Onze middelste dochter wordt 16 september 4. Wij hadden gedacht dat ze na de vakantie direct een paar ochtenden per week naar de basisschool zou mogen om te wennen maar nee. Ze moet wachten tot ze 4 jaar wordt. Nu valt ze dus tussen wal en schip: ze moet 3,5 week thuis zitten terwijl haar vriendjes naar de speelzaal of naar school gaan. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit normaal?
Volgens mij kunnen ze bij ons op het kinderdagverblijf dan nog een paar weekjes extra terecht, maar ik weet niet hoe dat is geregeld met een peuterspeelzaal.
Mijn oudste dochter (toevallig ook van 16 september) mocht destijds gelijk naar de grote vakantie beginnen voor hele dagen. Het schooljaar begon toen half aug.
Bij ons begint de school op 17 augustus. Merijn is van eind juli die begint dus sowieso al gelijk. Maar het viel me op dat ze bij hem op school alle kindjes die voor 1 oktober 4 worden, al gelijk laten beginnen.
DUs hier wel eerder.
Overigen blijft Merijn iets langer bij het KDV, tot het einde van de schoolvakantie. Heb een aantal weken overbrugging af kunnen spreken, omdat we anders 2x een probleem hadden met ons werk. Dus kan hij langer blijven gelukkig…
Ik herinner me inderdaad dat bij mijn oudste ze direct mochten beginnen. Ik baal ontzettend voor mijn dochtertje want ze wil zoooo graag en nu gaat iedereen naar school en moet zij wachten. Gelukkig heb ik met de juf kunnen overleggen dat ze tot haar verjaardag twee ochtenden in de week mocht komen! Dat is wel fijn. Dan heeft ze in ieder geval iets…
R. wordt 22 september 4 jaar en gaat vanaf 17 augustus (begin schooljaar) naar de basisschool. Hij krijgt ook geen wenmomenten, maar meteen meedraaien.
Bij Femke op school mochten vorig jaar de nieuwe kinderen die al 4 waren geworden in de zomervakantie niet allemaal op de 1e schooldag beginnen omdat het teveel werd. De nieuwe kinderen zijn in 3 dagen geintroduceerd. De kinderen die in sept 4 werden kwamen allemaal vanaf de dag dat ze 4 waren geworden, muv de kinderen die in de 1e schoolweek (1-5 sept) jarig waren, die kwamen allemaal in de 2e week op maandag voor het eerst.
Dit had te maken met het grote aantal nieuwe kleuters op school.
Y wordt 13 sept 4 jaar. Op woe 8 juli gaat hij voor het eerst een ochtend kennismaken.
Na de vakantie zou het mogelijk kunnen zijn dat hij gelijk het nieuwe schooljaar start, dat is dan meen ik 24 aug hier in onze regio.
Ik heb dit nog niet bevestigd gekregen want het hangt ook af van de grootte van de groep en het aantal nieuwe kleuters.
Voor mij maakt het niet uit, sowieso heeft hij nog het kdv tot hij 4 wordt.
Y wil echter erg graag dus alleen daarom hoop ik dat hij direct mag starten.
Dat ligt aan de school. Mijn jongste mag dan af en toe een dagdeel komen, ze wordt eind september pas 4.
't Is dus per school verschillend hoe ze er mee omgaan.
waarom mag ze die tijd niet nog ff op de peuterspeelzaal bijven?
@konijn wrote:
waarom mag ze die tijd niet nog ff op de peuterspeelzaal bijven?
Precies…Ze is toch nog geen 4 dan? dus lijkt mij dat ze gewoon nog op het kdv zit…
Tim wordt 30 september vier jaar en start op 24 augustus.
Hij heeft vorige week vrijdag een uurtje gewend en volgende week maandag nog een uurtje.
Ze starten op de eerste dag van de maand waarin ze jarig zijn bij ons.
Dit zou dus 1 september zijn. Maar omdat de school 24 augustus begint, laten ze hem voor die ene week ook gelijk meedraaien.
Overigens hebben we nog kdv tot 4 jaar en zelfs nog uitstel omdat niet zeker was of Tim zindelijk zou zijn op tijd. Maar wonder boven wonder is dit gisteren ineens gelukt.
Ik zit alleen nog te twijfelen of ik het kdv nog moet aanhouden voor het geval dat Tim nog geen hele dagen trekt of dat ik toch de inschrijving voor de BSO moet afronden.
Judith, ik zou geloof ik op safe gaan en dan maar 1 mnd overlap hebben voor het geval dat…
Hier pas BSO en VSO per 14 september. Maar waarschijnlijk start hij 24 aug al. Ik heb dan zwangerschapsverlof dus dat scheelt en daarom heb ik de BSO niet eerder laten in gaan.
Mitchell is op 23 sept jarig… Toen hij vorrig jaar 4 werd is hij vanaf de 24e elke dag gegaan… Wel heeft hij 5x een (hele) ochtend mogen wennen voordat het zover was… Op zijn school doen ze zo dat de kinderen die in de zomervakantie jarig zijn die mogen wennen (dus 5x) voor de zomervakantie, dus zodoende starten ze gelijk mee…
De psz hier moet je zelf 3 mnd vantevoren opzeggen, dus als je dat misschien nog niet gedaan hebt kan je je kind nog gewoon brengen totdat het zover is… Je betaald hier alleen wel een hele maand, ookal komen ze maar 2 wkn oid… Dat vond/vind ik best stom…En zeker als ze het niet melden van tevoren…
Hij gaat nu wel mee naar groep 2, ze verwachten dat hij het wel red… hij wil nl alles weten… Mocht hij het redden is ie dus wel een hele vroege leerling… maar beter dat dan een kind wat zich gaat vervelen omdat er geen uitdaging meer is vind ik…
Vind het wel een beetje raar hoe dat dat op die school geregeld is als ik eerlijk ben…
Heel toevallig belde het plaatsingenbureau gisteren.
We hebben nu toch einde kdv op 23 augustus en start nso 24 augustus.
Dus aansluitend.
Het gaat nu zo goed met Tim, dat we dat wel aandurven. Plus dat mijn schoonmoeder eventueel wel bereid is om in te vallen waar nodig.
Hallo,
ik werk op een basisschool. Officieel mogen kinderen pas komen als ze 4 jaar zijn. Vanaf dan staan ze ingeschreven. Dat heeft ook te maken met verzekeringen en verantwoordelijkheden (denk aan calamiteiten). Veel scholen laten een kind echter eerder starter als hij/zij na de zomervakantie jarig is. Dat is (officieel) dus een risico. De school kan er tevens voor kiezen om een kind in deze periode ‘te laten oefenen’. De keuze is aan de school. Waar leg je de grens? Na 1, 2 of 3 weken?
Ik begrijp dat het geen handige situatie is, maar zoals gezegd staan de scholen in hun recht als ze een kind pas vanaf hun 4de jaar laten starten.
Spannend hoor! Fijn dat het zo goed met hem gaat.
Hebben hier vorige week te horen gekregen dat Y gewoon de 24ste aug gaat starten. Hij wordt 13 sept pas 4. Maar aangezien hij dan na 2 wkn zou gaan wennen doen ze hier niet moeilijk over die eerste twee weken.
Hé wat leuk, dan gaan ze dus tegelijk naar school.
Het komt al echt dichtbij nu hè. Onze kleine ventjes worden groot
Mik word 8 nov 4 (zondag) en start 9 nov volledig op school. Hij mag 10x wennen en start dan ook volg woensdag. 10x 1 ochtend in de week.
Matthijs wordt 12 september 4 jaar en mag dan ook pas op school beginnen. Hier is het echt pas instromen vanaf 4, geen wenochtenden oid.
Wij vonden die 3 weken tussentijd ook niet handig en daarom hebben we nu toch de PSZ nog maar een maandje door laten gaan.
Hij kan nu ook fatsoenlijk afscheid nemen van de PSZ en juffen en dan daarna naar de basisschool.
(voor de vakantie afscheid nemen vonden wij geen optie, hij zou niet snappen wanneer hij dan jarig zou zijn en naar de basisschool ging)