2 weken oud, hoeveel voeding?

Volgens de richtlijnen mag een baby 150 ml KV per kilo lichaamsgewicht per dag. In Marijn’s geval zou dat 525 ml zijn. Wat neerkomt op 7 flesjes van 75 cc.

Marijn klokt 75 cc in 3,5 minuut leeg.

Kijk ik naar het dagboek van Senna zie ik dat zij, toen ze 8 dagen was flessen van 110 cc dronk. Ook Sascha zat rond die leeftijd al op dat soort flessen. Vanaf de eerste dag kwam er namelijk 10 cc bij de fles bij op. Dit alles onder toeziend oog van de kraamhulp.

Waarom mogen ze nu maar zoveel minder drinken?

Marijn is namelijk vanaf afgelopen zondag een vreselijk ontevreden meiske. Nu denk ik dat dat natuurlijk met verschillende factoren te maken heeft, maar volgens mij ook gewoon omdat ze te weinig voeding krijgt.

Zou ze BV krijgen dan zou ze op verzoek krijgen, maar met KV werkt dat anders.

Ik neig er nu toch naar om het wijffie flessen van 120 cc te geven, (ze drinkt nu al dagen 90 cc, ook teveel dus volgens de richtlijnen). Dit omdat

1> haar zussen op deze leeftijd dat ook al zeker dronken

2> Marijn gewoon niet tevreden is en die 90 cc in slechts enkele minuten al leegdrinkt (en het gaat niet te snel door een grote speen oid)

Wat denken jullie?

Ik lees even mee, ons meisje hoort idd ook minimaal 150ml en maximaal 200ml per kilo te krijgen. Dit komt bij haar neer op 480 tot 640 ml per 24 uur, ze zit dan rond de 105ml per fles (bij 6 voedingen, 7 vind ze blijkbaar teveel en wordt echt niet wakker :roll:, en dan de 200ml aangehouden). Maar de kolfvoedingflesjes met die hoeveelheid dronk ze niet leeg… nu door een hoop gedoe geleidelijk aan met flesvoeding begonnen (nutrilon standaard 1), en haar eerste flesje van 95ml om even te wennen ging in 1 teug naar binnen :shock: zonder pauze :shock:

Ik zou gewoon iets meer proberen hoor, als ze aangeeft dat ze het nodig heeft kun je dat toch gewoon doen? Het lijkt mij dat als ze genoeg gedronken heeft, dat ze dan vanzelf de speen uit haar mondje werkt…?

Welke voeding geef je eigenlijk? Ben even benieuwd, heb er zelf zoooo weinig verstand van…

Friso comfort.

Daar had ik nog twee onaangesproken pakken van staan :wink:.

Volgens mij is het zo dat ze vanaf 8 dagen oud tussen de 100 en 120 cc per fles mogen hebben. Heb je het ook geprobeerd op verzoek? Ik heb mijn beide meiden allebei flesvoeding gegeven en ook allebei op verzoek. Dat regelden ze toch heel goed zelf. De ene keer was het al na twee uur, terwijl ze een andere keer pas na vier of vijf uur kwamen. Volgens mij kwam ik toch keurig op 7 voedingen uit.

Anders het consultatiebureau eens vragen? Ik weet niet precies hoe het zit met maximale hoeveelheden en lichaamsgewicht enzo…

HAD je nog staan?? hihi… Nu niet meer dus…

Ik heb inderdaad eerst op verzoek gevoed, maar daar maakte ze een potje van en toen dronk ze elk uur een kleine 10 cc. Met die reflux van haar was dat gewoon geen optie.

Gisteren 120 gegeven en ze kotste alles weer uut. NU dus maar weer 90 cc en dan om de drie uur…

Wij hebben geleerd (ik ben kraamverzorgende) 125 ml per kilo lichaamsgewicht. Meestal is dit idd te weinig voor kindjes. Meestal geef ik als advies max 100 tot 120 ml per voeding te geven als ze niet tevreden zijn met de 125 ml per kilo lichaamsgewicht (ligt ook aan het gewicht van de baby).

Op het CB vertelde een vervangende CB-arts dat die 150 ml per kilo lichaamsgewicht dan water is, dus de schepjes voeding moet je nog erbij tellen.

Toen Luc en Stan 2 weken waren, kwam de CB wijkverpleegkundige op bezoek en van haar mochten we 120+4 gaan aanbieden, omdat de jongens niet voldoende hadden aan 90+3 wat door de kraamhulp afgesproken was op het einde van haar week. Uiteindelijk kwamen de jongens alsnog elke 3 uur (8 flessen per dag!) en zijn we Nutrilon Forte gaan geven.

Ik vind 120 cc wel veel voor een kindje van 2 weken oud, hoor… :think:

Mijn dochter is nu bijna 7 weken en die krijgt nog maar 90 cc per keer, maar dan wel 6 flessen per dag, dus nog steeds om de 3 uur (ze slaapt 's nachts al wel ruim 8 uur door).

Ik hou ook gewoon 125-150 ml per kilo gewicht aan, maar mijn meisje is hier tevreden mee dus ik heb natuurlijk wel gemakkelijk praten. :wink:

Toen Hieke 2 weken was zat ze op 6 flessen van 90 + 3. Dronk gemiddeld 80cc per fles. Totaal per etmaal was dat dus zo rond de 450 a 500 cc. Ze kreeg Kruidvat standaard voeding. Ze woog ongveer 3200 gram toen. Geboortegewicht 2740.

Wij zitten nu op 90cc +3 schepjes (Friso standaard) en 7 voedingen. Hij drinkt intussen bijna elke fles leeg. Grote broer dronk ook zoveel (misschien nog wel meer zelfs).

Sommige kinderen hebben gewoon meer nodig dan andere kinderen en groeien daar gewoon goed (en niet te hard) op. En sommigen kinderen drinken ‘te weinig’, maar groeien daar gewoon goed op. Elk kind is weer anders en de hoeveelheden moet je zien als richtlijnen. je moet natuurlijk niet overdrijven en veel teveel gaan geven… :wink:

Misschien zinvol om de Friso Extra te proberen? Voor hongerige babies… :think: Het is maar een ideetje… :wink:

Thanks allen!

Het maffe vind ik gewoon dat er bij S&S gewoon elke (kraamdag) 10 cc bij opkwam. En dus zaten zij aan het einde van de kraamweek al op ruim 90cc.

Enniehoe, ik weet niet of ik moet overstappen op andere voeding. Het gaat namelijk wel heel rap zo, in drie weken: friso hypo, friso normaal, friso comfort en dan zou ik nu dus weer overstappen op friso extra + johannesbrood (want ze heeft natuurlijk reflux) das wel erg heftig voor haar darmpies toch?

Inderdaad misschien wel heftig voor haar darmpjes. Probeer het eens een week op wat je nu geeft (friso comfort toch?) en dan over een week weer verder kijken. Als ik het goed heb raad het cb zelfs twee weken aan om voeding uit te proberen, voordat je op een ander type (bijv extra) overstapt…

Die 150ml per kg lichaamsgewicht is volgens mij echt een gemiddelde. Er zijn kinderen die meer nodig hebben om hetzelfde te groeien en kindjes die minder nodig hebben daarvoor.

Wij bieden R.unar nu flessen van 120cc+4schepjes aan, maar die drinkt hij niet leeg (gemiddeld zo’n 110cc per fles). Hij zit nu op 6 flessen per dag, maar dat zou hij ook mogen gezien zijn gewicht (4,345kg geboortegewicht; geen idee hoe zwaar hij nu is).

onze kleine meid krijgt 120 cc water met 4 schepjes friso 1… dan wordt het ongeveer 130 cc… ze is wel 5 kilo… en als ze iets meer wil dan geef ik haar dat gewoon… wel zei de kinderarts dat ze wat meer mag dan normaal gesproken omdat ze 4805 gram was bij haar geboorte…

maar bij onze oudste dochter hebben we ook gevoed op verzoek… je merk zelf wanneer ze verzadigd zijn… als je je maar houdt aan de 3 a 4 uur ertussen te houden voor je aan de volgende voeding begint…

is ook zo zielig als je kindje hongerig blijft…!

ik zit nog midden in de opbouwfase maar hier geldt, 8-ste dag 80cc en 9de dag 90 cc. Iedere dag kwam er 10 cc bij. T.ygo blijft nu echter hangen op 7 voedingen van 80cc. Hier is hij heel tevreden mee en laat zelfs geregeld nog wat staan.

's nachts komt hij om de 4 uur overdag om de 3 uur. Ik mag opbouwen tot 7*90 cc. Mocht hij dan meer willen mag ik doorgaan tot 100cc per voeding. Hier is verder niets gezegd over max zoveel cc per kg gewicht.

Hij zit nu weer rond zijn geboortegewicht van 3840 gr.