1e keer geen productie, 2e keer niet geprobeerd, 3e keer?

Mijn moeder heeft nooit borstvoeding kunnen geven, het wilde niet op gang komen. Ze heeft cup AA, maar of dat daarmee te maken heeft?



Ik heb zelf in 2004 een borstcorrectie gehad ivm cupverschil (links borstvergroting, rechts borstlift) en rondom beide tepels heb ik een litteken, maar volgens mij hebben ze niet aan klierweefsel gezeten.



Pete werd in 2007 geboren en ik heb hem na de bevalling gelijk aangelegd. In eerste instantie leek het goed te gaan. Hij ging echter afvallen en na een week was hij bijna 10% afgevallen. We hebben een borstkolf gehuurd, maar met de kolf kreeg ik er nog geen 5 druppels uit. Hij zat tegen een ziekenhuisopname aan, dus uiteindelijk zijn we op flesvoeding overgestapt en sindsdien kwam hij langzaam weer aan.



Bij Luc en Stan was ik in eerste instantie van plan om borstvoeding te gaan geven, maar toen Stan met een keizersnede gehaald moest worden, besloten we om toch gelijk met flesvoeding te gaan starten. Met 1 dreumes en 2 baby’s in huis en het herstel na een keizersnede leek ons dat de beste keuze.



Tijdens beide zwangerschappen heb ik geen last gehad van vocht/melk uit mijn tepels, ook zijn mijn borsten nog geen cupmaat gegroeid in de zwangerschap.

Na beide bevallingen heb ik vrijwel geen last gehad van stuwing en ook geen last van melk/vocht uit mijn tepels ook niet na stimulatie met de hand.



Tot nu toe zijn mijn borsten weer zo goed als niet gegroeid, maar ik heb nu deze keer wel een gespannen gevoel aan mijn borsten dus dat is wel iets anders als vorige zwangerschappen.



Aan de ene kant wil ik nu deze keer toch wel weer borstvoeding gaan proberen, maar eigenlijk verwacht ik er niet teveel van. Of heeft iemand bij eerdere zwangerschappen geen melkproductie gehad en bij een volgende zwangerschap wel?

Van borstoperaties heb ik weinig verstand, maar volgensmij is het niet alleen belangrijk of ze niet aan het klierweefsel hebben gezeten, maar ook of ze niet de melkkanaaltjes hebben doorgesneden.



Hoe vaak heb je geprobeerd te kolven? Was dat eenmalig, of vaker? Om maar vijf druppels eruit te krijgen met kolven is niet raar hoor. Zelfs toen Kaya al 4 weken was kreeg ik er met veel moeite maar 10 ml uit. En toen was mijn productie verder wel goed op gang en dronk ze echt wel meer.



Is het misschien iets op nu in je zwangerschap al contact te zoeken met een goede lactatiekundige? :slight_smile: Veel zorgverzekeraars vergoeden die volgensmij zelfs.

Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap :inlove:

Ik kan me voorstellen dat je voorgeschiedenis veel twijfels en vragen over borstvoeding met zich meebrengt.



@sassie1980 wrote:

Mijn moeder heeft nooit borstvoeding kunnen geven, het wilde niet op gang komen. Ze heeft cup AA, maar of dat daarmee te maken heeft?


De cupmaat is in principe niet bepalend voor het verloop van de borstvoedingsperiode. Het is zeer aannemelijk dat het niet op gang komen van de melkproductie een gevolg is geweest van het borstvoedingsbeleid dat in die tijd werd gevoerd (zoals de eerste uren niet mogen voeden, dan de eerste dag maximaal vijf minuten per borst met minimaal vier uren er tussen, één borst per keer afhankelijk van de klok etc., allemaal regels die effectief voeden bijna onmogelijk maakten).



@sassie1980 wrote:
Ik heb zelf in 2004 een borstcorrectie gehad ivm cupverschil (links borstvergroting, rechts borstlift) en rondom beide tepels heb ik een litteken, maar volgens mij hebben ze niet aan klierweefsel gezeten.


Mouse! noemde het al, de kans is idd aanwezig dat wanneer er een incisie bij de tepel heeft plaatsgevonden er melkkanaaltjes beschadigd kunnen zijn. Dit kan ertoe leiden, dat de melkproductie niet optimaal zal zijn voor de baby.

Wellicht zou je je dossier bij de betreffende chirurg kunnen opvragen om meer duidelijkheid te krijgen over manier waarop de ingreep is gedaan en in hoeverre er bewust is omgegaan met het zoveel mogelijk intact laten van melkgangen e.d.?



@sassie1980 wrote:
Tijdens beide zwangerschappen heb ik geen last gehad van vocht/melk uit mijn tepels,


Op zich kan dit een natuurlijke gang van zaken zijn; sommige vrouwen ervaren tijdens hun zwangerschap lekkende borsten, anderen hebben dat niet. In normale situaties zegt al dan niet lekken tijdens een zwangerschap niets over het vermogen om borstvoeding te kunnen geven en over het verloop van de borstvoedingsperiode. Als er sprake is van een borsttrauma, zoals in jouw geval door een operatie, is het denk ik niet met zekerheid te zeggen of het niet lekken gewoon bij jou hoort of dat het een gevolg is van de operatie.



@sassie1980 wrote:
ook zijn mijn borsten nog geen cupmaat gegroeid in de zwangerschap.


De groei van de borsten tijdens de zwangerschap verschilt van vrouw tot vrouw. Sommige vrouwen ervaren pas groei in de periode na de bevalling. Het kan dus gewoon het natuurlijke verloop zijn. Meer informatie over anatomie en fysiologie is te vinden op deze pagina van de Multidisciplinaire Richtlijn Borstvoeding: klik



@sassie1980 wrote:
Tot nu toe zijn mijn borsten weer zo goed als niet gegroeid, maar ik heb nu deze keer wel een gespannen gevoel aan mijn borsten dus dat is wel iets anders als vorige zwangerschappen.


Bijzonder heh, dat je het zelfs per zwangerschap verschillend kunt beleven :slight_smile: Zo is het eigenlijk ook met borstvoedingsperiodes…



@sassie1980 wrote:
Aan de ene kant wil ik nu deze keer toch wel weer borstvoeding gaan proberen, maar eigenlijk verwacht ik er niet teveel van.


Ik kan me indenken dat je gezien je voorgeschiedenis en je eerdere borstvoedingservaring realistisch wilt zijn. Dat je melkproductie wellicht niet voldoende zal zijn om je baby volledig op eigen kracht te voeden, sluit een borstvoedingsrelatie echter niet per definitie uit. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de baby aan de borst bij te voeden (met eigen moedermelk, met donormoedermelk of met kunstmatige zuigelingenvoeding) door een borstvoedinghulpset. te gebruiken.

Mouse! noemde al de mogelijkheid om tijdens je zwangerschap een lactatiekundige te consulteren. Een goede lactatiekundige IBCLC zal eerst een uitgebreide anamnese afnemen en aan de hand daarvan samen met jou tot een gedegen plan van aanpak komen. De lk biedt vervolgens de nodige begeleiding om het voeden zo goed mogelijk op de rails te krijgen (met de groei en ontwikkeling van je kindje als belangrijke leidraad).

Op de site van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk (VBN) zijn de gegevens van vrijgevestigde lk’s te vinden die zelf eerst een tijd VBN-contactpersoon zijn geweest en daarna de overstap hebben gemaakt naar lk: VBN-lk’s. En bij de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen kun je terecht voor contactgegevens van alle lk’s die bij deze vereniging zijn aangesloten.



Verder kun je wellicht nog met deze informatie uit de voeten:

Borstvoedingorganisatie LLL-Borstvoedin geven na een borstoperatie

Borstvoeding.com-Borstvoeding na een borstoperatie



Via de VBN is het volledige themanummer Borstoperaties en borstvoeding tegen betaling te bestellen en LLL geeft op die basis het informatieblad “Borstvoeding geven na een borstoperatie” uit.



Succes met je overwegingen en een voorspoedige zwangerschap gewenst!

Jammergenoeg verloopt de bvbij mij ook niet helemaal soepel. Mijn productie is door stress afgenomen. Ik heb uiteindelijk een lk opgebeld voorhulp omdat ik toch graag bv wil blijven geven. Mijn borsten zijn ook niet gegroeid tijdens de zwangerschap. Er kwam alleen wat melk uit als ik in mijn borst “kneep”. Na de geboorte kwam het moeizaam op gang en heb ik een dag gekolfd en toen liep het wel. Ook een dag flink stuwing gehad maar uiteindelijk zoveel last van stress gekregen dat de melk terugliep. Van de lk allerlei advies gekregen om de melkproductie omhoog te krijgen zoals wisselvoeden en borstcompressie maar dat hielp allemaal niks. Nu heb ik domperidon gekregen van de huisarts en daarbij slikte ik goats rue maar dit was een misverstand want dit was om meer klierweefsel te krijgen en niet om meer melk te krijgen. Dus de goats rue slik ik niet meer maar heb fenegriek erbij gehaald. Mijn melkproductie is wel hoger maar jammer genoeg loopt het in de avond altijd zo sterk terug dat ik sinds december ook flesjes kv geef als ik merk dat hij nog honger heeft. Het is maar heel weinig wat hij aan kv krijgt en de lk zegt dat ik dat moet proberen af te bouwen maar soms heeft hij echt niet genoeg aan deborst. Ik vind deze combinatie van borst en fles niet erg want mijn wens ombvte geven is gelukt. Ik geef bv en soms een flesje kv na, geen probleem.



Ik hoop dat het je gaat lukken dit keer.