1e keer in ledikant, hoe oud, tips?

Hay, mijn zoontje is nu 6,5 week oud. Hij slaapt altijd in de bak van de bugaboo. Overdag staat hij beneden en 's avonds gaat hij mee naar boven op onze kamer. We zetten de bak dan in de ledikant (staat naast mijn kant van het bed).



Nu vraag ik me af wanneer deden jullie je kleintjes in het ledikant? Ik vind hem zo groot. Zoveel ruimte tussen hoofdje en de bovenkant van het ledikant. Toch zit ik erover na te denken hem in het ledikant neer te leggen.



Hebben jullie tips hoe ik dit aanpak. Ik verwacht namelijk dat het neit soepel gaat.



Slapen jullie kindjes altijd boven of alleen 's avonds?



Alvast bedankt voor de reacties.

volgens mij is elise rond een week of 8 over gegaan van wiegje naar ledikantje… ik had verwacht dat dit dramatisch ging, maar niets was minder waar… ze sliep er perfect en sliep ook lekker de nacht door.

Als je het ledikantje kort opmaakt, denk ik niet dat hij echt iets merkt van de leegte boven zijn hoofd hoor… eventueel een kruikje daar neerliggen zodat het warm is boven hem?



Ik merkte dat Elise het heerlijk vond dat ze haar armen in ene kon spreiden in haar bedje, in het wiegje lukte dat niet meer :slight_smile:

Damian was een maand, de volgend gaat er meteen in :thumbup:



Tja tips? Wat ze adviseren, ze laag en strak mogelijk instoppen.



Hier ligt hij er voor de 1e keer in :inlove:

wij hadden amy overdag in dr ledikant en snachts in dr wieg bij ons in de kamer dat hebben we 4 weken gedaan toen hebben we de wieg in dr eigen kamer gezet dus sliep ze altijd gewoon in haar eigen slaapkamer en met 4 mnden helemaal in dr ledikant



ben er persoonlijk geen voorstander van om het in de huiskamer te laten slapen ik zou zeggen gewoon proberen lekker strak instoppen en klaar miss even laten huilen ofzo suc6 iig

Waarom ben je er geen voorstander van om in de huiskamer te laten slapen?



Het wordt juist aangeraden om je kindje de eerste maanden steeds dichtbij je te houden. Ik had zelf die behoefte ook erg, mijn kinderen gingen pas rond een maand of 6 denk ik dutjes in hun slaapkamertjes doen, 's nachts nog bij ons tot ruim een jaar.



Veel baby’s voelen zich prettig als ze wat omhuld worden; een hemeltje en juist lekker een klein wiegje of wagenbak en niet in zo’n groot ledikant.

Toen ze uit de wieg gegroeid waren deed ik het voedingskussen bij het hoofdeind in het ledikant en dan een stukje daaronder het kindje, omhult ook weer een beetje extra.

Jinthe heeft tot ze 5,5 maanden was in de wieg bij ons op de slaapkamer geslapen (zowel overdag als 's nachts - ons huis is gelijkvloers). Daarna is ze overgegaan naar het ledikant. Ging prima.



Inderdaad kort opmaken en lekker strak instoppen. Ik zou er verder niets bij in bed leggen, maar ik was/ben dan ook een ‘zeikerd’ wat dat betreft…was/ben veels te bang dat ze er tegen aan komt met haar gezichtje of wat dan ook.



En verder zie je het wel, toch? Misschien heeft hij er ook totaal geen moeite mee.

Tes sliep snachts in de wieg naast ons bed tot een maand of 6 toen zat ze er vast in :mrgreen: Overdag sliep ze in het ledikantje op haar slaapkamer.

Jurian sliep de eerste 3 dagen naast ons in de wagenbak, omdat ik mijn bed amper uit kon.

Daarna meteen op zijn eigen kamertje in zijn ledikantje. Ook overdag. En ik vond het ook een erg klein kereltje in een groot bed, maar als ze zo klein zijn kruipen ze meestal toch nog niet omhoog, en gaat het prima. Bij ons wel tenminste.

Tycho is gelijk vanaf de allereerste dag gaan slapen in zijn bedje, waar daar hadden we die voor gekocht.

Zo heb je je kindje gelijk in een ritme en leert hij ook dat een bedje is om in te slapen. De bugaboo was hier gewoon om te wandelen.

Wij hadden dus ook echt als regel hier in huis, bed is om te slapen, box om te spelen en de bugaboo om te wandelen. Als hij is de box in slaap viel legden we hem ook gelijk over in bed, maar vaak lag hij er al in voor hij sliep.



Mag ik vragen waarom je hem in de bug te slapen hebt gelegd al die tijd?

Hey! bedankt voor de reacties.

Ik heb maar gewoon de stap gewaagd, en hij ligt nu net 5 minuten. Ik hoor af en toe een baby geluidje maar geen gehuil. Straks maar weer even kijken…



Waarom hij altijd in de bug heeft gelegen, tjah die keuze is gemaakt omdat hij dan bij me was (wordt toch ook gestimuleerd). Ik heb de eerste drie weken niet gemakkelijk gehad en kon niet met hem bij de trap op en neer. Zo is dat wat gebleven… en ik moet zeggen dat ik het heel fijn vindt als hij hier in huis ligt waar ik hem kan zien. Verder heeft hij de eerste weken veel gehuild. Altijd maar weer naar boven enzow was dan neit zo makkelijk/handig.

Misschien ligt het probleem ook meer bij mij. In het begin handig en daarna gewenning van mamma.

Owh ja en bij de opvang zullen ze ook in de kinderwagen liggen te slapen…



Hier is ook de box om te spelen, wordt de kleine na de eerste slaaptekens waker in bedje gelegd (gebeurt wel eens anders als ik niet goed heb opgelet). Nu willen we het erin hebben dat boven slapen is en beneden wakker zijn.



Nu staat het ledikant dus bij ons op de kamer. Het enige waar in nog wat twijfels bij heb is of er voldoende licht op de slaapkamer is (zodat het dag en nacht ritme duidelijk is).



Tjee, maak ik het nou moeilijk?

chelleke prachtige foto!

als hij straks slaapt ga ik ook een foto van het moment maken!!

leuk idee

@Byffie wrote:

Owh ja en bij de opvang zullen ze ook in de kinderwagen liggen te slapen…


Wie zegt dat??? Bij ons op het kdv slapen kindjes alleen in de wagen als er kindjes in kamertje zijn die veel geluid maken of keten.

Ik werk zelf op een kdv en weet dus dat het niet vanzelfsprekend is dat ze in de bug/wagen slapen.



Maarre je verklaring is duidelijk hoor! Als je niet met hem op en neer kunt dan maar bij je houden.



En dag en nacht ritme…Gewoon overdag de gordijnen open laten, das duidelijk genoeg.

Op het KDV slapen alle kinderen in een bedje? Ik wist niet eens dat ze op sommige KDV’s kinderen in de wagenbak te slapen legden…? Bij het KDV hier komen de meeste kindjes ook in de maxi-cosi, dus dan wordt het sowieso lastig.



Als je op de kamer het gordijn (een stukje) open laat, dan is er toch genoeg licht? Of niet? (Ook dit hoeft trouwens geen probleem te zijn: Jinthe valt 's avonds in slaap met een lamp aan (zodat ze nog wat ziet en eventueel nog eventjes kan spelen) en slaapt soms een groot deel van de nacht met de lamp nog aan en ze heeft een prima dag- en nachtritme. klopt af)



Ik zou het inderdaad niet te moeilijk maken, kijk nou eerst maar hoe hij reageert. Als het lastig blijkt te zijn, kun je altijd nog oplossingen zoeken.

@Byffie wrote:

chelleke prachtige foto!

als hij straks slaapt ga ik ook een foto van het moment maken!!

leuk idee


Helemaal goed :inlove: en dank je wel :thumbup: