Mijn dochter praat de hele dag. Heel veel ‘waarom vragen’, maar ook ‘wat doe je mama’, ‘wat is dat’, of herinneringen vertellen. Ze praat heel goed. Ik geef zo veel mogelijk antwoorden, want ik wil wel dat ze wat kan leren. Maar soms ben ik er zo moe van. Hebben anderen dat ook?
hier ook hoor
ze konden alle 2 heel snel praten en begrepen ook veel.
ook de jongste is snel met kletsen en woordjes’’
ik geef op zoveel mogelijk antwoord op een manier wat voor hun te begrijpen is. en niet teveel info.
soms spelen we hier het spelletje wie het langst stil kan zijn…werkt hier goed
:inlove: Ik kan je 1 ding beloven: het stopt niet :inlove:
(hier ook een dame die al vroeg de oren van mn hoofd kletste en dat doet ze nog steeds, gaat echt niet over :lol: )
@mama van anne wrote:
:inlove: Ik kan je 1 ding beloven: het stopt niet :inlove:
Dat en dat 3x hier in huis.
Heel afentoe zou ik er ook wel een pauzeknop op willen… als ze alledrie door elkaar tetteren omdat ze allemaal echt NU wat moeten vertellen (en op school prima wachten op een ander he ).
En de jongste heeft inmiddels ook al heel wat te melden.
Die ‘kletst’ er dus ook al vrolijk doorheen/ bij mee en kent zijn eerste woordjes al, dus ik gok dat het uiteindelijk x4 is :lol: .
Hier wordt het gelukkig wel iets minder naar mij toe nu hij zijn fantasie de vrije loop laat, en in zijn spel heel veel praat. Het begon hier al vroeg, met een jaar ofzo, en sinds hij echt duidelijk praat, toen was hij 1,5 ofzo, stond zijn mond niet stil. Vanaf dat hij wakker werd tot het naar bed gaan. Vragen stellen idd, alles aanwijzen, alles vertellen. En als ik dan een verkeerd antwoord gaf dan had hij dat prima door.
Nu praat hij nog de hele dag, maar in zijn spel, dus hoef ik niet steeds te antwoorden Hij praat dan gewoon 2 '‘mensen’ na (meestal auto’s die praten ), en maakt dus zijn eigen conversatie. Ik vind het wel fijn
Hier dito.
1x daarom gezegd, en nu als ik vraag waarom doe je boos… " daarom…" :roll:
Hier ook zo één van 3,5 … maar ook één van 38 … moi :mrgreen: Dus ik vind het heel gezellig en klets gewoon mee. Overigens kletst hij ook gewoon in zijn slaap door.
De jongste ziet iets en begint te praten en vragen en vertelt en vraagt gelijk een heleboel extra. Veel zijsporen dus. Hij loopt ook ver voor met taalgebruik en benoemt ook al aardig wat letters en cijfers als ik uit een boekje voor lees.
De oudste is wat stiller, maar wel iemand van de waarom vragen. Hij gaat eerst zelf rustig ergens in verdiepen en stelt dan gericht vragen maar kan daar ook flink in volhouden. Hij is pas tevreden als hij alle informatie gekregen heeft wat hij voor ogen had.
pfff … het zal wel stil worden in huis over een half jaar.
@Sweet-Love wrote:
Hier dito.
1x daarom gezegd, en nu als ik vraag waarom doe je boos… " daarom…" :roll:
Als ik zelf een keer “daarom” zeg, krijg ik keihard terug “daarom is geen reden” … wijsneus
Herkenbaar, onze meid praat er ook op los en vergeet niks. Als ze 5 minuten stil is dan slaapt ze of is ze ziek!
Veel herkenbaarheid dus!
Ik ben zelf geen prater en ML ook niet, dus valt het ons extra op.
Ja als ze 5 minuten stil is vraag ik ook of er iets is, haha
Veel waarom vragen stelt ze iedere dag opnieuw (waarom wordt het donker en waarom dan aan de andere kant licht voor de mensen die daar wonen?). Fijn dat ze slim is (denk ik)
Zucht… vooral als je even met manlief probeert te praten… ze blijft kletsen :mrgreen: Het is nu al zover dat ik tegen manlief in de auto zeg ‘praat maar door, ik hoor je wel’ Want ‘even wachten’ is zoooooooo moeilijk!
Kes had dat ook vanaf die leeftijd heel erg. Vooral in de auto begon élke zin met : hoe, wat, waarom, waar, waarom of wanneer omdat hij zoveel om zich heen zag. Soms om gek van te worden! En toch gaf ik altijd antwoord want ik wil wel dat hij antwoord op zijn vragen krijgt. Gelukkig denkt hij nu eerst zelf na voordat hij met een vraag komt Toevallig viel me van de week ineens op dat Indy weer in zo’n fase zit dat ze zelf niet nadenkt maar bij alles meteen “waarom” vraagt. 9 jaar, die fase komt dus terug blijkbaar :shock:
Mijn dochter is vanaf het moment dat ze kon praten een ontzettende kletskous. Ook is ze erg nieuwsgierig. Ik heb echter nooit gehad dat ik er moe van werd, ik vind het altijd wel gezellig en leuk om te weten wat haar bezig houdt. Ik geef haar vaak antwoord maar zeg ook wel eens wat denk je zelf. Zoonlief is ook een grote kletsmajoor en kletst lekker met zijn zus mee en ligt 'savonds in zijn bed ook nog een half uur te kletsen.
Troost je, ik zou willen dat mijn zoon me de oren van mijn hoofd kletste. Hij zegt nog geen woord…
Eline daarin tegen is een echte kletskous. Mijn mag zegt wel eens, die gaat 's ochtends zodra ze haar ogen open doet ‘aan’ en als ze gaat slapen pas weer ‘uit’. Zo lijkt het wel En ja, ik word er ook wel eens moe van hoor, en even wachten want papa en mama praten??? Nooit van gehoord! :mrgreen:
@Robin03 wrote:
Mijn dochter praat de hele dag. Heel veel ‘waarom vragen’, maar ook ‘wat doe je mama’, ‘wat is dat’, of herinneringen vertellen. Ze praat heel goed. Ik geef zo veel mogelijk antwoorden, want ik wil wel dat ze wat kan leren. Maar soms ben ik er zo moe van. Hebben anderen dat ook?
Wat en Waarom zijn ook fases en die kunnen inderdaad behoorlijk vermoeiend zijn. Vooral bij het waarom, waar bijna geen antwoord het waarom lijkt te stoppen.
Ik heb me ook afgevraagd of ze er echt wat van leren omdat ze bijna als een instinct het alsmaar opnieuw vragen. Maar die fase is hier wel al een tijdje terug, ik dacht rond de drie jaar ofzo.
Maar nu Nena bijna vier is merk ik wel dat het andere soorten waarom zijn, dat ze het meer echt lijkt te willen weten. Het antwoord komt meer aan en het vragen stopt ook sneller.
Hahaha, herkenbaar! Onze man van 3 kan het ook al zo goed: de oren van je kop afkletsen :mrgreen: ! Ik zeg soms ook eerlijk dat ik even geen tijd voor een antwoord heb. Het kan natuurlijk niet oneindig doorgaan. Ik vind soms ook vermoeiend, maar vooral ook heel erg leuk!