11 weken en over naar 4 flessen?

Ik heb een dochtertje van +/- 6 kilo. Ze heeft de eerste maand borstvoeding gehad en krijgt momenteel 5 flessen van 180 water met 6 schepjes friso extra en 2 schepjes nitriton (johannes brood pitmeel)

We geven ongeveer op de volgende tijden de voeding:

8.00 uur

11.30 uur

15.00 uur

18.30 uur

21.30 uur

Voor de laatste fles moeten we haar steeds wakker maken en drinkt ze ook niet altijd de voeding op. Ze slaapt daarna wel gewoon door tot 8.00 uur smorgens! Graag wil ik wat ervaringen of adviezen over de laatste voeding te laten vervallen. Ik heb al op internet gezocht en zie ook weleens staan 4 voedingen van 200 water met 6 schepjes voeding of 7 schepjes. Dit is wel vaak bij babys die al wat ouder zijn! Enig advies voor mij??? :smiley: Alvast bedankt!

Groetjes Linda

hoe oud is je kindje eigenlijk ?

Jade drinkt al vanaf 2 mnd 4 x 180+6 friso extra + nutriton

en vanaf een week of twee geleden is de nutriton vervangen door nutrix…

zolang ze er wel goed van groeide vond de Cb-arts het goed…

Bij ons op het CB zeggen ze dat je ‘pas’ met 4 maanden naar 4 voedingen mag…Naar mijn mening kun je het wel eerder doen als je kindje het er goed op doet. Hier gaan ze/ we uit van 150 ml voeding per kg lichaamsgewicht en dat dan delen door het aantal voedingen. Dus als jou kindje 6 kilo weegt:

6x150= 900 ml : 4= 225 ml per voeding

Jara krijgt nu 4x180+6 en 1x150+5.

Ik heb de laatste keer op het cb nagevraagd hoe je dat zou kunnen doen naar 4 voedingen…de wv gaf aan dat je idd eerst aan aantal x erxtra water aan de fles kunt toevoegen zodat je kindje alvast kan wennen aan grotere flessen.

PS: wat een prachtig dochtertje heb je :inlove:

Op zich vind ik 4 voedingen voor een baby van 11 weken wel weinig, maar als ze hiermee gewoon de nacht ga doorslapen en ze netjes volgens de curve blijft groeien, dan lijkt het me geen probleem?

Waarom geef je al om 21.30 de laatste fles? Misschien dat ze dan weinig drinkt, omdat ze 3 uur ervoor al een fles heeft gehad? Ik kan me van Pete herinneren dat we hem pas om 22.30 wakker maakt voor de laatste avondfles, zodat we om 23.00 naar bed konden met z’n allen.

hier om 7.00 / 13.00 / 18.00 / 23.00 de fles ( 180cc+ 6 friso extra+ 2 bambix)

Toevallig heb ik vandaag hetzelfde gevraagd voor mijn zoontje. Hij zit ook op 5 flessen van 200 cc in totaal. Soms ook op 4 van 200 cc, omdat hij tot half tien 's morgens slaapt en we dan de 5 al niet eens redden. We maken hem nu ook altijd rond half elf 's avonds nog wakker voor zijn fles, terwijl ik denk dat hij wel door zou kunnen slapen vanaf 19.00 uur.

maar het mag niet van de arts. Dat is te weinig. Ook mag ik niet over op 4 flessen van 240, alleen moet ik er wel 240 indoen als we echt niet aan die 5 kunnen komen. We moeten hem dus voorlopig gewoon wakker maken. Nu is mijn zoontje wel bovengemiddeld lang, en heeft hij die 5 flessen volgens de arts gewoon nodig. Hij is trouwens een week of 14 (iets meer dan 3 maanden). Dus van ‘mijn’ cb mag het helaas niet.

Bedankt voor al jullie reacties.

Mijn dochtertje is nu 11 weken.

We geven de laatste fles zo vroeg omdat we haar anders wakker moeten maken. Volgende week moeten we weer naar het ‘cb’ zal het daar ook eens vragen.

groetjes Linda

Even tussendoor…

Ik zou haar nog niet 4 flessen geven met een inhoud van 210+7schepjes… Haar maagje is echt nog te klein voor die hoeveelheid. Dus als je al over willen stappen naar 4 flessen (wat ik persoonlijk nog niet zou doen), dan zou ik proberen meer tijd tussen de flessen te krijgen en dan de laatste fles rond een uur of 8 , maar wel max. 180+6 schepjes per fles…

Ok! Nou in ieder geval bedankt voor al jullie reacties! Ik denk dat we inderdaad voorlopig nog maar ff op dit ritme blijven en even informeren van de week bij het cb. Maar gezien de reacties verwacht ik dat ze daar ook zeggen dat het nog te vroeg is om naar 4 flessen te gaan. Ik zal in ieder geval ff laten weten wat ze zeggen!

Groetjes Linda

Nou we zijn naar het cb geweest. We mochten het eventueel wel proberen als we dat wilden maar het was wel beter om bij 5 flessen te blijven omdat ze toch nog aardig jong is. Maar het mag dus wel! We moesten maar op ons gevoel afgaan. We hebben besloten in ieder geval nog even te wachten om over te gaan naar 4 flessen. We kijken het nog ffies aan :slight_smile:

Groetjes!

Hoi Linda,

Lars heeft de eerste 2 maand BV gehad en inmiddels krijgt hij flesjes. Hij is nu ook 6 kilo en krijgt zo’n 4-5 voedingen per dag. Ik geef hem zowiezo altijd 180 water en 6 scheppen nutrilon en de tijden komen hier uit op: 7.00 / 10.30 / 15.00 / 18.00 (en om 20.00 ongeveer 50 CC). Hij slaapt de hele nacht door. Soms verschuift hij de tijd en valt de voeding van 18.00 om 19.00 uur en dan krijgt hij dus ook gewoon 4 voedingen. Hij doet het daar prima op en ik ga het niet eens overleggen op het CB. Ik heb drie weken geleden een invalwijkverpleegkundige gesproken en die zei dat ik gewoon naar Lars moest kijken en mijn moederhart moest volgen. Dat was het beste advies in al die weken dat ik daar met vragen kwam! Succes ermee…