15 mnd: overdag droog, update

Wij zijn met Anouk (bijna 15 maanden) bezig met zindelijk worden. Ze is jong, maar gaf duidelijke signalen dat ze eraan toe was. Ze was vies van haar volle luier; ik kon aan haar manier van wakker worden of ze een vuile broek had of niet, en ze begon te huilen bij een poepbroek. Daarnaast had ze steeds langer droge luiers, om dan na bijvoorbeeld 2 uurtjes een grote plas te doen. Dat is (lijkt mij) een teken van sluitspiercontrole, ze houdt haar plas op tot haar blaas vol is, ipv bijvoorbeeld elke 10 minuten een klein beetje laten lopen.

In mijn ogen signalen waar ik iets mee moest, dus sinds een kleine 2 weken zet ik Anouk daarom met enige regelmaat op het potje, en jawel, ze is nu al 3 dagen droog overdag, zelfs tijdens de 2 slaapjes. Ik zet haar zo’n 8 keer per dag op het potje, en terwijl het vorige week nog toevalstreffers waren als ze iets deed, houdt ze nu al een paar dagen de boel echt op en laat het lopen zodra ze op het potje gezet wordt. Ze geeft het ook regelmatig zelf aan dat ze moet :thumbup: Alleen in de avond heeft ze een plasje in de luier gedaan, misschien is ze dan te moe? Ze is meestal wat zeurderig het laatste uurtje van de dag, dus het zal niet haar favoriete moment zijn, het heeft vast iets met elkaar te maken :wink: En de nachten zijn (natuurlijk :wink: ) nog niet droog, maar dat verwacht ik ook nog lang niet, ik vind dit al knap genoeg :thumbup:

Hoe dan ook, ik loop tegen een probleempje aan en ben benieuwd hoe jullie dat oplossen. Ze geeft nu dus aan dat ze moet, en dan kan ik haar nog net op tijd op het potje zetten. Maar vandaag in de stad moest ze ook, en dan is er geen potje in de buurt. Resultaat: natte luier. Ze kan het immers nog niet zo lang ophouden. Is het voor haar niet verwarrend dat ze het in de stad dan gewoon mag/moet laten lopen? Fijn vind ze het niet, ze is er vies van en gaat er van huilen… (uiteindelijk zal ze voldoende blaascontrole krijgen om het langer op te houden, maar voor nu is het dus een probleempje als we weggaan) Hoe pak ik het zindelijk worden aan buiten de deur? Of ben ik nu gedoemd tot binnenzitten tot ze haar plasjes langer ophoudt? :lol:

En vraag 2, wanneer is het tijd om de luiers weg te laten? Ze is (op het stadsplasje na) nu 3 dagen droog overdag. Zal ik haar dan zonder luier laten lopen al? Of is dat nog te vroeg? Slaapjes, de avond en de nacht moeten sowieso nog maar even met luier. En als we ergens op visite gaan of weg gaan ook denk ik? :think:

Ik kan er op internet weinig over vinden, de info die ik daar lees gaat allemaal over zindelijk ‘maken’ dmv communicatie, beloningen, uitleggen, enz, maar daar is Anouk nog te jong voor… Ik praat er niet over, we doen gewoon en het gaat goed :shifty:

Hoihoi,

Erg knap van haar hoor, dat op de eerste plaats :clap: .

Anne was er ook al vroeg bij, met 1.5 jaar is ze tijdelijk overdag zindelijk geweest, maar voor haar 2e verjaardag was ze overdag echt zindelijk en met 2 jaar en 3 maanden dag en nacht.

Met weggaan hebben wij de eerste tijd wel altijd een luier om gedaan en als ze aangaf dat ze naar de wc moest gingen we echt op zoek naar een wc en zeiden we dat het niet erg was als er toch per ongeluk een plas in de luier zat. Wij hebben Anne vrij vlot zonder luier aan laten lopen thuis, zodat ze daar ook echt aan kon wennen. Op een gegeven moment ging het weer helemaal mis, toen hebben we heel even de luier weer aangedaan omdat ze zo jong was, maar al snel gaf ze het weer aan en toen zijn we er helemaal voor gegaan.

Je bent echt niet gedoemd om binnen te zitten hoor :mrgreen: . Gewoon een luierbroekje aan en lekker winkelen in de buurt van de wc.

Als je op visite gaat bij mensen kun je gewoon een potje meenemen, maar in de stad is het lastiger.

Als je in de eigen stad gaat shoppen dan kun je als een keertje alleen bent wel even rond gaan kijken waar er toiletten zijn :thumbup: en als je haar dan een keertje meeneemt, dan heb je ze zo gevonden. En in een andere stad kun je ook eerst voordat je aan je shopronde begint, kijken waar je ergens een toilet kunt vinden. :thumbup:

Ik zie het al helemaal voor me; Anouk midden in de V&D op een potje. :angel: :mrgreen:

Ik hadin het begin een potje achter in de auto liggen… daar ben je nog niet mee gered als je ver van je auto bent, maar het geeft misschien wel een prettig idee.

misschien kun je haar daar dan nog even op zetten voor je gaat winkelen (achter de auto ofzo, deur open, zodat ze zich niet bekeken voelt :mrgreen: )

Hoi Smiley, heb je klikkerdeklik nu gelijk maar gelezen! beetje late reactie excuus.

Ik denk dat je gewoon moet proberen haar een dag zonder luier te laten lopen, kijken wat er gebeurt…Anders heb je haar zo droge kleren aangedaan toch? En ik zou dat gewoon thuis doen en niet in de stad. je kunt haar best in het begin gewoon een luierbroekje of luier aandoen lijkt mij als je naar de stad gaat, en haar vertellen dat jullie eventjes geen potje in de buurt hebben en dat ze dan haar plasje gewoon in haar luier mag doen? Lijkt mij helemaal niet zo gek hoor en ook niet verwarrend, jullie zijn toch nog in het beginstadium?

maar eh: KNAP hoor van haar! EN van jou dat je haar behoeften zo goed aanvoelt wat betreft het zindelijk worden!

:-* M-J

Dames, hardstikke bedankt voor de tips!!

Sis, haha, voor de babyafdeling dan wel he :wink:

(uitleg voor de rest: Sis en ik zijn een paar keer samen wezen shoppen toen beide dames nog in de kinderwagens lagen, en elke keer bij de babyafdeling van de V&D kreeg Anouk een poepbroek en heb ik haar daar staan verschonen :lol: )

Potje meenemen is een slim idee, dat ik daar zelf niet op kwam :wall: (Soms denk je gewoon te moeilijk he :wink: )

Anouk is nu echt zindelijk overdag!!! :thumbup: Ze heeft al een week droge broeken, ook na haar slaapjes en na bijvoorbeeld boodschappen doen. Gisteren waren we wel erg lang van huis en heeft ze in de winkel op de wc geplast voor het eerst. Ze wil het echt niet meer in haar broek doen en houdt het bewust op. Geeft aan wanneer ze moet en gaat dan zodra ik haar op het potje zet. Ze wil zelfs 's ochtends na de nacht meteen op het potje, en doet dan een grote plas, dus ze houdt het blijkbaar ook het laatste deel van de nacht al op :thumbup: Ik ben trots op mijn moppie :inlove:

Ik zat net te denken, hoe zou het met Anouk gaan en de zindelijkheid… nah jaaaa op hetzelfde moment plaats jij een update. :thumbup:

Echt geweldig zeg. Supermeid!

@Smiley wrote:

Potje meenemen is een slim idee, dat ik daar zelf niet op kwam :wall: (Soms denk je gewoon te moeilijk he :wink: )

Heb je er al aan gedacht hoe je dan het potje schoonmaakt als ze (midden in de V&D bij de babykleertjes… :angel: ) haar grote boodschap heeft gedaan? Ik zie je nog niet de halve stad doorsjouwen met de boodschap…

Ik was vorige week bij de Baby1 in Kleve. Daar stond een potje op de wc. :thumbup: De wc daar is trouwens niet meer vrij toegankelijk, maar alleen Für Kunden. Ja, alsof ik dat niet ben. :wall:

Sis, ja goed he, dat potje daar. Er is ook zo’n brilverkleiner met trappetje eraan, en een stoel om te kunnen voeden :thumbup: (die staat in het halletje naast de wc, niet erin :lol: )

En een potje meenemen bedoel ik meer voor bij mensen op visite, in de V&D moet ze maar op de wc, dat kan ze tegenwoordig :thumbup:

@Smiley wrote:

En een potje meenemen bedoel ik meer voor bij mensen op visite, in de V&D moet ze maar op de wc, dat kan ze tegenwoordig :thumbup:

Kom dan maar snel weer eens hier. Heb alles in huis! Ja je weet maar nooit of Hieke ook nog eens wil. :mrgreen:

He meis,

Ff een vraagje, meis, als je anouk op het potje zette in het begin, deed je dan de luier helemaal af?

Ik doe het nu ter gewenning met broekje, maar vraag me af of ik dan niet het verkeerde voorbeeld geef…

Ik deed haar luier uit, en na het potje weer om, zowel als ze niks had gedaan, als wanneer ze wel wat had gedaan. Het was in het begin echt een kwestie van om de haverklap erop zetten, deed ze wat, dan kreeg ze applaus. Toen ze bijna de hele dag droge luiers had, ben ik haar zonder luier rond gaan laten lopen, in ieniemini onderbroekjes :inlove: Op een enkel ongelukje na ging dat meteen prima. Ook toen was het plassen ‘op mijn verzoek’, wat inhield dat ik haar vrij vaak op het potje zette.

Succes!

Hier zijn we ondertussen zover dat Anouk zelf ‘potje’ zegt als ze moet. Tijdens het spelen vraag ik af en toe of ze moet, want dan vergeet ze het nog weleens aan te geven. Ik zet haar dus niet meer uit mezelf op het potje, alleen wanneer zij zegt te moeten plassen/poepen. Ondertussen draagt ze buitenshuis ook al geen luiers meer, wat prima gaat. Als we dan thuiskomen zet ik haar wel altijd meteen op het potje, dan moet ze natuurlijk ook altijd.

Tijdens haar middagslaapje draagt ze nog wel een luier, maar die haal ik vaker droog van haar billen, dan nat. Poepen doet ze nooit meer in haar luier, dus niet 's nachts of tijdens haar middagslaapje, dat gaat nu zeker al 6 weken allemaal op het potje. Ze is dus echt al een heel eind :thumbup: