Hallo allemaal,
Zoals de titel al zegt, is mijn eerste bevalling begonnen doordat m’n vliezen spontaan waren gebroken. Op dat moment was ik stomtoevallig nèt in een ziekenhuis en kon dus gelijk blijven. :lol:
Is verder geen onderzoek naar gedaan, waarom mijn vliezen toen geheel onverwacht en spontaan gebroken zijn (had 2 min. ervoor nog een echo gehad en alles was tip top in orde)…
En nu vraag ik me dus af of deze bevalling òòk weer zal worden ‘ingeleid’ door gebroken vliezen…
Indien dat niet zo hoeft te zijn, zit ik met hetzelfde probleem als de 1e keer, dat ik niet weet wanneer ik richting ziekenhuis moet en bang ben te lang te wachten (of véél te vroeg te komen en weer naar huis gesturd te worden ;))…
Dus mijn vraag: als bij je 1e bevalling je vliezen spontaan braken, vóórdat de weëen begonnen, hoe groot is dan de kans op herhaling bij een 2e of andere zwangerschap?
Bij mij was dat wel het geval!
Bij de 1e slijmprop ongezien in delen verlorenop de dag,'s nachts gebroken vliezen en na 6 uur de eerste krampjes.
iets later echte weeen en 6,5 daarna was onze zoon er.
Bij de 2e…duidelijk de slijmprop verloren.
Harde buiken.
Gebroken vliezen…geen noemenswaardige krampen,ineens (pers)weeen en zomaar een baby…gelukkig was mijn man er :shifty:
Ik ben ook benieuwd, mijn bevalling is ook begonnen door het breken van de vliezen. Pas ´s-avonds kreeg ik de eerste weeen…
Bij de eerste gebroken vliezen om 05:00 uur 's ochtends en geen weeen. Die nacht erop begon het om 02:00 toch nog uit zichzelf gelukkig.
Bij de tweede ben ik begonnen met weeen en braken de vliezen “pas” bij 5 cm ontsluiting.
Bij mij was het dus niet hetzelfde.
Groetjes Gien
Bij mij waren eind van de ochtend m’n vliezen gebroken (geen slijmprop opgemerkt, niet ervoor, niet tijdens, niet erna), 's middags begonnen de weëen en 11 uur na het breken van de vliezen, was meneer er.
Verder geen echte harde buiken gehad ofzo…
De weken ervoor wel af en toe (las in een oud topic terug dat ik toen een tijdje 's ochtends vaak met harde buik wakker werd, overdag verder nergens last van)
@renzosmam wrote:
Bij de 2e…duidelijk de slijmprop verloren.
Harde buiken.
Gebroken vliezen…geen noemenswaardige krampen,ineens (pers)weeen en zomaar een baby…gelukkig was mijn man er :shifty:
Haha, bij mijn zus haar laatste ging het ook ongeveer zo. Ze werd 's ochtends wakker, merkte dat ze weëen had en binnen 1/2 uur :o was ukkepuk er al! Goed dat m’n zwager al ruim ervaring had met thuisgeboortes. :mrgreen:
Bij de eerset gebroken vliezen om 3 uur 's nachts , daana begonnen de weeen en werd joost om 08.31 geboren
De 2e, geen gebroken vliezen, dik anderhalf uur vreemde weeen , toen een half uur niks en toen knallende (pers) weeen waarbij de vliezen braken ( ehh nou weet ik waarom dat breken heet haha) en meneer kwam gewoon ( net als renzo’smam ongeveer , manlief kon hem opvangen)
soms redt je het gewoon niet om naar het zh te komenZo’n scenario had ik zelf ook nooit uitgetekend maar als je ervoor staat, heb je toch geen tijd voor stress en onderga je het gewoon .
Bij mij zijn alle twee mijn bevallingen begonnen door gebroken vliezen.
Ik weet niet of dit nou toevallig zo is gegaan of dat je er na de eerste keer gewoon meer kans op hebt.
Interessant eigenlijk… :think:
@Jubbes wrote:
soms redt je het gewoon niet om naar het zh te komen. Zo’n scenario had ik zelf ook nooit uitgetekend maar als je ervoor staat, heb je toch geen tijd voor stress en onderga je het gewoon.
Nou, bij mij liever niet, hoor. :naughty:
Ben iig doordeweeks (van 06:00 tot 20:00-22:00) en regelmatig ook in het weekend alleen thuis met zoonlief. :shifty:
Ouders wonen véééél te ver weg om evt. 'actie' te kunnen ondernemen en schoonmoeder heeft toch ook nog wel een kwartiertje nodig om bij ons te zijn. Dichstbijzijnde ziekenhuis is overigens op ca 40 min. rijden. :roll:
Maar je hebt gelijk, toen de vorige keer mijn vliezen spontaan braken, was ik ook totaal niet gestresst - kon er toch niets aan veranderen -, hoewel het dus nog veel te vroeg was...
…
bij mij 2x spontaan en eerst gebroken vliezen 1x 2 dagen te vroeg 1x 6 dagen te vroeg
Bij mijn oudste dochter, Marijke, braken de vliezen om 3 u 's nachts en om 6.04 u geboren. Vier dagen voor uitgerekende datum. Ik kreeg rond 4 u de eerste lichte weeën.
Bij Tineke en Maaike werd ik ingeleid wegens overtijd.
Michaël werd onverwachts 20 dagen te vroeg geboren.
De vliezen werden bij deze 3 kinderen telkens gebroken toen ik ong 4 cm had door de gyne in het zh.
liefs
Gerda
Dank jullie wel dames! :thumbup:
Als ik jullie verhalen zo eens lees, is de kans op herhaling toch relatief groot, maar het hòeft zeker niet.
Mika was overigens 37 dagen te vroeg (goed 5 weken), had geen greintje voorgevoel gehad (iig niet dat het al zò vroeg zou gaan gebeuren), dus het overdonderde me ook ècht (misschien was ik daarom zo rustig, was gewoon nog niet aan het stukje ‘zenuwen voor de bevalling’ toe gekomen. :lol: ). Maar iig dà à r dus liever geen herhaling.
Iuno, je loopt nu ook weer in het ziekenhuis neem ik aan?
Ik weet niets over gebroken vliezen want ik moet de eerste bevalling nog ervaren :lol: maar heb laatst wel gevraagd wanneer ik naar het ziekenhuis mag komen (loop in het ziekenhuis). De verloskundige zei dat als er iets voor 37 weken gebeurt ik direct moet komen en als het daarna gebeurt moet ik bellen als de weeën om de 4-5 minuten komen. Eerder dus dan bij een verloskundigepraktijk. Volgens mij als je twijfelt kun je altijd de verloskamers bellen.
@Tedski wrote:
Iuno, je loopt nu ook weer in het ziekenhuis neem ik aan?
Ik weet niets over gebroken vliezen want ik moet de eerste bevalling nog ervaren :lol: maar heb laatst wel gevraagd wanneer ik naar het ziekenhuis mag komen (loop in het ziekenhuis). De verloskundige zei dat als er iets voor 37 weken gebeurt ik direct moet komen en als het daarna gebeurt moet ik bellen als de weeën om de 4-5 minuten komen. Eerder dus dan bij een verloskundigepraktijk. Volgens mij als je twijfelt kun je altijd de verloskamers bellen.
Ik woon in Oostenrijk, in een landelijke en bergachtige omgeving; 8) aan thuisbevallingen wordt hier dus niet gedaan. Je kunt kiezen, poli-klinisch, of 5 dagen ziekenhuis, laatste is hier het meest gebruikelijk.
Wilde eigenlijk thuisbevallen, maar toen ik ontdekte dat dat hier gewoon niet gedaan wordt, dan dus poli-klinisch. Hadden wel al de info-avond van één ziekenhuis bezocht, maar ons nog nergens aangemeld (dachten dat we nog wel ff hadden :roll: ). Ik was dus nèt in een ander ziekenhuis, toen de bevalling begon, dus ben toen daar maar gebleven.

Hebben toen uiteindelijk 11 dagen in het ziekenhuis moeten blijven. Dit keer twijfel ik of ik voor poli-klinisch zal gaan of ‘gewoon’ (5 dagen)ziekenhuis. Kraamzorg hebben ze hier wel, maar max. 5 dagen. Als je dus 1 dag in het ziekenhuis ligt, heb je nog recht op 4 dagen, blijf je 3 dagen, heb je nog recht op 2 dagen kraamhulp thuis. Bovendien zorgen ze hier ècht allèèn voor moeder en kind, voor al het andere moet je dan zèlf iemand regelen…
Weëen heb ik toen eerst opgemerkt toen ze al zo om de 1 à 1,5 minuut kwamen… :? Had ze wel al langer, maar wist toen niet dat het weëen waren (wist niet dat je ook alleen ‘rugweëen’ kon hebben, dus zat te wachten op ‘buikweëen’, die maar niet kwamen :lol: ). Maar wellicht dat ik ze deze keer dan al eerder herken (hoop het!)…
Maar idd goed idee eens bij het ziekenhuis zelf (zal nu weer naar dezelfde gaan als waar ik de vorige keer bevallen ben) na te vragen welke ‘regels’ ze hier precies aanhouden…en al vòòr de 35e week me aan te melden - voor de zekerheid.

1e keer ook bevalling begonnen met gebroken vliezen. Volgens de gyn is er nu een vrij grote kans dat de bevalling weer begint met het breken van de vliezen. volgens hem ‘hoort het bij mij’.
@Paikea wrote:
1e keer ook bevalling begonnen met gebroken vliezen. Volgens de gyn is er nu een vrij grote kans dat de bevalling weer begint met het breken van de vliezen. volgens hem ‘hoort het bij mij’.
Hebben ze bij jou dan een oorzaak gevonden voor het spontane breken van de vliezen?
Bij mij is er helemaal geen onderzoek o.i.d. naar gedaan…
Eigenlijk ook geen idee of ze dat wèl gaan doen, mochten m’n vliezen nu weer eerst breken… :think:
Bij mij begon het 3 keer met breken van de vliezen.
Bij de 1e begon na ong 10 min. de weeen, 6 1/2 uur na breken was ze er.
2 weken te vroeg.
De 2e begonnen meteen de weeen, en na 15 minuten, kreeg ik al persdrang. persweeen een half uur weg gezucht( :wall: :doh: ) omdat de verloskundige er nog niet was . 40 minuten na breken van de vliezen was ze er.
1 week overtijd.
De 3e begonnen de weeen na een half uurtje. 3 uur en een kwartier na het breken van de vliezen was ze er.
2 weken tevroeg.
Bij mij braken ze vliezen ineens zomaar vanuit het niets, toen ik 36w2d zwanger was. Een dag later begonnen de weeën en binnen 2,5 u is Lianne toen geboren. Ik was ook wel benieuwd waarom die vliezen nu ineens braken, ik had zelfs geen enkele voorwee gehad, ook niet nadat de vliezen gebroken zijn. Maar hier is niet echt duidelijk een verklaring voor, het kan een infectie zijn geweest (hoe loop je die op dan?). Maar ik heb ook wel eens gelezen dat het aan de vorm of grootte van je baarmoeder kan liggen. Ik ben ook erg benieuwd of het een volgende keer weer op die manier zal gaan.
Groetjes,
Jippie
@Jippie wrote:
Bij mij braken ze vliezen ineens zomaar vanuit het niets, toen ik 36w2d zwanger was. Een dag later begonnen de weeën en binnen 2,5 u is Lianne toen geboren. Ik was ook wel benieuwd waarom die vliezen nu ineens braken, ik had zelfs geen enkele voorwee gehad, ook niet nadat de vliezen gebroken zijn. Maar hier is niet echt duidelijk een verklaring voor, het kan een infectie zijn geweest (hoe loop je die op dan?). Maar ik heb ook wel eens gelezen dat het aan de vorm of grootte van je baarmoeder kan liggen. Ik ben ook erg benieuwd of het een volgende keer weer op die manier zal gaan.
Bij mij was het daus al met 34w5d, idd ook ‘ineens zomaar vanuit het niets’. Had de minuut ervoor zelfs nog een top echo gehad!
Bij mij werd meteen gezegd, dat als de weëen niet vòòr het einde van de middag (vliezen braken eind van de ochtend) in zouden zetten, ze zouden inleiden en wanneer ik dà n 's avonds nog steeds geen weëen zou hebben, zouden we met een keizersnee moeten rekenen. :shock:
Denk achteraf uit angst voor een infectie. Gelukkig begonnen de weëen dus 's middags vanzelf, maar de kleine werd wèl gelijk bij me weggehaald, vanwege de vroeggeboorte en angst voor een infectie (bleek gelukkig niet).
Vraag me dan ook af wà à r ik dan ‘opeens’ een infectie op zou moeten hebben gelopen… :think: Kan me dat ook niet echt voorstellen. Lijkt me ook dat de infectie dan nà de bevalling niet ‘opeens’ weer weg is en dus behandeld zou moeten worden, toch…? :think:
Waren ze niet bang voor een infectie bij de baby?