3 maanden, 5 voedingen te weinig ?

Lynn krijgt vanaf haar geboorte nog altijd BV.

Begonnen met 8 voedingen in het ZH, dit werden er 7 thuis.

Toen heel lang gerommeld met Lynn, toen ze begin februari in het ZH werd opgenomen (huilbaby, reflux, door het huilen veel met de borst getroost tot in het ZH bleek dat ze overvoed was (i.t.t. wat veel anderen zeggen dat dat niet kan) en dus de reflux helemaal overhoop lag, wat weer eindeloos huilen tot gevolg had. Beetje een vicieuze cirkel), hebben ze haar teruggezet op 6 voedingen en voedingsschema, waarvan een een nachtvoeding om 04:00 was.

Nu slaapt ze echter de laatste paar weken steeds vaker een nacht door, waardoor ze de nachtvoeding mist. Soms slaapt ze zelfs van 23:00 - 09:30 ! :shock: Hebben eerst geprobeerd het schema te verschuiven dus, en er overdag een extra voeding ‘in te proppen’ zodat ze even goed op 6 zou zitten. Maar dit lijkt niet echt te werken. Lynn slaapt steeds nét en dan moeten wij haar weer wakker maken voor de volgende voeding. De laatste dagen krijgt ze dus eigenlijk maar 5 voedingen, ze is nu 3 maanden.

Ik ben nogal bang dat dit te weinig is.

In principe wilde ik graag op verzoek geven. Dit zou geen kwaad kunnen omdat veel mensen (en de beroemde borstvoedingssite) zeggen dat ze met BV niet overvoed kan raken. Ze regelen het zelf, en als ze geen honger hebben drinken ze zogezegd niet. Nu bleek Lynn wel degelijk overvoed te zijn. Door het vele huilen (ook door reflux), veel troosten met de borst (deels ook wegdrinken van het zuur denk ik), maar door de vele melk werd haar reflux alleen maar erger + krampen, met gevolg dat ze nog meer huilde en nog meer wilde drinken, tot haar lichaam overhoop was in het ZH. We zijn dus een beetje gebonden aan een schema. Maar nu met 5 voedingen ben ik toch bang dat dit voor 3 maanden te weinig is. Klopt dat ?

Het lijkt me niet echt veel, maar als ze het zelf te weinig vind, zal ze zelf meer gaan vragen. Met de volgende keer wegen op het CB zie je ook wel hoe het staat met de groei (overigens, met vier maanden komt het nogal eens voor dat een borst-baby volgens de CB curve onvoldoende groeit, je kunt de groei beter vergelijken met de bv-curve op bv.com).

Over teveel drinken krijgen: Het is inderdaad zo dat er geen maximum zit aan de hoeveelheid bv die je mag geven, dus in die zin kun je niet te veel geven. Maar het kan inderdaad ook weer wel dat je kindje meer binnenkrijgt dan ze nodig heeft (hier hadden we dat dus ook, last van overproductie), dat geeft bepaalde klachten. Klinkt lekker dubbel he.

Mick zit ook al een tijdje op 5 voedingen… en hij groeit er gewoon om hoor. Hij slaapt van 20:00 uur tot 05:30 uur en na de voeding slaapt hij gerust door tot 10 uur. Hij heeft 2 weken gehad dat hij 300 gram per week groeide en dat op 5 voedingen…als ze honger heeft vraagt ze wel om meer lijkt mij… je kan het moeilijk erin proppen :smiley:

Mick zit ook al een tijdje op 5 voedingen… en hij groeit er gewoon om hoor. Hij slaapt van 20:00 uur tot 05:30 uur en na de voeding slaapt hij gerust door tot 10 uur. Hij heeft 2 weken gehad dat hij 300 gram per week groeide en dat op 5 voedingen…als ze honger heeft vraagt ze wel om meer lijkt mij… je kan het moeilijk erin proppen :smiley:

Vrijdag moeten we weer naar de kinderarts, zal het daar ook even bespreken + dat ze daar denk ik wel even gewogen wordt.

Maar toch, als je overal leest dat 5 voedingen wel erg weinig is, word je wel onzeker.

Het schema van het ZH (2 maanden terug al, time flies) was 04:00/08:00/12:00/16:00/20:00/24:00. Werkte in het begin super, maar nu slaapt ze dus steeds meer nachten door (en ga ik haar dus niet om 04:00 wakker maken) waardoor de hele bups verschoven is en er natuurlijk eigenlijk een voeding mist.

Het ziet er óngeveer nu zo uit (met speling dus):

1e voeding: 08:00/09:00

2e voeding: 12:00/13:00

3e voeding: 16:00/17:00

4e voeding: 20:00

5e voeding: 23:00

En er zitten natuurlijk ook dagen bij dat ze toch nog eens een nachtvoeding vraagt, of de eerste voeding al om 06:00 ofzo. Dan loopt het dus weer wat anders met soms wel weer een 6e voeding, maar bovenstaand schema is ongeveer het gemiddelde van hoe het nu loopt.

vind het helemaal geen gek schema hoor… maar of 5 voedingen genoeg is, weet ik niet meer, is voor mij te lang geleden :wink: :oops: