2de kindje lichter dan de eerste....

…wie heeft dit ook gehad?

Jayden was met de geboorte 39 + 1 3540 gram en Finnley met 39 + 3 maar 2692 gram ook was zijn navelstreng heel erg dunnetjes, direct na de geboorte was ie slap en wou niet aan de borst drinken ook was zijn glucose was 0,6 waardoor zijn temp daalde naar 35,1 graden, hij moest in een warmtebedje en kreeg een glucose-infuus gedurende 3 dagen, daarna was ie wat op krachten gekomen en mocht het infuus eruit en hij mocht in een gewoon bedje…wat de oorzaak hiervan is weten we nu nog steeds niet, maar ik lees bijna overal (ook in tijdschriften) dat een tweede kind altijd zwaarder is dan de eerste, ik vind het raar dat dat bij mij niet zo was en hoe zou dat komen?

Heeft iemand ook zoiets meegemaakt?

Hier twee gezonde kindjes gebaard waar direct na de bevalling gelukkig niks mee aan de hand was. Maar ook hier de tweede lichter dan de eerste. Allebei zijn ze geboren met 40+1.

Nikkie woog 3500 gram en Mara was 3385 gram. Scheelt eigenlijk bijna niks, maar hier dus ook tegen de theorieën in. Maar ze zeggen ook dat de tweede bevalling sneller gaat. Ook dat was hier niet zo. Met Nikkie heb ik er vanaf het allereerste krampje 23 uur over gedaan en met Mara vanaf het breken van mijn vliezen 39 uur :?.

En nu ga ik naar mijn bed, want dat roep ik al twee uur :doh:.

Hier niet: eerste kindje 3170 gram met 41 weken 2e kindje 3530 met 39,4 weken…wel een andere papa…zou dat er mee te maken hebben :think:

2e bevalling ging hier wel een stuk sneller…en er zit 6 jaar tussen de eerste en de laatste bevalling.

Bij mij waren ze steeds lichter (al ging het maar over een paar grammen) , maar ze zijn steeds 2 weken eerder geboren dus eigenlijk zouden ze wel steeds zwaarder zijn geweest. (snap je het nog :mrgreen: )

Lucas 3880 gram geboren met 41 w 6 d

Pepijn 3875 gram geboren met 39 w 6 d

Merlijn 3835 gram geboren met 37 w 5 d

Nee maar het gaat me ook eigenlijk om het verschil, het scheelt bijna 900 gram (Wijnanda bij jou scheelt dat niet zo heel veel vind ik) ik vind dat best veel…ook was Jayden met nog geen 2 maanden al 6 kilo en zat ie al in maat 62…Finnley is nu 4,5 maand en zit nu pas in maat 62, ook was ie nog net geen 6 kilo (de laatste keer) maandag weet ik precies wat ie nu weegt want dan moet ik weer naar de KA toe.

Ik vind het toch maar raar eigenlijk, heb steeds het idee dat er iets niet goed is met Finnley ook al slaapt, drinkt en groeit ie goed :think: maandag naar de kinderatrs toe, ik zal het daar toch ook nog eens vragen hoor !!

Mijnes waren allebei even zwaar (3120 gram). Jongste had de laatste dagen/weken van de zwangerschap blijkbaar wel wat honger gehad… hij dronk zich een ongeluk en kwam in nog geen twee weken tijd 1200 gram aan :shock:.

In principe had hij dus idd zwaarder moeten zijn bij de geboorte, maar ik heb me er niet druk over gemaakt, en de CB-arts ook niet. Jochie heeft het immers in korte tijd ruimschoots ingehaald :).

Maar als jij het idee hebt dat er iets niet goed zit moet je zeker bij de ka aan de bel trekken… als moeder ben jij immers de grootste deskundige als het om je eigen kind gaat.

Sterkte, en ik hoop dat het gewoon een klein opdondertje is en verder niks :).

Hoi,

Hier ook een tweede kindje dat lichter is.

Tommy was 3080 gram en Noah was 2780 gram.

Noah had ook veel moeite met drinken en temp vasthouden.( ook te lage glucise waardoor hij bijgevoed moest worden) Hij is eerst 10 dagen gaan afvallen voordat hij aankwam en met een dag of 16,17 ofzo zat hij pas over zijn geboortegewicht.

Terwijl Tommy nauwelijks afviel en met dag 3 al over zijn geboortegewicht heenwas en zijn temperatuur goed kon vasthouden.

Wat ik heb begrepen van de verloskundige, is dat kindjes onder de 2800 gram moeite hebben met drinken en temperatuur vasthouden. Ook beneden een bepaalde grens moeten ze in een glucoseprotocol, 24 uur lang kijken wat de glucose doet. Zodat ze hetgeen wat bij jouw kindje is gebeurd eerder kunnen opvangen, ik geloof dat de glucose niet onder de 2.8 mag zijn.

En qua groeien, iedereen is anders toch? Ik heb een tweelingzus en ik was altijd een stuk langer dan zij en nu nog steeds zit er verschil in, ookqua postuur. Heeft de een niet gewoon jouw bouw en de ander van je man.

Maar ikgeloof ook dat moederinstinct het goed aanvoelt, dus als je denkt dat er iets niet klopt, zeker laten uitzoeken.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Liefs Suzanne

mijn dochter was met 39 wk 3660 gram en 50 cm mijn zoon met 41 wk 3680 gram en 49 cm ok hij was dus iets zwaarder maar ook 2 weken langer in mijn buik. hij was dus wel kleiner dan mijn dochter.

als ik nu de groene boekjes vergelijk was mijn dochter op deze leeftijd groter en zwaarder dan mijn zoon.

Charity was met 2 maanden 5680 gram en Devano is 4990 gram

hier tweede kindje ook lichter dan de eerste

Y. met 40+2: 4450 gram

T. met 37+5: 3200 gram

Hier het 2e kindje ook lichter bij de geboorte.

Daan woog 2995

en Sanne 3330

Alleen groeit Daan nu harder als Sanne destijds. Hij weegt al 7,1 kilo :mrgreen:

Gr. CLaudia

Hier ook een tweede kindje dat lichter was als de eerste.

De oudste was 3390 gram bij 42+2 weken

Lieke was 2950 gram bij 41+4 weken.

Lieke had ook een dunne navelstreng, maar volgens de vk kon dat geen kwaad. Ook bij het doppleronderzoek dat ik gehad heb op de placenta bleek dat alles helemaal goed was.

Lieke had ook een te laag glucose bij geboorte, maar na bijvoeding was alles oké.

dave met 43wk 4405gr en 53cm

jade met 38wk 3600gr en ongeveer 50cm

Hier maakte het in verhouding niet uit. Mik was 3175 bij zijn geboorte en Tes 3250gram, maar zij is dan ook 5 dagen langer blijven zitten tov Mik

Merijn was 4060, Xander 3810

Xander is nog altijd een kleintje. Merijn zat met 20 maanden al in maat 86, vaak ook al 92… Xander zit nu in 86, met hier en daar zelfs nog een 80.

Dus het verschil is hier nog altijd aanwezig.

Xander heeft tot 9 maanden BV gehad en wilde tot 8 maanden niets anders dan de borst accepteren. Merijn wilde niet aan de borst en heeft 2 maanden gekolfde BV gehad en at met 4 maanden al potjes etc.

Dus echt een wereld van verschil bij mijn mannetjes

je hoort meestal andersom, maar misschien gewoon aanleg deze keer ?

Mijn oudste was 2605 gram bij 42 weken zwangerschap, oorzaak volgens de artsen: onbekend, als ik verder niet gerookt had was het 'gewoon’een kwestie van aanleg. Ook een beetje dezelfde ‘startproblemen’ als bij jou 2e kindje. klimaatkamer, infusen, sondevoeding, hij was gewoon erg zwak. is met keizersnee gehaald omdat de hartslag dipte bij de harde buiken. de navelstreng was ook erg dun, en hij was wel gemiddeld van lengte, maar veel te licht, ik denk dat hij op het laatst te weinig voeding kreeg van de placenta, dat die op was ???

Maar goed, de 2e woog 3870 gram, en de 3e woog 3355 gram.

Onze oudste is trouwens nog steeds klein en licht voor zijn leeftijd.

Jimmy 39+1 3860gr en 54 cm

Sanna 40+1 3020gr en 48 cm

Sanna had verder gelukkig geen opstartproblemen maar groeit wel heel slecht. Ze heeft nu nog steeds maatje 74 aan.

Hoe was het bij de ka Juulisjuul? Heb je verteld dat je het gevoel hebt dat er iets is?