3 Keer scheepsrecht?

Ik moet eerlijk bekennen dat het me de hele avond/nacht bezig heeft gehouden.

Niet zozeer dat ik er geen vertrouwen in heb, maar de manier waarop ze het zei en welke beweging ze erbij maakte (vinger draaiend bij haar hoofd als teken dat het bv geven teveel in mijn hoofd zit en dat dat het enige belangrijke is)

Voor mij is het juist een motivatie om me voor de volle 200 % in te zetten en de bv wel te laten slagen.

Soms heb ik het gevoel dat ze het me gewoon niet gunnen.



Bedankt voor de linkjes, ik ga ze zeker ff bekijken.

Even een update.

Op 27 januari ben ik bevallen van onze 3e dochter.

De eerste voeding ging gelijk heel goed :dance:

Wel hebben we in de nacht van zaterdag op zondag via fingerfeeding wat flesvoeding gegeven omdat ik zelf erg ziek was en niet kon voeden.

Ik was die zaterdag al begonnen met antibiotica en dat zorgde ervoor dat ik me in de loop van de zondag iets beter ging voelen.

De hele zondag heb ik zelf gevoed.

In de nacht na dinsdag had ik zoveel pijn tijdens het voeden (tepels stuk) dat ik het bijna op heb gegeven.

Gelukkig kon de lk die dag langs komen.

Ze heeft mee gekeken bij een voeding en vond dat we al goed bezig waren.

Wel had ze nog wat tips waar we veel mee kunnen.

Inmiddels geef ik al ruim 1 week bv en het gaat, op nog steeds wat pijn bij het aanleggen na, erg goed.

Vrijdag was de kraamhulp voor het laatst en toen zat onze dame nog maar 50 gram onder haar geboortegewicht.

Mama maakt slagroom :mrgreen:

Morgen komt de vpk van het cb voor een intake en ik verwacht dat er dan ook weer gewogen gaat worden.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze niet goed gegroeid is.



Ff ego hoor, maar ik ben zooooooooo trots op mezelf en onze dame.

Ook al zou ik al snel beslissen te stoppen met bv, dit hebben we toch maar mooi gedaan.

Gefeliciteerd! Supergoed zeg, dat je je ondanks de tegenslagen die je nu al hebt gehad hierdoorheen hebt geslagen en hier al bent gekomen!



En pijn bij het aanleggen, dat heb ik volgens mij wel een paar weken gehad, was echt een stukje gewenning ofzo (als het tenmisnte niet komt van de rest van je kloofjes oid).



Succes, ik hoop dat jullie hier een hele poos van mogen genieten.

En wat je zegt: elke dag is er eentje, die heb je dan mooi weer binnen!

Hoi Lotte,



Wat fijn om van je te horen, van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochter :inlove:



En ondanks je moeilijke start (wat naar zeg, dat je zo ziek was :frowning: ) is het jullie toch maar mooi gelukt: je hebt je kindje volledig aan de borst! :clap: :clap: :clap:

Dat verdient wat mij betreft een welgemeende hart onder de riem, deze GTA is dus helemaal voor jou :smiley:



bron: klik



Ik begrijp uit je verhaal dat je het probleem van kapotte tepels met behulp van tips van je lactatiekundige gelukkig onder controle hebt gekregen. Je schrijft dat je nu nog wat pijn hebt bij het aanleggen. Verdwijnt deze pijn na enkele minuten of houdt het gedurende de voeding aan? Heb je het idee dat het genezingsproces van je tepels voorspoedig verloopt?

@ Yvonne, dank je wel.

Ik wordt er een beetje verlegen van :oops:



De pijn verdwijnt inderdaad na een paar minuten.

Volgens de kraamverzorgende kan het wel een paar weken duren voordat het aanleggen helemaal pijnvrij is.

De ene kant is pijnlijker dan de andere kant, maar die kan is ook meer “beschadigd”.

Het lijkt wel of er een stukje uit mijn tepel is. :think:

Dat zal wel niet zo 1,2,3 over zijn.

Ik overweeg om die borst even te ontlasten door die kant even alleen te kolven.

Het kan idd wel even duren voordat je tepel weer helemaal hersteld is. Als je het voeden aan die kant op dit moment niet ziet zitten, kan tijdelijk kolven idd een optie zijn. Ook als je deze borst gewoon aan je kindje blijft aanbieden, moet er vooruitgang merkbaar zijn in het genezingsproces. Daarbij is het wel belangrijk dat je je baby zorgvuldig en goed aanlegt, door ervoor te zorgen dat ze op de juiste hoogte buik tegen buik naar je toe ligt. Haar rug en nekje lopen in één rechte lijn. Let er ook op dat ze haar mondje echt goed wijd open heeft en dat haar tongetje iets naar buiten steekt voordat je je kindje naar je toe haalt om haar aan de borst te leggen. Je dochtertje moet niet alleen de tepel, maar ook (een groot gedeelte van) de tepelhof in haar mondje hebben. De tepel komt dan helemaal achterin haar mondje te liggen. Daar is alleen maar zacht weefsel en kan je tepel niet beschadigen. In dit animatiefilmpje wordt het aanhappen duidelijk weergegeven: klik.

De conditie van je tepel zodra deze na een voeding uit het mondje van je baby komt, kan ook veel zeggen over het aanleggen. De tepel moet mooi rond en roze blijven. Is je tepel wit, afgeplat of loopt er een randje overheen, dan heeft deze afgeklemd gezeten en gaat het aanleggen dus nog niet zoals het eigenlijk zou moeten.

Meer informatie over aanleggen kun je o.a. vinden op deze pagina op bv.com: klik.



Om het genezingsproces te bevorderen, kun je na het voeden een druppel moedermelk over je tepel uitsmeren en deze vervolgens aan de lucht laten drogen.

Als je zoogcompressen gebruikt, vervang deze dan regelmatig. Wanneer je tepels klam blijven, zullen ze vatbaarder zijn voor kloofjes. Gebruik daarom ook alleen maar zoogcompressen die daar echt voor bedoeld zijn en die zuurstof doorlaten. Stukjes doorgeknipte maandverband zijn ongeschikt, omdat er veelal een plastic laagje in zit verwerkt. Hier vind je nog wat meer fijne tips om het herstel te bevorderen: Borstvoedingorganisatie LLL-Tepelproblemen.



Mochten de pijnklachten en de wondjes ondanks al deze maatregelen blijven aanhouden, dan zou het mogelijk kunnen zijn dat deze worden veroorzaakt door een schimmelinfectie, ook wel Candida Albicans (en bij een schimmelinfectie in de mond: spruw) genoemd. Iedereen draagt deze schimmel in rustende vorm bij zich. Bij een wat lagere weerstand, bijvoorbeeld tijdens de zwangerschap of na gebruik van antibiotica, kan deze schimmel actief worden en een infectie veroorzaken. Een effectieve behandeling met medicatie, in combinatie met hygiënemaatregelen, kan dit probleem oplossen. Ook daar zijn goede tips voor op een rijtje gezet: Borstvoedingsforum-Spruwbehandeling

Overigens in een Candidabesmetting de enige uitzondering als het gaat om het toepassen van moedermelk bij de genezing van tepelkloven. De schimmel gedijt namelijk heel goed in een vochtige, zoete omgeving. Door moedermelk over de tepel uit te smeren, ontstaat er dus eigenlijk voor de schimmel een goede voedingsbodem.

Gefeliciteerd meid met jullie 3e dochter!

Ik wil je laten weten dat ik respect voor je hebt en met een positieve instelling kom je al een heel eind! Ik geef onze 3e zoon nu bijna 11maanden, terwijl de anderen niet meer dan 2 weken zelf hebben gedronken en daarna nog 10/12 weken gekolfd hebben gekregen! Dus het kan echt! Geniet er van meid en hopelijk verloopt het dit keer allemaal soepel!

Hier weer even een update.

Ik heb besloten de bv af te bouwen.

Aanleggen durf ik niet meer, bang voor pijn en kolven vergt erg veel tijd en dat is erg lastig met een peuter en een dreumes die ook veel aandacht vragen.

En als ik pech heb ligt er ook nog een huilende baby in bed of in de box.

De afgelopen 2 weken ging het allemaal nog wel omdat mijn vriend toen in huis was, maar hij is vandaag weer gaan werken, dus sta ik er “alleen” voor.

Toen ik vanmorgen wakker werd had ik een hongerige baby, 2 andere meiden die uit bed wilden en borsten die op knappen stonden.

Tja, waar begin je dan.



Ondanks dat ik het jammer vind ben ik toch ook erg blij met wat we bereikt hebben.

Ik heb toch maar mooi ruim 2 weken bijna volledige bv gegeven en de kleine dame doet het er goed op.

Voor mezelf is het echt beter om te minderen/stoppen, want op deze manier ga ik het niet lang volhouden.

Ik moet ook aan mezelf denken.