13 jarig meisje vecht met haai

Een Australische tiener is volkomen terecht verheven tot het heldendom in Tasmanië. De 13-jarige Hannah Mighall overleefde een shark-attack tijdens een surftocht met haar neef Syb Mundy. Ze begon onvervaard met de haai te vechten en te worstelen. Met de hulp van haar neef konden ze allebei het strand bereiken, terwijl de haai maar bleef rondcirkelen. Het meisje herstelt in het ziekenhuis van de haaienbeten in haar been, maar zal haar heldhaftige avontuur overleven.

Water kleurde rood

De 33-jarige Syb Mundy doet zelf het relaas. “We hadden de haai helemaal niet zien aankomen. We waren aan het surfen en zij was zo’n tien meter voor mij. Vervolgens sloeg ze een luide kreet en verdween onder de golven. Toen ze terug boven water kwam, zag ik haar vechten met de haai. Ze sloeg op het enorme beest en riep meermaals om hulp. De haai sleurde haar mee, waarna ze weer onder water ging. Ik was doodongerust, want het water kleurde rood van het bloed.”

Monster

“Ik probeerde naar haar te peddelen en sloeg de haai met mijn surfplank, maar dat maakte niet echt indruk op deze grote haai, het was echt een monster. Hannah bleef gezien de omstandigheden rustig. Ze kon het touw rond haar been losmaken en vervolgens op mijn rug springen. Samen peddelden we richting strand, maar de haai cirkelde rond ons. Toen hij te dicht naderde, probeerden we hem in zijn oog te steken. Gelukkig bereikten we dankzij een gunstige golf het strand.”

Gapende wonde

“Ik zag dat ze in haar been gebeten was. Het was een gapende wonde achter haar knie. Je kon het bot haast zien. Gruwelijk! Gelukkig vertraagde het koude water haar hartritme, waardoor het bloed er niet meteen uitspoot. Bovendien waren er toevallig een dokter en een verpleegster op het strand. Met touwen en handdoeken probeerden we het bloed af te spannen en te vertragen, terwijl we de ambulance belden.”

Heldin

“Ze leed veel pijn, maar ik bleef haar maar op het hart drukken dat ze veel geluk had dat ze nog leefde. Ze is amper dertien jaar en ik moet zeggen dat ik heel fier op haar ben. Eigenlijk heeft ze mijn leven gered. Ze gaf me de kracht om bij haar te blijven in het water, toen ik zag hoe ze met de haai vocht ondanks haar angst. Ze wilde niet dat de haai haar zou overwinnen. Ik kon een familielid echt niet laten sterven. Ik wist niet wat ik moest doen, maar zij was degene die me erbovenop hielp. Zij is de heldin, mijn heldin. Ze zal er zeker een groot litteken aan overhouden, maar ook een ongelooflijk verhaal. Ze is een heel moedig meisje. Ze wil een zeebiologe worden en dit avontuur zal haar niet stoppen om het te worden.” (hlnsydney/kh)

:shock: :o

:shock: :shock:

ze heeft heel veel geluk gehad