2 konijntjes (5 weken) gered, maar nu nog de namen (ea tips)

Hallo meiden



Wij zijn weer terug van 2 weken vakantie in Limburg en hebben t giga naar ons zin gehad :thumbup:

We zijn alleen met gezinsuitbreiding mee naar huis gekomen. Waar we waren zaten konijnen en dus

2 nesten en ze zaten daar zo vies dat ik t niet over mn hart kon verkrijgen om er daar te laten en

zijn we dus nu 2 konijnen rijker :lol: Het zijn 2 vrouwtjes van 5 weken.



We zijn dus nog op zoek naar namen voor allebei

Mn man kwam al aan met dil en do, maar dat vind ik te gortig :mrgreen:, maar we houden wel

van leuke namen die bij elkaar passen alleen zijn we nogal inspiratieloos :oops:



Nu zijn dit onze eerste konijnen en hebben er dus helemaal geen verstand van dus wie heeft er nog

goede tips om goed konijnen te kunnen houden

Ze komen overgens buiten te zitten in n hok van 2 etages (is mn man nu gaan kopen :lol: )



Dus wie o wie :pray:



Dank jullie wel voor jullie antwoorden :clap:

Viool, wat leuk!! Hier ook een konijnenmans :mrgreen:



Ze zijn wat langharig zie ik op de fotoos dus kammen is echt een must, en check hun poepertjes regelmatig dat er geen poepjes achter blijven wat kan gaan rotten :sick: …



Geef ze goed voer, waardoor hun tanden ook slijten en deze niet het gehemelte in groeien…en verder vooral veel knuffels van Fieke en Lieselot :inlove:

nasi en bami :mrgreen:



ze zijn leuk! hier 3 nijnen waarvan 2 franse hangoren zijn!

Ik had vroeger 2 poezen die zusjes waren, die had ik Chip en Dale genoemd (knabbel en babbel).

Hey meid jij aan de bib :o tijd gaat hard zeg :thumbup:

Voel je je goed :pray:



Die bijna witte is idd n langharige maar volgens mij is die grijze dat niet :think:



Moeten die hele jonge konijnen eigenlijk ook speciaal voer voor jonge konijnen.

Bij welke leeftijd moeten die beestjes geent worden en moet dat altijd, want ze komen niet in aanraking met

andere dieren behalve sep (hond)

Viool, onze konijn heeft al 9 jaar lang geen vaccinatie gehad…Komt ook nooit in aanraking met andere dieren, dus vond dat overbodig…Maar goed der zijn genoeg kokkers denk ik die er anders over denken :mrgreen:



neehoor ze hoeven geen ander voer te hebben…Je hebt wel dwergkonijn voer, en normale konijnevoer…Ik kijk altijd welke mij het lekkerste lijkt en neem dat mee :mrgreen: :mrgreen: en zo kom je vanzelf bij een merk uit, welke de konijnetjes lekker vinden…Meestal neem ik de luxe konijnevoer van Dobey eigenmerk mee…Dus niet alleen die donkere brokjes, maar ook mais en allerlei gekleurde harde stukkies erdoor :wink:



En verder zou ik kwa groente, niet te natte soorten gaan geven zoals komkommer…Maar een stukkie sla of bloemkool vinden ze vaak heerlijk!



en ja al ana het bibben ja…hoop dat ik het niet lang hoef te doen :oops: dus nee ik ben niet meer blij zwanger :shifty: :oops:

Hoi,



Hier hebben we sinds 1,5 maand ook 2 konijnen. En hebben ook nog geen naam. :think: Ze waren 8 weken toen we ze kregen. Wat betreft voer, hier gewone brokjes en vanaf 10 weken mogen ze ook aan groenten knabbelen zoals wortel, witlof en broccoli enz. Ook eten ze graag hooi, is goed voor de harde keutels. :wink:

Veel plezier met de konijntjes.

Hier ook een konijnenbezitster (sinds juni dit jaar)

Ik heb ze wel laten enten, omdat ze buiten staan en er dan gevaar is op Myomatose (als ik het goed schrijf).



Wij waren ook inspiratieloos… maar zijn uitgekomen op Dolce en Gabanna

pepper en salt



donder en bliksem :inlove:



zo veel leuke namen

Wat een schatjes Viola, lief dat je ze zo mee genomen hebt. Ben op het moment redelijk inspiratieloos wat namen betreft… buren hebben ooit wel 2 katten gehad die Kloris en Eikel heetten :lol: om in de trant van Dil en Do te blijven :mrgreen: .

Zou wel even laten checken of het echt 2 vrouwtjes zijn misschien, je zult de eerste niet zijn…

Myxamatose heb ik nooit nijnen tegen laten enten, weet niet of er wilde konijnen bij jullie rondhupsen? Hier wel, maar die taaie konijnenbout van ons overleefde zelfs een tijd een gevecht met een grote rat, de macho.

Mijn konijnen heten Lief (vrouwtje) en Lef ( mannetje)



Je beestjes zijn eigenlijk veel te jong om bij de moeder weg te gaan maar een reddingsactie is altijd goed natuurlijk.

Het beste kun je ze bix geven. Geen gemengd voer. Daar worden ze onnodig dik van en ze pikken al het lekkers eruit. In de bix zitten de voedingsstoffen en die laten ze zo staan.

Hooi is belangrijk dat moeten ze de hele dag door kunnen eten. Inderdaad voor hun ontlasting.

Groente mag je ze geven maar pas in het begin op voor diaree. Dan gaan ze geheid dood. Een postzegelformaat is genoeg.

Water moeten ze ook de hele dag hebben.

Laat je in de dierenwinkel niet verleiden tot een knaagsteen. dat is echt slecht.

Inenten zou ik wel doen.



Bunnybunch is een site waar je veel kunt vinden. Vooral op het forum krijg je goede info.



Veel plezier met je beestjes :inlove: Ze zien er prachtig uit.

Viola, wat een schatjes, goed dat jullie ze gered hebben. Weet helaas geen namen

Wij hebben ook konijnen, we hebben er 2

Ed & Fred :inlove: Ze staan in de zomer buiten en in de winter in de garage, we laten ze niet enten.

Zij krijgen droogvoer, stro en water, geven ze eigelijk nooit wat anders dit is ons afgeraden door de dierenwinkel. O ja ze hebben wel zo’n witte steen voor hun tanden.

Jip & Janneke…

Weten zei veel dat Jip een jongetje is hihi :mrgreen:

Mel en Kim :mrgreen:



Hope en Heaven of Faith



Bugs en Bunny



Ko en Nijn

ja faith is leuk :mrgreen:

Die van ons heten Lady Quinnevere en Sir Lancelot, haha. Quinny & Lance dus! Maar ook leuk: Woezel & Pip, haha.



Konijntjes moeten altijd hooi tot hun beschikking hebben. En water. Bix, of selective voer (groene zakken bij de dierenwinkel). Niet die dingen met alles apart, maar dat las ik eerder al. Verder hebben konijnen ruimte nodig om buiten te kunnen spelen. (ren). Voor konijntjes is het altijd belangrijk dat ze eten tot hun beschikking hebben anders gaan ze dood. (Als ze niet eten komen er gassen vrij waar ze misselijk van worden en nog minder eten en daar kan het maagdarmsysteem van het beestje niet tegen).



Verder… even controleren of het echt beide meiden zijn, anders heb je er binnenkort vééél meer. (vanaf 3 maanden kunnen ze babies maken).



Succes met je nijntjes!!!

pim en pom

peppi en kokki

salt en pepper

nina en nijn

bea en trix

truus en mien

ik weet niet meer wie, maar iemand schreef dat zo’n mineraalsteen slecht is… waarom is dit?

Er werd er mij een door meerdere mensen aangeraden nl…

@tantetoe wrote:

ik weet niet meer wie, maar iemand schreef dat zo’n mineraalsteen slecht is… waarom is dit?

Er werd er mij een door meerdere mensen aangeraden nl…




Ik heb het gezegd :smiley:



En dit is waarom het slecht is : In de knaagstenen zit een absurde hoge concentratie calcium dat door de nieren word uitgescheiden. In de blaas slaat dit neer met oxalaten tot calciumoxalaat, dit zijn naaldachtige kristallen die samen gaan klonten. Calciumoxalaat is het hoofdbestanddeel van blaasstenen en nierstenen. Ook is calciumoxalaat bij orale inname erg giftig.



Ik heb het van een konijnenforum gehaald.

Overigens knaagsteen en mineraalsteen is hetzelfde.

Gewoon niet doen dus. Voor het knaagen kun je ze wilgetakken of fruitboomtakken ofzo geven.