2 jaar en met zich zelf in de knoop?

Even in het kort uitgelegd, mijn dochtertje net 2 lijkt de afgelopen tijd een aantal weken echt niet meer te weten wat ze wil.



Eerst was slapen een probleem, die maanden geduurd heeft.

Nu wil ze niet meer in bad. Vraag je of ze drinken wil zegt ze ja maar geef je het dan slaat ze het zowat weg, drinken nee! roept ze dan boos.



soms zitten er dagen tussen dat ik er helemaal GEK van wordt, ik moet dan echt de hele dag nee dat mag niet zeggen, en ze blijft dan zo vervelend. Ik merk dat ze dan 's avonds ook slechter slaapt.



Ze wil ook graag alleen zijn als ze poepen moet en doet dat het liefst in haar slaapkamer met de deur dicht. Nu merk ik dat ze het ook verzint, moet poepen mama wég! En dat ze dan ondeugende dingen gaast doen, dingen in haar mond stopen enz enz, als ze dan alleen is, uitkleden enzo. Ook als ze niet in bad wil of aangekleed wil worden zegt ze moet poepen!



Is dit nou de ik ben 2 ik zeg nee fase? en hoe lang duurt zo iets? :shock:

Ik kan haar echt geen seconde uit het oog verliezen :shock:



Als ik al deze ingen vertel aan kennissen dan zeggen ze allemaal, jeetje ze is wel heel erg, en dat vind ik zelf eigenlijk ook :wall:



Ik hoop hier iemand te treffen die hier ervaring me heeft

Ik denk eerlijk gezegd dat bijna iedereen hier ervaring mee heeft.



Ik ben 2 en ik zeg nee.



Het is een fase en duurt veelal tot ze bijna 3 zijn :shifty:



Ik heb er net een gehad en ben met de volgende bezig :silenced:

heel herkenbaar, met zijn ups en downs…



momenteel weer een flinke down… :?

Zo, dit zou een verhaal van mij kunnen zijn !!

Mijn zoontje van net 2 jaar is precies hetzelfde op het moment.

Is niet echt gezellig he ?

Ik hoop ook maar dat het een fase is die weer snel over gaat !

hee dames,

Nog tips dan? hier hetzelfde verhaal namelijk!



Stijn heeft het fantastisch op het KDV, maar als ik met hem naar huis loop gaat het al mis. Hij wil niet lopen, nee mama, en niet in de buggy, nee mama. dan wil hij niet naar binnen, neeeehhhh buiten!!! dan wil hij geen drinken.

laatst was hij zoo boos dat hij me beet! volledig overstuur als hij in bad moet, als hij zijn vitaminedruppels moet hebben, als hij getild wil worden (dat mag ik niet ivm mijn zwangerschapscomplicaties…)



wat doe je met een kind dat de hele dag nee zegt? (of dingen doet die jij niet wilt/ die gevaarlijk zijn?)

liefs, Niene

het enige wat je kan doen, is consequent zijn



en steeds vooruit zeggen wat er gaat gebeuren

we gaan nu… dan gaan we… en dan…

we hebben nu dit gedaan… dan gaan we nu… en daarna…

duidelijkheid scheppen

niet dat je geen nee meer krijgt, maar vaak word het wel iets minder.



niet open vraag als welk koekje wil je (als voorbeeld) maar wil je dit koekje of deze?

is een keuze uit 2 dingen

zo ook met kleding, 2 broeken kaar leggen en daar keuze uit maken

kun je ook de avond van te voren doen

moet een kind wel even aan wennen natuurlijk



ipv nee zeggen iets anders aanbieden wil ook wel werken

Hier is de twee-is-nee fase ook in volle hevigheid losgebarsten. Mees was altijd (van baby af aan :shifty:) al zeer duidelijk in wat hij wel en niet wilde. Aan schreeuwen was ik redelijk gewend, maar dit is anders. Bij de crèche roept hij altijd enthousiast mammmaaa; om vervolgens luid krijsend niet meer mee te willen. Hij wil buiten alleen nog maar gedragen worden. Dat vragen om drinken en eten om het vervolgens toch maar niet meer te willen, komt mij ook errug bekend voor. En laatst waren we gezellig zwemmen en toen heb ik hem twee keer apart moeten nemen wegens onacceptabel gedrag :? .



Daar tegenover staat weer dat ik nog nooit zo samen met hem in een deuk heb kunnen liggen. En dat hij op goede momenten een ontzettende knuffel is. Daarnaast lijkt hij zichzelf steeds beter bezig te kunnen houden (met kattekwaad 8).



Het komende jaar zal rocky zijn, dus voor iedereen in hetzelfde schuitje: succes!

Oja, en tips: zelf héél rustig blijven (hoe moeilijk ook), consequent zijn, veel, waar mogelijk, laten meehelpen en beperkte keuzes aanbieden. Ze raken vooral gefrustreerd omdat ze vanalles willen wat niet mag en zich niet goed kunnen uiten.



@ 3lina Het alleen maar willen poepen in haar kamer geeft je dochter waarschijnlijk een bepaald gevoel van ‘macht’ en het gevoel dat ze iets in de hand heeft. Hoe gek ook. Verbieden als je niet langer wil dat ze naar haar kamer wil om te poepen (dit betekent wel drama :cry: ) en haar lekker veel controle geven over andere zaken. Bv. klein heel licht boodschappentasje laten tillen, vegen met stoffer, zelf eten, kleren/eten kiezen enz, enz

hier precies zo hoor :mrgreen:

probeer er maar flexibel mee om te gaan; de ene dag willen ze dit en de andere dag is het een groot drama.

en inderdaad consequent zijn, het gaat echt over