2 dochters (of zoons) met klein leeftijdsverschil en spelen.

Sas is 6, Sen is 4. Wat ik strontje irri vindt is dat ze ALTIJD samen spelen. Nooit vermaken ze zich eens afzonderlijk van elkaar. Nooit eens even op zichzelf, maar altijd met z’n tweeën. (Als ze dus alletwee thuis zijn natuurlijk) Uiteraard resulteert dit om de haverklap in geruzie omdat, met name, Sascha de boel graag wil regelen en bepalen… What to do???

Is het wat om af te spreken dat ze om en om regels bepalen?

Of misschien af en toe een uurtje alleen-speeltijd instellen? bijv op de eigen kamer als ze elk een eigen kamer hebben? Kan me voorstellen dat als je bijv aan het koken bent het erg onrustig wordt als ze dan ruzieën.

Een beloning instellen voor spelen zonder ruzie (het kan elke dag, of met een soort beloningskaart sparen voor een beloning - kan gewoon iets simpels zijn, als ze er maar blij van worden).

Zeer herkenbaar, ik lees mee!!!

Iemand de gouden tip??? word er hier ook tureluurs van af en toe!

Hier spelen ze leuk samen dus ik vind het niet zo’n probleem, maar ze kunnen ook goed apart spelen. Ze zijn erg anders en vinden dus ook andere dingen leuk

Ik zet ze soms apart van elkaar even alleentijd.

h

Dan zet ik Mateo aan tafel met knutselspullen en laat ik Micah met zijn auto’s aan de gang.

Vervelend dat het bij jullie niet zo lekker loopt. Ik zat laatst juist te denken dat ik het zo leuk vind dat ze zo fijn spelen de hele dag. :hug:

Moet even verduidelijken. Het geruzie maakt me niet zo uit hoor. Dat hoort er bij. Maar dat ze áltijd en eeuwig samen moeten spelen. Dan heeft Sas ineens een idee om zich te verkleden. Maar als Senna dan niet mee wil doen, gaat Sascha zich dus ook niet verkleden. Of Senna wil lekker met de playmobil (Jieha, dan wordt er ook eens iets gedaan met die 300 euro rotzooi) maar, als ze Sascha dan vraagt en die wil niet, dan gaat Senna ook niet. En dan uiteindelijk zitten ze een beetje te mokken op de bank, want de één wil dit, de ander dat en ze willen dan niet alléén datgene doen dat ze graag willen…

wij laten ze regelmatig (tegenwoordig vooral op zondag) even een uurtje elk op hun eigen kamer rommelen. Even een rustmomentje, zelf spelen, muziekje luisteren etc. Zijn ze even op hun eigen plekje, geen verleiding zich met elkaar te bemoeien etc. Krijg de indruk dat ze het zelf ook wel lekker vinden.

Dat is jammer zeg. Hier spelen ze, net als bij Madre, vaak samen, maar ook net zo lief alleen en laten ze bij hun keuze in het spel niet leiden door de ander.

Wel kan het zijn dat de een met bijv. lego speelt en de ander daar de petshop bij inbrengt.

Hier ook heel herkenbaar. De oudste twee (jongens) spelen ook het liefst samen. Een van de twee speelt ook af en toe alleen, maar de ander weet dus echt niets te verzinnen als de een niet meedoet :roll:

Ik probeer veel voor te stellen, maar dat is allemaal saai en niet leuk als het alleen moet.

En zo ligt hier ook voor honderden euro aan lego, waar veeel te weinig mee wordt gedaan om dat heel vaak een van de twee geen zin heeft.

Ik snap je probleem, maar heb dus ook geen oplossing :?

En alleen rommelen op de kamer… ik zou willen dat ze het zouden doen, maar beneden (met vijf kinderen in een vrij kleine woonkamer) is echt veel gezelliger :eh:

hier 1,5 jaar verschil tussen de oudste 2 (jongens).

Soms kunnen ze heel goed samen spelen, zijn ze echt uren zoet samen met van alles en nog wat.

Soms probeert de oudste het als 6 jarige allemaal wel te regelen en te bepalen, wat de jongste (kleuter) gewoon niet leuk vindt die dan begint te piepen en te doen, waardoor de oudste zijn zin nog meer door wil drijven en ze uiteindelijk idd net niks doen behalve kibbelen… dan haal ik ze uit elkaar en ze allebei ergens anders neer te spelen of haal er eentje bij weg om daar een spelletje mee te doen en daarna kunnen ze ineens wel weer samen.

En gelukkig heeeeeeeeeeeeeeeeeel soms … dan lijken ze elkaar het licht in de ogen niet te gunnen :? Weten ze allebei niks te doen, verzint de 1 iets en wil dat gaan pakken, pakt de ander het snel onder zijn handen vandaan en dat dan de hele dag.

Dat zijn de ergste dagen, die gelukkig niet zo vaak voorkomen, maar wel blijven hangen in gedachten… dan haal ik ze gewoon echt fysiek uit elkaar door ze elk op hun eigen kamer te laten spelen. Want in de woonkamer hoef ik ze er dan echt even niet bij te hebben.

Ben blij dat ze hier over het algemeen goed samen kunnen spelen, ook ieder voor zich prima kunnen spelen en soms gewoon naast elkaar in de kamer met hun eigen ding bezig zijn.

Hier wordt er gewoon niet op de bank gehangen en verveeld. Ik vind dat zoo irritant… Dus in zo’n situatie die jij beschrijft, de een wil dit, de ander dat, dan verplicht ik ze of dat zelf te gaan doen, evt 1 op eigen kamer 1 beneden, of ze kiezen samen iets anders. En als ik het echt zat ben geef ik ze een huishoudelijk taakje :lol: Werkt goed, daarna weten ze heel snel wat ze gaan doen :wink:

Ze schelen hier overigens 14 mnd. Toen ze kleiner waren hadden ze ook een rustuurtje. Om de beurt 1 met mij aan tafel knutselen of een spelletje doen (zo kwam ik er ook goed aan toe ze excl. aandacht te geven) en de ander op de kamer zelf spelen. Jongste vond dat moeilijk en ging uiteindelijk meestal alleen maar op bed boekjes kijken, maar ooh wat gaf dat een rust, voor iedereen.

nog neit zoveel ervaring (zijn nog net te jong)

maar herken het kopie gedrag wel…

(broer heeft ook 2 meiden kort op elkaar)

ik weet wel dat de oudste het een bepaald moment zat wordt dat de jongere er weer bij zit…

maar het wordt het beter zodra ze iets ouder zijn en op school zitten en elk eigen vriendinnetjes hebben.

hier het zelfde oudste wordt 4 en jongst 3 schelen 1 jaar en 1 week

maar de jongste kan niets alleen als de oudste naar de peuterspeelzaal is hangt hij alleen aan mij en anders aan zijn broer en die vind het niet erg hier doen we bijna alles samen en ook wel gezellig soms ook niet

@Kira80 wrote:

En alleen rommelen op de kamer… ik zou willen dat ze het zouden doen, maar beneden (met vijf kinderen in een vrij kleine woonkamer) is echt veel gezelliger :eh:

kort door de bocht hoor maar als jij wilt dat ze dat doen dan zeg je toch dat het even een uurtje moet? Tuurlijk is het beneden gezelliger maar als ze niet gezellig samen kunnen/willen spelen dan is de keuze ieder een poosje op de eigen kamer of het beneden gezellig houden; kiezen of delen.

Oww dit is ZO herkenbaar. Niet dat ze altijd ruzie hebben hoor, bijna nooit eigenlijk, maar…

Waar de een gaat, gaat de ander… Vriendjes maken op een camping doen ze niet, ze hebben elkaar.

Gaat de een plassen, staat de ander op de gang te wachten.

Buiten spelen… altijd samen en het liefst hand in hand… Dacht dat het over zou gaan, als ze ouder werden. Ze zijn inmiddels 8 en 10 en nog is er weinig veranderd…

Je zou zeggen, wat is het probleem… maar ik ben ‘bang’ dat als de oudste straks (als ze NOG ouder wordt) gaat stappen e.d. dat haar zusje in een ‘gat’ valt…

Wij hebben ze nu alle twee op een andere sport gedaan op een andere dag. Huishoudelijke taken verdeeld… maar toch…