad wat ik eigenlijk niet wilde en is ze zelf ook al uit spelen geweest bij een kindje die een paar dagen in de klas zat en waarbij ze zelf ook niet had bedacht daar te willen spelen.



Ik laat het dus wel aan M over maar aangezien die alles goed vind werkt dat niet echt.

Ik wil haar namelijk niet overal hebben.

En ik heb hier dus ook al een meisje gehad waarbij ik er de hele tijd op zat te wachten dat het meppen of duwen werd :? (is niet gebeurd maar je voelt de felheid).



Ik vind het wel moeilijk hoor hoe en of je spelen moet weigeren.

Of dat ze er zelf wel achter komen dat het daar niet leuk spelen mee is… :think:

Dames, bedankt voor het bevestigen van mijn gevoel :-*



Imiddels lijkt het ventje door te hebben dat er bij ons voorlopig niet gespeeld of afgesproken gaat worden.



Ik hoop dat Chris iig het zelfvertrouwen krijgt om zelf zijn vrienden uit te kiezen.

Ik hoor wel steeds meer over een meisje waar hij veel mee op schijnt te trekken :shifty: , we zullen zien :mrgreen:

Bij lasse heb tot nu toe twee jongetjes gespeeld en hij een keer bij een van die jongetjes. Maar dat waren namen die al een tijdje genoemd werden door hem en waar hij op school ook veel mee optrekt.



Een beetje het natuurlijk proces volgen - toch?



En lasse zit sinds eind nov op school en pas de afgelopen weken echt wezen spelen.

Hihihi vandaag een voorbeeldje gehad van hoe het ook kan :mrgreen:

Chris komt normaal vrijwel meteen naar buiten als de deur open gaat maar nu duurde het wat langer.

Toen hij uiteindelijk naar buiten kwam liep hij hand in hand met een klasgenootje van hem.

Ze kwam vragen of ze met hem af mocht spreken :inlove:

Ik vond het zoooo schattig om hem hand in hand met een meisje naar buiten te zien komen en ook de spontane manier waarop dit allemaal ging, hij riep meteen toen hij me zag : “kijk, dat is mijn mama, kom dan gaan we het vragen!!”.

Zo anders dan dat gedwongen meeslepen van die jongen.



Helaas kwam het allemaal niet zo goed uit omdat Chris zijn carnavalspakje moet gaan passen vanmiddag maar ik heb met de moeder afgesproken dat ze een ander keertje meer dan welkom is :mrgreen:



Kijk, zo kan het dus ook :mrgreen:

Dat is toch gewoon de manier :thumbup:

Pfff dat krijg ik allemaal nog, Merel gaat volgende week maandag wennen en de 7e april en dan per 12 april voor het echie naar school :cry: :oops:

Ze gaat samen in de klas met haar vriendinnetje, zij starten samen, want ze zijn de dag na elkaar jarig en al 2 jaar vriendinnetjes, dus hopelijk hebben ze een beetje steun aan elkaar, vind het wel fijn hier zo jullie ervaringen te lezen, dan weet ik een klein beetje wat er komen gaat het is voor mij toch net zo’n nieuwe fase als voor haar :shifty: :oops:



Te schattig als ze idd zo naar buiten komen smelt hopelijk kunnen ze deze zomer lekker vaak en leuk samen spelen :thumbup:

@F’lien wrote:

Pfff dat krijg ik allemaal nog, Merel gaat volgende week maandag wennen en de 7e april en dan per 12 april voor het echie naar school :cry: :oops:

Ze gaat samen in de klas met haar vriendinnetje, zij starten samen, want ze zijn de dag na elkaar jarig en al 2 jaar vriendinnetjes, dus hopelijk hebben ze een beetje steun aan elkaar, vind het wel fijn hier zo jullie ervaringen te lezen, dan weet ik een klein beetje wat er komen gaat het is voor mij toch net zo’n nieuwe fase als voor haar :shifty: :oops:



Te schattig als ze idd zo naar buiten komen smelt hopelijk kunnen ze deze zomer lekker vaak en leuk samen spelen :thumbup:




ik denk dat dat echt een hele hoop scheelt hoor flien, dat ze een vriendinnetje heeft die tegelijkertijd begint. Met z’n tweeen die nieuwe wereld ontdekken is toch een stuk minder eng dan helemaal alleen.



En zal ik een geheim vertellen?



eigenlijk is een kind op de basisschool hebben echt superleuk! Ze leren zo vreselijk veel, doen leuke dingen, komen -met een beetje geluk- met leuke verhalen thuis. Het is gewoon echt leuk!

:-* Thx Fiep!



Het gaat ook vast heeeeel erg leuk worden, maar die overstap valt emotioneler dan ik dacht :shifty: :oops: